2026-08-06, 08:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Boris Nadezhdin lämnade till Frankrike efter att ha fått böter för extremism

Den tidigare ryska presidentkandidaten och oppositionspolitikern Boris Nadezhdin meddelade att han har lämnat Ryssland. Han publicerade en video från Paris på sin Telegram-kanal. "Det finns goda nyheter. Jag lever och är fri. Tyvärr, inte i Ryssland än. Nu måste vi se oss omkring, förstå hur vi ska leva vidare. Jag kommer att skriva om mina planer senare," sa han.

https://ru.themoscowtimes.com/2026/08/03/boris-nadezhdin-uehal-vo-frantsiyu-posle-shtrafa-za-ekstremizm-a202487

Visst är det härligt med ryssar som inte vill ha krig.
Men de får inte vara i Ryssland…

En (1) ryss väljer att migrera av politiska skäl.
8 miljoner ukrainare har gjort detsamma varav 2 miljoner sökt sig till Ryssland.
I Tyskland försöker man nu förbjuda det mest populära politiska partiet att existera.
Och du gråter om en ryss?
Jävla pajas🤡🤡
Citera
2026-08-06, 08:26
Avstängd
Kiev verkar inte ha något luftförsvar längre.
Snart kan ryssarna skicka in de konventionella bombplanen utan problem och slipper slösa pengar på dyra missiler.
AMK mapping rapporterar https://x.com/i/status/2084827361103753594
Russian ballistic missile attack on Kyiv.
At least 20 Iskander-M/S-400 ballistic missiles, 5 Zircon hypersonic cruise missiles, and 2 Kn-23 ballistic missiles were launched from Bryansk, Kursk, Voronezh, and Rostov Oblasts.
Every single missile impacted. Not a single Patriot interceptor missile was launched, as Kyiv has now completely run out. The last single interceptor was launched during the attack on July 31.
Several massive fires broke out in Kyiv and Brovary. Targets hit include a Nova Poshta warehouse, logistics warehouses, military factories, and an Epicentr Shopping Centre."
Citera
2026-08-06, 08:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Man kan faktiskt hålla två tankar i huvudet samtidigt. Såvida inte natofobin fördunklar hjärnan.
Att en rysk oppositionspolitiker lämnar landet är intressant eftersom det säger en del om hur det politiska klimatet i Ryssland ser ut. Något som diskuteras i tråden och ni natofober inte vill kännas vid.

Det betyder inte att alla andra som flyr eller lämnar sina länder blir oviktiga. Alla har sina skäl, så klart. Men detta verkar ha svårt att fastna i din teflonpanna.
Att jämföra en person som lämnar av politiska skäl med miljontals ukrainare som flytt ett krig blir en ganska konstig jämförelse. Rent av korkat.
Många ukrainare lämnade för att dom var rädda för bomber och granater, inte för att dom var oense med regeringen. Du vet, Putin drog igång ett krig och kvinnor och barn var i skottlinjen.

Sen blandas Tyskland också in. Jisses Klappträ. Det är skillnad på att diskutera om ett parti ska förbjudas och att faktiskt förbjuda det. Man kan inte bara slänga ur sig att “Tyskland förbjuder det största partiet” och låtsas att det är hela sanningen. För det är det inte. Men det kommer från dig, som sover dåligt pga svenska spanjorer 🤭

Man kan kritisera både Ryssland, Ukraina och väst utan att behöva göra allt till en tävling om vem som är värst. Men vi vet vem som invaderat Ukraina. Inte väst, pucko.

Det går att tycka synd om en ryss som får problem för sina åsikter och samtidigt förstå varför miljontals människor flyr ett krig. Det ena tar inte bort det andra.
Det snarare förklarar bristen på intelligens i moskvastaten och dess fanclub.

Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
En (1) ryss väljer att migrera av politiska skäl.
8 miljoner ukrainare har gjort detsamma varav 2 miljoner sökt sig till Ryssland.
I Tyskland försöker man nu förbjuda det mest populära politiska partiet att existera.
Och du gråter om en ryss?
Jävla pajas🤡🤡
Citera
2026-08-06, 09:07
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Snart kan ryssarna skicka in de konventionella bombplanen utan problem och slipper slösa pengar på dyra missiler.
At least 20 Iskander-M/S-400 ballistic missiles, 5 Zircon hypersonic cruise missiles, and 2 Kn-23 ballistic missiles were launched from Bryansk, Kursk, Voronezh, and Rostov Oblasts.
Every single missile impacted. Not a single Patriot interceptor missile was launched, as Kyiv has now completely run out. The last single interceptor was launched during the attack on July 31.
Several massive fires broke out in Kyiv and Brovary. Targets hit include a Nova Poshta warehouse, logistics warehouses, military factories, and an Epicentr Shopping Centre."

Skulle nog inte sätta pengar på att dom har HELT slut på Patriots.
Den smarta strategin borde iaf vara att spara ett antal interceptorts i väntan på ryska flyganfall, så kan man få fina propagandasegrar i media när man skjuter ner ett och annat plan.

Särskilt som Patriot ändå har visat sig mer eller mindre odugligt att skjuta ner missiler med.
Citera
2026-08-06, 09:13
Avstängd
Citat:

Det går att tycka synd om en ryss som får problem för sina åsikter och samtidigt förstå varför miljontals människor flyr ett krig. Det ena tar inte bort det andra.
Det snarare förklarar bristen på intelligens i moskvastaten och dess fanclub.
Bespara mig din långa tramsiga moralpredikan och dina krokodiltårar över en "orcher" som du ändå föraktar din lilla rasist.
Har din trollarmé brist på bra eller relevanta nyheter som stärker ert falska narrativ om att "vinden har vänt"?
Då skrapar ni istället botten av tunnan ......som du gör.
Citera
2026-08-06, 09:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Skulle nog inte sätta pengar på att dom har HELT slut på Patriots.
Den smarta strategin borde iaf vara att spara ett antal interceptorts i väntan på ryska flyganfall, så kan man få fina propagandasegrar i media när man skjuter ner ett och annat plan.

Särskilt som Patriot ändå har visat sig mer eller mindre odugligt att skjuta ner missiler med.
Sant.
Men det har ryssarna säkert bra koll på via kollaboratörer i Ukraina samt högupplöst satellitspaning.
Skulle inte förvåna mig om Kreml redan har en rollbesatt ukrainsk marionettregering som bara väntar på att ta över när tiden är mogen och Zelensky flytt med miljarderna.
Citera
2026-08-06, 09:45
Medlem
Citat:

Alla dessa så kallade game changers var inte vara så mycket game changer. Varje nytt vapensystem har av politiker och militära bedömare lanserats som den avgörande vändpunkten ..den efterlängtade "game changer" som skulle förändra krigets dynamik i grunden. Men vad hände egentligen? Det är inte ett ord om Leopard längre. Vad har det varit mer? En vet jag fastna i träsket... en annan tog Ryssland med sig hem... men sen då Stridsflyg? Missiler? Finns det ens några kvar av dessa i Ukraina? Det är väldigt tyst med marknadsföringen nu för tiden.
Nu verkar de var stor kris på patriot missiler.. så ja det ser mörkt ut om dom inte kommer fram med mer lager snabbt...
Citera
2026-08-06, 10:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Alla dessa så kallade game changers var inte vara så mycket game changer. Varje nytt vapensystem har av politiker och militära bedömare lanserats som den avgörande vändpunkten ..den efterlängtade "game changer" som skulle förändra krigets dynamik i grunden. Men vad hände egentligen? Det är inte ett ord om Leopard längre. Vad har det varit mer? En vet jag fastna i träsket... en annan tog Ryssland med sig hem... men sen då Stridsflyg? Missiler? Finns det ens några kvar av dessa i Ukraina? Det är väldigt tyst med marknadsföringen nu för tiden.
Nu verkar de var stor kris på patriot missiler.. så ja det ser mörkt ut om dom inte kommer fram med mer lager snabbt...
Drönarna var faktiskt en "game-changer" för Ukraina.
Inte på så sätt att det förändrar krigets utgång men de har definitivt försinkat och försvårat den ryska markinvasionen.
Stridsflygplan finns kvar men eftersom ryssarna dominerar luften vid fronten så får de ingen strategisk betydelse.
Missiler har de säkert kvar av men inte obegränsat.
Tanks kan vi glömma nu när drönarna tagit över.
Antimissilsystem är ett stort problem för Ukraina som alla vet
Men om ryssarna nu är i färd med att sabotera försörjningen av trupperna kommer inte heller drönarna att kunna hjälpa.
Citera
2026-08-06, 10:31
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Så mycket invektiv du kan. Imponerande.

Har inte läst hur många Wildberries som blev attackerade eller oljeraffinaderier. Kommer efter kaffet.
Drygt 1300 olagliga turister har blivit vingklippta. Tydligen befann de sig på fel sida av gränsen.

Satt och räknade på ryska förluster vs km2. Nu och 2025.
Man förstår varför Kreml nu sneglar på mera mobilisering.
Frågan är om Putin överlever ett sådant drag?
Han har säkert låtit meddela ryssarna, precis som dig, allt går enligt plan!
Varför då mobilisera?
Har Putin planerat för alla dessa förluster? Dålig ledare.

Citat:
Bespara mig din långa tramsiga moralpredikan och dina krokodiltårar över en "orcher" som du ändå föraktar din lilla rasist.
Har din trollarmé brist på bra eller relevanta nyheter som stärker ert falska narrativ om att "vinden har vänt"?
Då skrapar ni istället botten av tunnan ......som du gör.
Citera
2026-08-06, 10:40
Avstängd
Citat:
Så mycket invektiv du kan. Imponerande.

Tack det var snällt sagt!
Jag har lärt mig av dig och dina kompisar.
Nu kan jag äntligen leva ut min nedtryckta arrogans i Ukrainaforumet där det är "state of the art".
Riktigt befriande faktiskt.
Räkna på du bara eller väntar du på manus?
Ser fram emot din rapport.
Citera
2026-08-06, 10:50
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Har en rapport till dig.
Nu blir allt går enligt plan, av Putin, märkligt.

Period ockuperad mark Ryska förluster Förluster/km²

2025
ca 4 831 km² ca 416 600 ≈ 86/km²

2026 jan–mars
ca 465 km² ca 140 000 ≈ 300/km²

Oj, vilken ökning.
Då vet vi att de senaste månaderna har takten sjunkit betydligt.

Håll till godo.

Citat:
Tack det var snällt sagt!
Jag har lärt mig av dig och dina kompisar.
Nu kan jag äntligen leva ut min nedtryckta arrogans i Ukrainaforumet där det är "state of the art".
Riktigt befriande faktiskt.
Räkna på du bara eller väntar du på manus?
Ser fram emot din rapport.
Citera
2026-08-06, 11:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Har en rapport till dig.
Nu blir allt går enligt plan, av Putin, märkligt.

Period ockuperad mark Ryska förluster Förluster/km²

2025
ca 4 831 km² ca 416 600 ≈ 86/km²

2026 jan–mars
ca 465 km² ca 140 000 ≈ 300/km²

Oj, vilken ökning.
Då vet vi att de senaste månaderna har takten sjunkit betydligt.

Håll till godo.

Bara av nyfikenhet, vilken källa använder du för beräkning av ryska förluster? Vilken metodik har dom använt för att komma fram till siffrorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in