2026-08-06, 12:45
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jo, men då stöttar man de hushåll som behöver stöd - inte Wallenbergarna.

Matpriserna stiger ju oavsett inkomst.

Vill du förvandla arbetarklassen till socialbidragstagare?
Citera
2026-08-06, 12:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Men skattesänkningen är tillfällig och skatten återgår till de tidigare nivåerna efter den 30 september 2026.
Spelar ingen roll vilka som regerar
Nej. MP vill öka reduktions plikten.
Citera
2026-08-06, 12:48
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Men skattesänkningen är tillfällig och skatten återgår till de tidigare nivåerna efter den 30 september 2026.
Spelar ingen roll vilka som regerar

Jodå. Inte alla partier vill öka skatten ytterligare utöver tidigare nivåer. Miljöpartiet har varit tydliga med detta och jag tror att denna tråd handlar om detta. Vad tror du?
Citera
2026-08-06, 12:48
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Matpriserna stiger ju oavsett inkomst.

Vill du förvandla arbetarklassen till socialbidragstagare?

Nej, det är ju det Tidö har gjort genom att driva upp akademikerarbetslösheten och sen krossa a-kassan. Jag vill vända den utvecklingen.

Vi kan inte fortsätta låta Svantesson plundra statskassan för att dela ut skattelättnader, som främst gynnar hennes rika vänner som Wallenbergarna, på alla andras bekostnad. Det är en korruption som måste upphöra.
Citera
2026-08-06, 12:50
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Behövde tydligen förtydliga.Gäller alla de som är beroende av bidrag för att få ihop sitt uppehälle. Alltså typ a-kassa, barnbidrag, socialbidrag, garantipension mm.

Jag märker att du inte har koll på vad som är bidrag, socialförsäkringar och skillnaden mellan dem. Det är okej, man kan inte vara expert på allt, men jag kan heller inte ta den här tråden i anspråk för att förklara skillnaderna för dig. Men den som har "socialbidrag" har ingen bil, för då hade personen tvingats sälja den innan något bidrag betalades ut. Det är så det funkar.
Citera
2026-08-06, 12:50
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Sverige har lägst bränslepris i Norden.

Det är ju det som vänstern kommer att ändra på så att Sverige får högst bränslepris i Norden.
Citera
2026-08-06, 12:53
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Från Aftonbladet

"Helldén: Högre bränslepriser så snart som möjligt"

Bra att MP går ut med detta i tid inför valet så de som röstar på vänsterblocket vet vad de kommer ställa till med.

Kommer givetvis drabba de med låg inkomst och de med hög inkomst klarar av höga bränslepriser och de har råd med att ha elbil.

citat
"Det är för billigt att tanka i dag.

Det anser Miljöpartiet, som vill driva igenom en höjning av bränslepriserna ”så snart som möjligt”."

En röst på Socialdemokraterna kommer troligen ge detta resultat att MP får igenom sina krav på detta.
Vi hade tidigare reduktionsplikt på över 30% med mål om 60% till år 2030.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1485305
Även att ta emot fler flyktingar!

Tror de gräver sin egen grav.
Citera
2026-08-06, 12:54
Medlem
Den 2 december 2021 beslutade riksdagen att bifalla Regeringen Anderssons proposition om att frysa reduktionsplikten för 2023 till 2022 års nivå, d.v.s. att inte genomföra den planerade höjningen för 2023. I övrigt bibehölls reduktionsplikten på samma nivåer som i tidigare beslut. Pausen skulle gälla under ett år, där reduktionspliktsnivåerna för 2022 fortsatt skulle gälla för 2023 (det vill säga 7,8 % inblandning i bensin och 30,5% inblandning i diesel).

Den 30 november 2023 röstade riksdagen ja till en proposition av regeringen Kristersson om att sänka reduktionsplikten på både bensin och diesel till 6 % för åren 2024, 2025 och 2026. I beslutet angavs inga nivåer för reduktionsplikten av diesel och bensin efter 2026.[7][3][8] Som konsekvens sänktes dieselpriset vid pump med över 4 kronor per liter den 1 januari 2024 och bensinpriset med omkring 1 krona.[9]

Regeringen Kristersson meddelade den 27 augusti 2024 att man planerar att åter höja reduktionsplikten till 10 % både för bensin och diesel, från den 1 juli 2025. Istället avser regeringen att sänka bränsleskatten.[
Citera
2026-08-06, 12:56
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Även att ta emot fler flyktingar!

Tror de gräver sin egen grav.

Nej då. Deras väljare kommer alltid vara tillräckligt många för att de skall få genom sin politik genom sin vågmästarroll.
Citera
2026-08-06, 12:57
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Nej då. Deras väljare kommer alltid vara tillräckligt många för att de skall få genom sin politik genom sin vågmästarroll.
Hoppas folk tänker extra fler gånger.
Citera
2026-08-06, 12:58
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, det är ju det Tidö har gjort genom att driva upp akademikerarbetslösheten och sen krossa a-kassan. Jag vill vända den utvecklingen.

Vi kan inte fortsätta låta Svantesson plundra statskassan för att dela ut skattelättnader, som främst gynnar hennes rika vänner som Wallenbergarna, på alla andras bekostnad. Det är en korruption som måste upphöra.

Sen när började akademiker tillhöra arbetarklassen?

Är du möjligen en bidragssugande egoist tillhörande medelklassen som skiter i arbetarna trots att du röstar S som påstår sig företräda dessa grupper? 😊

Jag har aldrig haft det bättre än jag haft det under denna regering. Då tillhör även jag medelklassen, men alla har bevisligen mer i plånboken att röra sig med jämfört med när pajasregeringen Löfvén härjade fritt och skjutningarna låg på högre nivåer än i krigförande nationer.
Citera
2026-08-06, 12:58
Medlem
Dom sänker sig själva mer och mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här