2026-08-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Bara av nyfikenhet, vilken källa använder du för beräkning av ryska förluster? Vilken metodik har dom använt för att komma fram till siffrorna?
Vodkaianus vet inte vad han pratar om som vanligt likt dom flesta natotrollen. Oftast rena glädjekalkyler, bara det ser dåligt ut för Ryssland så går dom på precis allt och raljerar och tramsar. Att lita på kokainführern Zelebobas ord bör man vara försiktig med anser jag.
Citera
2026-08-06, 12:22
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Vodkaianus vet inte vad han pratar om som vanligt likt dom flesta natotrollen. Oftast rena glädjekalkyler, bara det ser dåligt ut för Ryssland så går dom på precis allt och raljerar och tramsar. Att lita på kokainführern Zelebobas ord bör man vara försiktig med anser jag.

Klart att i alla krig så är incitamenten stora att överdriva motståndarens förluster och att minimera dom egna. Även USA verkar fubba lite med siffrorna just nu i Iran-kriget. Har tex blivit misstänkt många amerikanska stridsflygplan som krashat pga "tekniska problem" eller "friendly fire". Ibland blir över- och underdrifterna ganska halsbrytande. Som tex när Zelensky påstår totalt 50k döda på ukrainska sidan. På den punkten kommer man säkert betydligt närmare sanningen om man lägger till en nolla.

Med tanke på att krig numera utspelar sig online inför live-publik så blir informationskriget ännu viktigare. I det ljuset vore det väl närmast att betrakta som tjänstefel att rapportera korrekta siffror om förluster. Det skulle ju kunna spela Putin i händerna liksom.

Ryssarnas taktik är ju snarare att inte ge några siffror alls, iaf över egna förluster. Men dom talar ju för en mer skeptisk publik, så även om dom gav korrekta siffror så skulle dom säkerligen ändå betvivlas. Ukraina-anhängarna verkar vara lite mer okritiskt mottagliga för goda nyheter.

Icke desto mindre, när nån påstår si och så stora förluster, så är det alltid intressant att veta källan. Så "vodka" får jättegärna återkomma i tråden om det.
Citera
2026-08-06, 12:30
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
De ryska förlustsiffrorna kommer inte från Zelensky.

Du skriver och uttrycker dig som ett special-barn i 5 års åldern för övrigt.
Citera
2026-08-06, 12:51
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Har en rapport till dig.
Nu blir allt går enligt plan, av Putin, märkligt.

Period ockuperad mark Ryska förluster Förluster/km²

2025
ca 4 831 km² ca 416 600 ≈ 86/km²

2026 jan–mars
ca 465 km² ca 140 000 ≈ 300/km²

Oj, vilken ökning.
Då vet vi att de senaste månaderna har takten sjunkit betydligt.

Håll till godo.

Vart får du siffrorna ifrån? Och vad är Ukrainas siffror i jämförelse? Annars blir siffrorna helt orelevanta om det inte finns några att ställa dem emot.
Citera
2026-08-06, 12:56
Medlem
RobbanUCs avatar
Patrik Baab och Glenn Diesen om kravet för krig
Hur Ukraina gjordes till ett verktyg för ökade kapitalvinster
Europas stater i ekonomiskt förfall och skuld, och vad är då bättre än ett krig mot Ryssland
Merz politik är mot det Tyska folket, till förmån för Amerikanskt kapital BlackRock Inc

Citat:
Patrik Baab: Europe Prepares the Public for War with Russia
https://www.youtube.com/watch?v=cxJrYiwsMUo
Citera
2026-08-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Patrik Baab och Glenn Diesen om kravet för krig
Hur Ukraina gjordes till ett verktyg för ökade kapitalvinster
Europas stater i ekonomiskt förfall och skuld, och vad är då bättre än ett krig mot Ryssland
Merz politik är mot det Tyska folket, till förmån för Amerikanskt kapital BlackRock Inc
Kul att se hur rysstrollen försöker skylla på EU, Ukraina, USA och Nato, det kanske beror på veckodag och väderleksrapport vems fel det är?

Alltid alla andra utom den egna korrupta regimen, som ju har skapat den här förlustsituationen.
Citera
2026-08-06, 14:37
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
De har räknat och sammanställt.
Citat:
Bara av nyfikenhet, vilken källa använder du för beräkning av ryska förluster? Vilken metodik har dom använt för att komma fram till siffrorna?
Citera
2026-08-06, 14:38
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ukrainas siffror överlåter jag till dig att sammanställa.
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vart får du siffrorna ifrån? Och vad är Ukrainas siffror i jämförelse? Annars blir siffrorna helt orelevanta om det inte finns några att ställa dem emot.
Citera
2026-08-06, 18:27
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
De har räknat och sammanställt.

Jaha. Så vilka är "de" då?

Verkar som att inte ens du har särskilt mycket förtroende för din källa, eftersom du inte vill dela med dig av den.

Vissa har ju fört fram idén om att när Ukraina gör "sammanställningar" av ryska förluster, så använder dom egentligen sina egna siffror. Faktiskt en ganska diaboliskt smart taktik i sånt fall, så jag skulle nog inte helt utesluta att det kan ligga nåt i det. Dom brukar ju vara knipsluga på det sättet.
Citera
2026-08-06, 19:15
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag använder samma källor som du.
Wikipedia, Google m,m..

Sök och du skola finna.
Citat:
Jaha. Så vilka är "de" då?

Verkar som att inte ens du har särskilt mycket förtroende för din källa, eftersom du inte vill dela med dig av den.

Vissa har ju fört fram idén om att när Ukraina gör "sammanställningar" av ryska förluster, så använder dom egentligen sina egna siffror. Faktiskt en ganska diaboliskt smart taktik i sånt fall, så jag skulle nog inte helt utesluta att det kan ligga nåt i det. Dom brukar ju vara knipsluga på det sättet.
Citera
2026-08-06, 20:37
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Jag använder samma källor som du.
Wikipedia, Google m,m..

Sök och du skola finna.

Nä men oj, sååå jäkla defensiv.

Okej, då har du altså tagit siffrorna från Wikipedia. Och Wikipedia i sin tur har tagit dom siffror som Ukraina själva redovisar:
Citat:
Om man utgår från de siffror som Wikipedia redovisar (baserat på Ukrainas generalstabs dagliga sammanställningar över "personnel losses", dvs. sammanlagda manskapsförluster – dödade, sårade, tillfångatagna och saknade – inte enbart dödade), blir årsförlusterna:

År Manskapsförluster
2025 415 360
2026 122 380
https://chatgpt.com/s/t_6a74d3b7c3dc819185d2b0752029ffb7

Jo men visst, det kan man ju tro på om man vill.

Som sagt, jag skulle inte bli överdrivet förvånad om Zelensky-regimen egentligen redovisade sina egna förluster som ryska. Dom verkar ha den typen av humor.
Citera
2026-08-06, 20:52
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag använder samma källor som du. Samma sökningar. Samma information som finns på nätet.
Jag har inte varit och räknat själv.

Då måste det vara godkänt.

Citat:
Nä men oj, sååå jäkla defensiv.

Okej, då har du altså tagit siffrorna från Wikipedia. Och Wikipedia i sin tur har tagit dom siffror som Ukraina själva redovisar:

https://chatgpt.com/s/t_6a74d3b7c3dc819185d2b0752029ffb7

Jo men visst, det kan man ju tro på om man vill.

Som sagt, jag skulle inte bli överdrivet förvånad om Zelensky-regimen egentligen redovisade sina egna förluster som ryska. Dom verkar ha den typen av humor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in