2026-08-05, 18:47
Medlem
Citat:
Litfulo (ritlecitinib) ingår i högkostnadsskyddet för behandling av svår alopecia areata från och med 1 juni 2026.

Citat:
Alopecia areata är en autoimmun sjukdom som orsakar plötsligt håravfall, oftast i fläckar på huvudet, skäggbotten och andra hårbevuxna kroppsytor. Sjukdomen kan leda till totalt håravfall, men hårsäckarna förblir aktiva och kan växa tillbaka. Det är viktigt att ha en realistisk information om sjukdomens förlopp och att söka vårdpersonal för råd och behandling.

Såg på nyheterna svt1. Mor och dotter hade tappat hår. Dottern hade peruk för att slippa bli uttittad.

Äntligen för alla de drabbade så ingår numera den dyra medicinen i högkostnadskyddet. Tidigare har medicinen kostat runt 100 000 kr. per år.

Hur hade ni reagerat om ni själva drabbades av denna sjukdom? Svårt val. Men jag hade nog rakat av det som fanns kvar av håret.
Citera
2026-08-05, 19:13
Medlem
Jag har det i mina ögonbryn. Jättejobbigt men det finns ingenting att göra åt det.
Citera
2026-08-05, 19:54
Medlem
här 19:21 in i sändningen.
Citera
2026-08-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Jag har det i mina ögonbryn. Jättejobbigt men det finns ingenting att göra åt det.
Ingen medicin alls?
Citera
2026-08-05, 21:33
Medlem
Telepatisks avatar
Svårt val det där ifall det borde subventioneras eller inte. Läste precis nu att 2 % av befolkningen har Alopecia (alla har inte den fullt ut dock)

Att staten står för 100 000 kr per år för varje person är ändå väldigt mycket pengar som måste komma från någonstans.

Som exempel, ADHD-medicinen Elvanse kostar 700-800 kr just nu i månaden och subventioneras enbart om Concerta inte funkar för en. Det är förvisso inget större problem att testa Concerta i några veckor för att sedan kunna få Elvanse subventionerad.

Eftersom Elvanse har någon special-subvention så känns det lite orättvist att man då subventionerar en sådan dyr medicin som den för Alopecia. Men det kanske finns massa krav som inte framkommit i klippet.

Sen så tycker jag definitivt att flickor och yngre kvinnor som troligtvis ofta mår väldigt dåligt av att inte ha hår borde få medicinen subventionerad.
Citera
2026-08-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Ingen medicin alls?

Jag har provat högdoserade B-vitaminer, injektioner av binjurebarkshormon och Minoxidil. Allt helt utan resultat. Jag har fortfarande kvar allt hår på huvudet, märkligt nog. Men håret på benen och armarna är nästan borta.
Citera
Igår, 09:04
Medlem
Citat:
Jag har provat högdoserade B-vitaminer, injektioner av binjurebarkshormon och Minoxidil. Allt helt utan resultat. Jag har fortfarande kvar allt hår på huvudet, märkligt nog. Men håret på benen och armarna är nästan borta.
På benen och armarna hade jag nog kunnat leva med. Hur känner du?
Citera
Igår, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
På benen och armarna hade jag nog kunnat leva med. Hur känner du?

Ja men förstörda ögonbryn är jättejobbigt.
Citera
Igår, 15:16
Medlem
Citat:
Ja men förstörda ögonbryn är jättejobbigt.
Jag hade nog känt detsamma. Tråkigt att det inte går att hitta någon lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in