2026-08-06, 12:25
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Vilken idiot parti, vem fan röstar på ett sånt parti?
Antagligen tänker jag rösta på dem, ja. Alternativen är inte direkt bättre. Högern har ju också gått fullständigt vilse i träsket, så valet blir inte så svårt denna gång.
(FB) MP går till val på att införa 4 dagars arbetsvecka!
Citera
2026-08-06, 12:25
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hörde Helldén intervjuas i Sveriges Radio i morse. Han stakade sig och lät osäker när deras migrationspolitik kom på tal. Det hördes nästan att han själv inte ville tala om det, så galen är deras migrationspolitik. Det kommer bli ett nytt 2015 om MP får inflytande över migrationspolitiken.

Det här med bränslepriser ser jag personligen som lite mindre viktigt. Men jag kan förstå att folk på landsbygden kan bli upprörda över höjda priser. Men alla bör fundera över sitt bilåkande och försöka minimera det så mycket som möjligt.

Begriper du inte att folk som INTE bor på landsbygden kommer drabbas minst lika hårt? Vem tror du behöver betala för alla merkostnader (ungefär 25%) högre än idag om MP får som de vill? Jo alla vi konsumenters oavsett vad vi bor. Högre inflation och sämre välstånd. Ditt resonemang är tyvärr standard bland många som inte förstår detta sambandet
Citera
2026-08-06, 12:29
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Antagligen tänker jag rösta på dem, ja. Alternativen är inte direkt bättre. Högern har ju också gått fullständigt vilse i träsket, så valet blir inte så svårt denna gång.
(FB) MP går till val på att införa 4 dagars arbetsvecka!

Sverige behöver HÖGRE produktivitet och inte MINDRE!!! Vem skall betala för den 4 dagars veckan tror du? Jo högre skatter och gröper ur våra finanser.
Citera
2026-08-06, 12:32
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Läste detta på morgonen.
Blir ju mörkrädd.

Detta är ett Miljö-marxistiskt parti som går över döda kroppar för sin ideologi.
De skiter i Sveriges medborgare för symboliska anfall på samhället.

Vi har redan EUs lägsta utsläpp med hästlängder. Finns inte en 2a som ligger i närheten.
Ändå ska de göra det svårare för oss.
Dom har inget vettigt att komma med. Bara piska medborgarna med meningslös aktivism.

Deras politik är fientlig mot sina medborgare.

Att människor går på deras scam är mig en gåta.

Edit: Ska vi gå djupare in på vem som röstar på dem? Det har för helvete stockholmarna hahaha

Enligt dom då räddar dom världen , våra plastpåsar kommer ju i valarnas mage haha
Kanske ska granska sophanteringen, forslas våra sopor iväg med lastbilar och dumpas i havet 🧐
Deras väljare är lika korkade som tror de samma

Sverige har gjort sin del, nu är det andras länders uppgift
Citera
2026-08-06, 12:33
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Bra. Svenskarna får betala för Tidö-regeringens "sänkning" flera gånger om:

Du tror inte att höjningar av drivmedelspriset och därmed dyrare transporter kommer att leda till förhöjt pris på mat och andra basvaror som både du, jag och Wallenbergarna behöver för att överleva?
Citera
2026-08-06, 12:35
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du tror inte att höjningar av drivmedelspriset och därmed dyrare transporter kommer att leda till förhöjt pris på mat och andra basvaror som både du, jag och Wallenbergarna behöver för att överleva?

Jo, men då stöttar man de hushåll som behöver stöd - inte Wallenbergarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det kommer slå hårdast mot låginkomsttagare och de som går på bidrag i olika former och är beroende av sin bil.

Menar du de som har barnbidrag då eller? De som har försörjningsstöd har redan fått sälja sin bil.
Citera
2026-08-06, 12:35
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
(ungefär 25%)
Källa på det?

...nä just det, det är en siffra du tog ur tomma intet.
Citera
2026-08-06, 12:38
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Sverige behöver HÖGRE produktivitet och inte MINDRE!!! Vem skall betala för den 4 dagars veckan tror du? Jo högre skatter och gröper ur våra finanser.
Produktivitet är det minsta problemet, frågan är snarare vem som får vinsten av den. AI och automatisering kommer höja produktiviteten rejält de kommande åren, oavsett arbetstid. En kortare arbetsvecka är bara ett enkelt sätt att se till att en del av vinsten hamnar hos de som skapat och förtjänat den.
Citera
2026-08-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Så klart de vill höja priset som fan, deras filosofi är att lilla Sverige kan rädda hela världen bara vi straffas så mycket som möjligt genom ha dyraste drivmedelspriser, högst elpris, dyraste maten, ja allt ska bli dyrare för då slutar den miljöfientliga svensken förstöra vår planet.

Kan avslöja att jag inte åker en meter mer bil nu när priset lågt mot när det var rekord dyrt. Jag gör av med samma mängd el i princip osv så priset spelar ingen roll. Tror de flesta har det på samma sätt.

Frågan man då bör ställa sig, vad tänker mp använda alla pengar som strömmar in i statskassan till? Grön omställning köper jag inte då staten inte gör speciellt mycket annat än skatta folk. Byggs ett vindkraftverk så är det elbolag eller andra som bygger och inte staten, samma med solceller etc etc. Så vad ska pengarna användas till? Ja jag tror alla här kan använda sin fantasi för få svar på den frågan.
Sverige har lägst bränslepris i Norden.
Citera
2026-08-06, 12:44
Medlem
Men skattesänkningen är tillfällig och skatten återgår till de tidigare nivåerna efter den 30 september 2026.
Spelar ingen roll vilka som regerar
Citera
2026-08-06, 12:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jo, men då stöttar man de hushåll som behöver stöd - inte Wallenbergarna.

Menar du de som har barnbidrag då eller? De som har försörjningsstöd har redan fått sälja sin bil.
Behövde tydligen förtydliga.
Gäller alla de som är beroende av bidrag för att få ihop sitt uppehälle. Alltså typ a-kassa, barnbidrag, socialbidrag, garantipension mm.

Det positiva är att Socialdemokraterna är emot att öka skatten på bensin och diesel. Alltså inte samsyn med MP.

Från Aftonbladet.

Angående att höja skatterna

"Höj skatten på bensin och diesel: HELT EMOT

Varför: Kriget i Mellanöstern har drivit upp drivmedelspriserna kraftigt och slår hårt mot svenska hushåll. Socialdemokraterna kräver därför att regeringen tillfälligt sänker skatten på bensin och diesel, drivmedel måste bli billigare så att folk har råd att köra sin bil."

Källa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y59QoK/hellden-hogre-branslepriser-sa-snart-som-mojligt
Citera
2026-08-06, 12:45
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Från Aftonbladet
"Helldén: Högre bränslepriser så snart som möjligt"

Miljöpartiet är inget vanligt parti, det har blommat ut till ett fullfjädrat ekofascistiskt parti.

Ekofascism:
En ideologisk hållning där naturens värde och överlevnad anses stå över mänskliga behov, särskilt när det gäller fattiga och marginaliserade grupper. Detta kan beskrivas som ekologisk elitism, då naturens integritet prioriteras framför människors välfärd.

Perspektivet präglas ofta av misstro mot teknologi, modernitet, industrialisering, urbanisering och konsumtionssamhället.

Ekofascism innebär i denna mening uppfattningen att miljöproblem är så akuta att de kräver kraftfull statlig kontroll, tvångsåtgärder eller ett starkt centraliserat styre, även om det sker på bekostnad av demokratiska principer och social rättvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in