2026-08-06, 00:38
Medlem
Trump har backat på nästan alla krav.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trump-har-backat-pa-alla-krav/

Citat:
Trumps enda kvarvarande mål i förhandlingarna är att Iran öppnar sundet och att sjötrafiken återgår till vad den var innan kriget började, rapporterar Financial Times.
Citat:
Tidningen beskriver det som att den iranska regimen nu övertygats om att de har övertaget. Därför kan Trumps förhoppningar om att få Iran att överge sitt kärnenergiprogram ha grusats.
Citat:
– Jag ser just nu inget sätt att nå en uppgörelse där olika intressen balanseras och där Trumpadministrationen kan lämna förhandlingarna med något som vanliga människor skulle betrakta som en seger, säger den tidigare amerikanska fredsförhandlaren i Mellanöstern, Aaron David Miller.
Pinsamt av Trump och hela USA att lyckas bli så totalt besegrade och förnedrade av islamisterna, som själva tycks ha hjärnan parkerad någonstans i det blå. Man får nästan andrahandsskam bara av att vara åskådare.
Senast redigerad av Chillgren 2026-08-06 kl. 00:40.
Citera
2026-08-06, 00:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Lite Osäkert läge men det låter som att Trump måste backa ..
Bensinpriser äger då Iran kommer fortsätta med det ." Slagfälts dynamiken" kan då kanske leda till en salva raketer mot Israel Tel Aviv.
Som har brist på Patriot robotar alla vill. ha .. Betalt för gammal Ost..
Ni började ,,såhär kan det gå..Hjälper ju Iran sina Kompisar i Libanon eller tänker jag fel ?

Jänkarna kanske måste resa hem med svansen mellan benen Blev För Dyrt För Svårt
Då har ju Israel sämre skydd.

Öppnas sundet kan Iran köra upplägget Olja mot Raketer Det kan lyckas

USA har försatt sig i ett väldigt svårnavigerat läge.
Citera
2026-08-06, 00:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Iran's top Revolutionary Guard commander declared Wednesday that Tehran would continue working on nuclear weapons as long as the United States and Israel possess them, intensifying concerns that Iran is using negotiations over the Strait of Hormuz to postpone concessions on its nuclear program.

"As long as the United States and Israel possess nuclear weapons, we will continue working on them for our national security," IRGC commander-in-chief Ahmad Vahidi said, according to a translation of remarks circulating Wednesday. "If they disarm, we will disarm."

https://www.google.com/amp/s/www.foxnews.com/world/nuclear-experts-urge-trump-not-let-iran-steer-talks-away-from-regimes-atomic-threat.amp

Fortsätta jobba på dem alltså. Ja, där ser man.

Är ju lite problematiskt om det är en snabb fred vi hoppas på. Då återstår ju bara en lösning på problemet, eller låta de fortsätta.

Det uttalandet kommer att få allvarliga konsekvenser. Så onödigt, då allt inte alltid måste uttalas. Men bra att förtydligandet kom.
Citera
2026-08-06, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det uttalandet kommer att få allvarliga konsekvenser. Så onödigt, då allt inte alltid måste uttalas. Men bra att förtydligandet kom.
Vilka konsekvenser tänker du på?

Kanske att USA nu tvingas lösa det läge de själva (eller Trump) har försatt sig själva och hela världen i. Det är svårt att se någon annan väg, och jag tror nog de flesta redan vet vad den enda lösningen på mullregimen alltid har varit. Men det kommer kosta.
Citera
2026-08-06, 02:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vilka konsekvenser tänker du på?

Kanske att USA nu tvingas lösa det läge de själva (eller Trump) har försatt sig själva och hela världen i. Det är svårt att se någon annan väg, och jag tror nog de flesta redan vet vad den enda lösningen på mullregimen alltid har varit. Men det kommer kosta.

Jaa, mullorna behöver avlägsnas. Men varken marktrupper eller taktiska kärnvapen lär kunna åstadkomma det.

Men det går att få landet att sluta fungera. Då kommer de innere oroligheterna att tillta i takt med att lagren av förnödenheter sinar och dessutom inte längre kan fraktas mellan regionerna. Följt av att ekonomin kommer totalhaverera.

Den nivå av social oro som då kan förväntas tror jag inte mullorna kommer kommer kunna hantera.
Senast redigerad av LeeVan 2026-08-06 kl. 02:06.
Citera
2026-08-06, 07:53
Avstängd
Citat:
Jaha.. och ändå är det Iran och inte USA som dikterar villkoren både vid förhandlingar och fysiskt i sundet. Konstigt va?

har iran fått fart på logistiken och brytit blokaden altso…. märkligt, de senaste uppgifterna från iran är ju att de senaste pren av misär ser ut som högkonjukturens överflöde.

har du missat något eller är det ali-toyyorna som kör en luring ?
Citera
2026-08-06, 08:12
Medlem
Citat:
Iran's top Revolutionary Guard commander declared Wednesday that Tehran would continue working on nuclear weapons as long as the United States and Israel possess them, intensifying concerns that Iran is using negotiations over the Strait of Hormuz to postpone concessions on its nuclear program.

"As long as the United States and Israel possess nuclear weapons, we will continue working on them for our national security," IRGC commander-in-chief Ahmad Vahidi said, according to a translation of remarks circulating Wednesday. "If they disarm, we will disarm."

https://www.google.com/amp/s/www.foxnews.com/world/nuclear-experts-urge-trump-not-let-iran-steer-talks-away-from-regimes-atomic-threat.amp

Är ju lite problematiskt om det är en snabb fred vi hoppas på. Då återstår ju bara en lösning på problemet, eller låta de fortsätta.

Sedärja! Lykas Iran skaffa kärnvapen kommer givetvis höga avgifter införas för fartyg som passerar Hormuzsundet och självklart kommer då liknande avgifter införas vid Bab al-Mandabsundet (med Irans stöd till Houthirebellerna).

Det vore självklart förödande för världsekonomin för hundra år framåt.
Citera
2026-08-06, 08:37
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Sedärja! Lykas Iran skaffa kärnvapen kommer givetvis höga avgifter införas för fartyg som passerar Hormuzsundet och självklart kommer då liknande avgifter införas vid Bab al-Mandabsundet (med Irans stöd till Houthirebellerna).

Det vore självklart förödande för världsekonomin för hundra år framåt.
Eftersom jag postade artikeln med vahidi's uttalande som är mycket uppseendeväckande.

Vill jag skriva att jag det råder osäkerhet om dess äkthet. Vilket jag inte viste när jag postade, men har uppdagat nu.

Så ta det inte som absolut sanning innan vi vet mer och fått det bekräftat eller avfärdat.

Man ger alltså inte någonstans var detta skulle ha sagts och som jag förstår har ingen kunnat hitta det i någon Iransk nyhetsmedia.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-06 kl. 08:51.
Citera
2026-08-06, 10:53
Medlem
Citat:
Eftersom jag postade artikeln med vahidi's uttalande som är mycket uppseendeväckande.

Vill jag skriva att jag det råder osäkerhet om dess äkthet. Vilket jag inte viste när jag postade, men har uppdagat nu.

Så ta det inte som absolut sanning innan vi vet mer och fått det bekräftat eller avfärdat.

Man ger alltså inte någonstans var detta skulle ha sagts och som jag förstår har ingen kunnat hitta det i någon Iransk nyhetsmedia.

Bra att du är öppen med att det är en högst osäker uppgift.
Det skulle ju inte vara första gången FOX news far med osanning

Beträffande IRGC och kärnvapen/WMD så har det historiskt funnits ett flertal tongivande personer i IRGC som velat utveckla WMD men dessa har stoppats och förbjudits göra så av parlamentet och det religösa rådet.

Redan när Irak/USA använde WMD(kemiska vapen) mot iranska civila, ville miltära befälhavare inom IRGC att Iran skulle utveckla egna WMD men det stoppades av Ayatollorna med motiveringen att dessa är "omoraliska"

Men framöver så ser jag absolut en risk att IRGC får tillstånd att utveckla kärnvapen eller andra WMD från det civila styret, det är det pragmatiska alternativt om Iran ska kunna fortsätta vara en självständig stat utan en av Epsteinregimerna installerat marionettstyre som det såg ut 1953-1979
Citera
2026-08-06, 10:57
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Beträffande IRGC och kärnvapen/WMD så har det historiskt funnits ett flertal tongivande personer i IRGC som velat utveckla WMD men dessa har stoppats och förbjudits göra så av parlamentet och det religösa rådet.

Och hur många minuter skulle det ta för det religiösa rådet och parlamentet att stryka dessa förbud?
Citera
2026-08-06, 10:59
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:

Intressant, idag är det "continue working on nuclear weapons".
Härom dagen var det "our proxy forces".

Har Iran själva gått på fiendens lögner om proxyktigare och kärnvapen kan man undra?

Edit: Eller ja, det verkar lite osäkert om de gått på lögnen om kärnvapen tydligen.
Citera
2026-08-06, 11:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Intressant, idag är det "continue working on nuclear weapons".
Härom dagen var det "our proxy forces".

Har Iran själva gått på fiendens lögner om proxyktigare och kärnvapen kan man undra?

Edit: Eller ja, det verkar lite osäkert om de gått på lögnen om kärnvapen tydligen.

svårt att veta, men att det är kaosigt i irans ledarskikt framgår ju av President Pezeshkian intervju med iransk tv, även om man tar hans "skönmålade" bild som sanning och bortser från andra källor.

den något utsmetade ali-aytollhan är ju än sålänge bara en pappfigur på en pinne, vem som håller i pinnen är "anyones guess", men vi kan nog stryka landets president från listan.

lösningen torde endå vara att släppa motsvarande 250 fullvuxna elffanter i form av bomber över iran varje dag i några dagar, så det blir lite bättre, kortare och enklare ledarskapstruktur.

för just nu kan ju en postodd pinnhållare förhandla med trump, en med qatar, än med pakistan , en med saudi, en förhandlar inte men någon, etc osv.
Senast redigerad av slö 2026-08-06 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in