2026-08-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför står man framför ett fordon man vill stoppa? För ens egna skull bör man stå vid sidan av.

Sedan undrar jag hur många kulor som missade bilen och var dessa tog vägen?
Vad är syftet med att skjuta mot en bil? Den kommer inte magiskt stanna för att det blir ett hål i karossen.
Finns det fler folk än föraren i bilen så riskerar man att träffa dem.

Polisen i sitt esse.
Man borde informera svenskarna om att ovälkomna skador (collateral damage) kan bli nödvändigt, medan man rensar ut gängen i Sverige. Ersättning ska förstås utgå, men det är ibland omöjligt att undvika civila skador när man utrotar ohyra. (Jämför med Hamas i Gaza).
Citera
2026-08-06, 13:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har mycket svårt att tro att Polisen går fri från den skjutningen.

Om föraren eller ett däck hade träffats, kunde föraren ha förlorat herraväldet över bilen och plöjt ner folk på trottoaren. Det rör sig väldigt mycket folk i det området. En av passagerarna kunde blivit träffad. Polisen visste inte om det hela var ett gisslandrama där någon som är bortförd mot sin vilja satt i bilen. Nu visade det sig att två av personerna i bilen är under 15 år, om någon av dem hade dött bara för att de var passagerare i en bil som de kanske inte ens visste om skulle busköras... Skotten kunde ha träffat någon oskyldig i omgivningen, poliser är inte kända för att vara särskilt pricksäkra. En kula kunde ha rikoschetterat och träffat vem som helst, inklusive andra poliser.

På den platsen, vid den tidpunkten, är det endast legitimt att skjuta för att avvärja omedelbar dödsfara. Att skjuta efter en bil som är på väg bort från dig själv räknas inte dit. De här skotten tycks snarast ha avlossats som hämnd, inte för att skydda allmänheten.

Vad riskerar konstapeln för straff? Löneavdrag eller avväpning?

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Föraren utgjorde bevisiligen en dödsfara för allmänheten och mindre farligt alternativ för att stoppa fordonet fanns antagligen bedömt inte där och då.

En förare som ögonblicket tidigare var på väg att köra på en person skulle kunna köra på någon annan i omgivningen.

I nödvärn får man skydda tredje person.

I sak måste jag hålla med Osynlige.Mannen. Det är ju inte så att jag tycker man skjuter för mycket kriminella invandrare i landet men att liggandes skjuta efter en bil som kör bort från dig, mitt i stan, vid den tidpunkten utan att veta vilka personer som verkligen sitter i bilen uppfattar jag som tanklöst/huvudlöst men vi vet ju inte vad som föregick händelsen eller hur det de facto såg ut på plats.

Citat:
Du kan tyvärr få rätt i den saken.

Det är en man 22-årsåldern. Han är anhållen för försök till mord, säger jourutredningsbefäl Kaveh van der Knaap Keivan. Den anhållne misstänks också för grov olovlig körning, grov vårdslöshet i trafik och grovt rattfylleri.
https://www.hd.se/helsingborg/misstankt-skottlossning-i-helsingborg-biljakt-i-centrum/

Risken är att rattfyllan räddar föraren från åtal för mord. "Jag var så full att jag såg inte att jag körde på någon."

Men i det här fallet skyddade inte skotten tredje person, utan utsatte tredje person för livsfara. Du får inte stopp på en bil genom att skjuta på den.

Mord så ska väl det vara planerat? Är det inte dråp eller likgiltighet att utsätta andra för livsfara eller liknande som gäller i det här fallet? Det räcker väl att försvarsadvokaten kan visa att det inte var planerat så går de fria?
Citera
2026-08-06, 13:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

I sak måste jag hålla med Osynlige.Mannen. Det är ju inte så att jag tycker man skjuter för mycket kriminella invandrare i landet men att liggandes skjuta efter en bil som kör bort från dig, mitt i stan, vid den tidpunkten utan att veta vilka personer som verkligen sitter i bilen uppfattar jag som tanklöst/huvudlöst men vi vet ju inte vad som föregick händelsen eller hur det de facto såg ut på plats.

Vi vet vad som föregick skjutningen, en kvinna höll på att bli påkörd, polisen knuffade undan kvinnan som då touchade sidan på bilen istället för att bli påkörd i hög hastighet.

(Källa:Media)
Citera
2026-08-06, 13:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, med pansarskott. Inte med 9*19.

Saxat ur skillingaryd.nu

Citat:
[. . .] När polis stod på platsen kom ytterligare två bilar, som vände när de såg polisen. En av bilarna kunde polisen direkt få stopp på genom att skjuta verkanseld som ledde till punktering.[. . .]

Framgår inte om det var pansarskott men högst troligt pistol.
Citera
2026-08-06, 13:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Vi vet vad som föregick skjutningen, en kvinna höll på att bli påkörd, polisen knuffade undan kvinnan som då touchade sidan på bilen istället för att bli påkörd i hög hastighet.

(Källa:Media)

Jo, det känner vi till, men det finns säkert en betydligt mer uttömmande bild från polismannen och vittnen som kanske gör att bilden klarnar. Baserat på det du skrivit så låter det osannolikt att det skulle vara korrekt direktiv för att använda vapnet. Att MC-polisen fick order om att avbryta jakten visar väl hur försiktig man är mot framför allt tredje man men även GM.

Tittar man på träffbilden på det där gymmet i Stockholm eller när de sköt den där förståndshandikappade pojken så har man spridit skottbilden över en ladugårdsvägg. Är skyttet i bättre än så borde man kanske hänvisas till batong och elpistol istället. Visst, skjut buset - det gör mig precis ingenting - men se för helvete till att inte träffa oskyldiga. Skottlossning mitt i stan en solig eftermiddag så rör det sig sannolikt mycket oskyldiga människor på gatorna.
Citera
2026-08-06, 13:29
Medlem
Nu vill man ju veta vad reg nr på bilen är och vem denna 22åring är det e ju det som e nyhetsstoff dom 2 underåriga e ju bara ett bevis på att 22 åringen är lätt förståndshandikappad och inte kan ha vänner i sin egen ålder ...
Citera
2026-08-06, 13:48
Medlem
Citat:
Saxat ur skillingaryd.nu

När polis stod på platsen kom ytterligare två bilar, som vände när de såg polisen. En av bilarna kunde polisen direkt få stopp på genom att skjuta verkanseld som ledde till punktering.

Nja, det var möjligen för att föraren blev rädd eftersom polisen sköt. Men man kan köra långt med ett punkterat däck. Jag har själv fått punktering när jag körde över 100 km/h. Det var inte helt lätt att behålla kontrollen över bilen och stanna på ett säkert sätt. Men om jag velat så hade jag såklart kunnat köra vidare på fälgen, om än i något reducerad hastighet.

Det är inte lätt att skjuta liggande, och med tanke på träffsäkerheten hos Kling och Klang så vill jag hävda att polisens skottlossning utsatte allmänheten för större fara än idioten bakom ratten. En 9*19 är livsfarlig även på ett par hundra meters håll.

Efter vad jag kan utläsa från medias rapportering så missade båda skotten bilen. Om det hade suttit två skotthål i bilen så hade det inte behövt göras någon vidare utredning om den saken.

Den vidare utredningen kommer att visa var de två skott som polismannen avfyrade träffade. Polismannens agerande kommer också att utredas av avdelningen för Särskilda utredningar (SU).
https://www.hd.se/helsingborg/tva-av-de-misstankta-efter-biljakten-ar-under-15-ar/
Citera
2026-08-06, 15:03
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jo, det känner vi till, men det finns säkert en betydligt mer uttömmande bild från polismannen och vittnen som kanske gör att bilden klarnar. Baserat på det du skrivit så låter det osannolikt att det skulle vara korrekt direktiv för att använda vapnet. Att MC-polisen fick order om att avbryta jakten visar väl hur försiktig man är mot framför allt tredje man men även GM.

Tittar man på träffbilden på det där gymmet i Stockholm eller när de sköt den där förståndshandikappade pojken så har man spridit skottbilden över en ladugårdsvägg. Är skyttet i bättre än så borde man kanske hänvisas till batong och elpistol istället. Visst, skjut buset - det gör mig precis ingenting - men se för helvete till att inte träffa oskyldiga. Skottlossning mitt i stan en solig eftermiddag så rör det sig sannolikt mycket oskyldiga människor på gatorna.

Skjuter man efter någon flyende är man inte lika stressad som om man skjuter mot någon som skjuter tillbaka eller som man tror kommer att göra detta.
Citera
2026-08-06, 15:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commandernic
Nu vill man ju veta vad reg nr på bilen är och vem denna 22åring är det e ju det som e nyhetsstoff dom 2 underåriga e ju bara ett bevis på att 22 åringen är lätt förståndshandikappad och inte kan ha vänner i sin egen ålder ...

Det kan ju ha varit en gängkriminell som hade två stycken "barnsoldater" som skulle få uppdrag att mörda, tex.

Citat:
Nja, det var möjligen för att föraren blev rädd eftersom polisen sköt. Men man kan köra långt med ett punkterat däck. Jag har själv fått punktering när jag körde över 100 km/h. Det var inte helt lätt att behålla kontrollen över bilen och stanna på ett säkert sätt. Men om jag velat så hade jag såklart kunnat köra vidare på fälgen, om än i något reducerad hastighet.

Det är inte lätt att skjuta liggande, och med tanke på träffsäkerheten hos Kling och Klang så vill jag hävda att polisens skottlossning utsatte allmänheten för större fara än idioten bakom ratten. En 9*19 är livsfarlig även på ett par hundra meters håll.

Efter vad jag kan utläsa från medias rapportering så missade båda skotten bilen. Om det hade suttit två skotthål i bilen så hade det inte behövt göras någon vidare utredning om den saken.

Den vidare utredningen kommer att visa var de två skott som polismannen avfyrade träffade. Polismannens agerande kommer också att utredas av avdelningen för Särskilda utredningar (SU).
https://www.hd.se/helsingborg/tva-av-de-misstankta-efter-biljakten-ar-under-15-ar/

Två skott, inget träffar målet?!!! Helt galet. Polisen behöver öva skytte. Kan vanliga människor med civilt arbete träna upp sig i dynamiskt skytte så borde polisen på arbetstid kunna göra detsamma. Ta upp vapnet en gång per år och skjuta 3 skott på en pappfigur i kroppsstorlek under 5 minuter eller vad nu deras krav är för att få behålla vapnet är pinsamt låg nivå.

Tittar man på de exempel när polisen använder sina vapen så är det uselt resultat. Dessutom så försvinner vapen och ammunition från Regeringskansliet vid ett par tillfällen, vapen som sedan används vid brott. Ett mord som inträffade för en tid sedan visade att det står "Tillhör polisen" på. Samtidigt är staten stenhård mot vanliga civila, laglydiga människor som ägnar sig åt sportskytte och faktiskt över skytte flera gånger i månaden. Det skaver!

Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Skjuter man efter någon flyende är man inte lika stressad som om man skjuter mot någon som skjuter tillbaka eller som man tror kommer att göra detta.

Vad vill du ha sägt med det? Det är ju därför man ska öva skytte regelbundet. Muskelminne kommer av öva, öva, öva. Är man tilldelad våldsmonopol så ska man kunna svara upp till det också. Inte använda för grovt våld i fel situation och när det ska användas ska man behärska det.

Citat:
Saxat ur skillingaryd.nu

Det var ju intressant information. Den bilen borde alltså ha varit kvar på platsen. Vilken typ av bil och vilket regnummer, någon som vet?
Citera
2026-08-06, 16:17
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Du kan tyvärr få rätt i den saken.

Det är en man 22-årsåldern. Han är anhållen för försök till mord, säger jourutredningsbefäl Kaveh van der Knaap Keivan. Den anhållne misstänks också för grov olovlig körning, grov vårdslöshet i trafik och grovt rattfylleri.
https://www.hd.se/helsingborg/misstankt-skottlossning-i-helsingborg-biljakt-i-centrum/

Risken är att rattfyllan räddar föraren från åtal för mord. "Jag var så full att jag såg inte att jag körde på någon."

Men i det här fallet skyddade inte skotten tredje person, utan utsatte tredje person för livsfara. Du får inte stopp på en bil genom att skjuta på den.

Ja, och trafikbrott i sig har extremt för låga straff.
Citera
2026-08-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför står man framför ett fordon man vill stoppa? För ens egna skull bör man stå vid sidan av.

Sedan undrar jag hur många kulor som missade bilen och var dessa tog vägen?
Vad är syftet med att skjuta mot en bil? Den kommer inte magiskt stanna för att det blir ett hål i karossen.
Finns det fler folk än föraren i bilen så riskerar man att träffa dem.

Polisen i sitt esse.

Bilen stannar knappast efter en beskjutning men väl om föraren träffas. Syftet var att få stopp på ekipaget som framfördes med fara för allmänheten.
Citera
2026-08-06, 16:40
Medlem
Q6s avatar
Det kunde ha varit en islamiska terrorist som hade för avsikt att meja ner folk.
Polisen kan knappast fråga om vilket motiv de har när de har kört på en polis och en tant.

Nu var det bara en islamisk kaos blatte, men nästa gång kan det vara en terrorist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in