Citat:
Ursprungligen postat av
Commandernic
Nu vill man ju veta vad reg nr på bilen är och vem denna 22åring är det e ju det som e nyhetsstoff dom 2 underåriga e ju bara ett bevis på att 22 åringen är lätt förståndshandikappad och inte kan ha vänner i sin egen ålder ...
Det kan ju ha varit en gängkriminell som hade två stycken "barnsoldater" som skulle få uppdrag att mörda, tex.
Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Nja, det var möjligen för att föraren blev rädd eftersom polisen sköt. Men man kan köra långt med ett punkterat däck. Jag har själv fått punktering när jag körde över 100 km/h. Det var inte helt lätt att behålla kontrollen över bilen och stanna på ett säkert sätt. Men om jag velat så hade jag såklart kunnat köra vidare på fälgen, om än i något reducerad hastighet.
Det är inte lätt att skjuta liggande, och med tanke på träffsäkerheten hos Kling och Klang så vill jag hävda att polisens skottlossning utsatte allmänheten för större fara än idioten bakom ratten. En 9*19 är livsfarlig även på ett par hundra meters håll.
Efter vad jag kan utläsa från medias rapportering så missade båda skotten bilen. Om det hade suttit två skotthål i bilen så hade det inte behövt göras någon vidare utredning om den saken.
Den vidare utredningen kommer att visa var de två skott som polismannen avfyrade träffade. Polismannens agerande kommer också att utredas av avdelningen för Särskilda utredningar (SU).
https://www.hd.se/helsingborg/tva-av-de-misstankta-efter-biljakten-ar-under-15-ar/
Två skott, inget träffar målet?!!! Helt galet. Polisen behöver öva skytte. Kan vanliga människor med civilt arbete träna upp sig i dynamiskt skytte så borde polisen på arbetstid kunna göra detsamma. Ta upp vapnet en gång per år och skjuta 3 skott på en pappfigur i kroppsstorlek under 5 minuter eller vad nu deras krav är för att få behålla vapnet är pinsamt låg nivå.
Tittar man på de exempel när polisen använder sina vapen så är det uselt resultat. Dessutom så försvinner vapen och ammunition från Regeringskansliet vid ett par tillfällen, vapen som sedan används vid brott. Ett mord som inträffade för en tid sedan visade att det står "Tillhör polisen" på. Samtidigt är staten stenhård mot vanliga civila, laglydiga människor som ägnar sig åt sportskytte och faktiskt över skytte flera gånger i månaden. Det skaver!
Citat:
Ursprungligen postat av
Foliekavaj
Skjuter man efter någon flyende är man inte lika stressad som om man skjuter mot någon som skjuter tillbaka eller som man tror kommer att göra detta.
Vad vill du ha sägt med det? Det är ju därför man ska öva skytte regelbundet. Muskelminne kommer av öva, öva, öva. Är man tilldelad våldsmonopol så ska man kunna svara upp till det också. Inte använda för grovt våld i fel situation och när det ska användas ska man behärska det.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Saxat ur skillingaryd.nu
Framgår inte om det var pansarskott men högst troligt pistol.
Det var ju intressant information. Den bilen borde alltså ha varit kvar på platsen. Vilken typ av bil och vilket regnummer, någon som vet?