Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det blir bara löjligt när du försöker läxa upp mig utan att veta vad som hänt eller vad som diskuterats i tråden. Se vidare följande inlägg om vårdens agerande:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Det som framkommer i förhöret som Kurre länkade till är ju det som har diskuterats i tråden. Att det förelåg en diskrepans i rapporteringen av matintag och symtom, att detta hade diskuterats med vårdnadshavare samt att denna läkaren stod bakom orosanmälan. Läkaren vittnar även att mamman med all sannolikhet torde vara medveten om droppets dosering och vad detta motsvarar.
Man skriver även i utredningen från soc att det fanns flera orosanmälningar från vården som var samstämmiga.
Så att påstå att det är bevisat att all skuld för skeendet ligger hos vården och att allt kan förklaras av bristande ordination på droppet finns det absolut inga fastslahna belägg för vad jag kan se. Dokumentationen är dock bristfällig vilket gör att det blir ord mot ord vilket är klandervärt.
Däremot så håller jag helt med dig och Kurre om, utifrån vad som kommer fram, att orosanmälan skrevs på ett sådant sätt att soc överreagerade. Vården förefaller även ha brustit i att inte orosanmäla tidigare. Så brister finns absolut. Situationen borde ha kunnat hanteras annorlunda och möjligtvis hade då LVU kunnat undvikas.
Men vi måste ändå kunna hålla en sansad dialog och inte kasta ur sig påståenden som det inte finns belägg för.
Jag uppskattar att du, även om vi inte alltid har varit överens, åtminstone kan hålla en dialog om detta.