2026-08-06, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Jag minns att på den tiden Pride höll till i Tanto som då också var slutdestinationen för paraden så var det fett mycket publik. Särskilt 2006 (?) var det helt sjukt mycket folk och då rapporterade polisen att de uppskattade antalet åskådare till 300-350 tusen.

Årets publiksiffror är inte ens närheten....
Jämför med anti-immigration demonstrationen i London, där polisen hävdar över 100000 deltagare. Jämför med den här videon:

https://youtu.be/yIAN5D7NUFQ?si=jW0XHWMm1fXCJS_g

Var det fem gånger så många på årets Pride?
Citera
2026-08-06, 11:47
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag jobbade centralt nåt år under Pride och det märktes att stan var chokad till max. I år befann jag mig i stan under ungefär samma tidpunkter och märkte ingen skillnad från en vanlig tisdag. Det kändes därmed som en mindre angelägenhet i år. Bilderna från spektaklet ser inte heller överdådiga ut.

Känns mer som man tagit en siffra för SL's besöksstatistik under trafikdygnet och gjort den till sin egen.

Jag tänker även att genomslagskraften med pride i media har varit en piss i Mississippi om man jämför med tidigare år, där all press har varit totalt nedlusad med prideartiklar.

Pride verkar vara utnött, uttjatat och omodernt. Pride har sett sina bästa dagar.. och viktiga samhällsbärare, som tex polisen, ger fan i att skämma ut sig med ”dans” i paraden.

Tack å lov..
Citera
2026-08-06, 11:51
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Räknar man även in alla homosexuella män som idkade samlag i buskarna i anslutning till den så kallade stolthetsmarschen och de som stod och hejade på stolthetsvänstern från sina balkonger och fönster?
Citera
2026-08-06, 12:00
Medlem
Var det inte en prideparad genom Järva också men som var typ tom på åskådare? Säger lite om hur placeringen påverkar hur många som orkar masa sig dit och titta
Citera
2026-08-06, 12:16
Medlem
IceEyess avatar
Det är naturligtvis svårt att fastslå antalet, men i och med att folk befinner sig längs det stora paradområdet i helt andra ärenden (jobb, shopping, förbipasserande osv.) så kan den uppskattade siffran vara kraftigt överdriven.
Citera
2026-08-06, 12:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag tänker även att genomslagskraften med pride i media har varit en piss i Mississippi om man jämför med tidigare år, där all press har varit totalt nedlusad med prideartiklar.

Pride verkar vara utnött, uttjatat och omodernt. Pride har sett sina bästa dagar.. och viktiga samhällsbärare, som tex polisen, ger fan i att skämma ut sig med ”dans” i paraden.

Tack å lov..
Foliehatt på nu, men det har väl rapporterats en del om schismer inom själva rörelsen, vilket man får förmoda lägger viss sordin på rapporteringen. Media, som lajvar homosexuella en vecka per år, är väl livrädda att gå in på minerat fält och oavsiktligt bränna av en TERF-bomb...
Citera
2026-08-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det är naturligtvis svårt att fastslå antalet, men i och med att folk befinner sig längs det stora paradområdet i helt andra ärenden (jobb, shopping, förbipasserande osv.) så kan den uppskattade siffran vara kraftigt överdriven.

Nja, det är väl ganska simpla metoder som används numera tex. drönare? Polisen kan säkert beräkna antalet ganska exakt.

Jag anmälde till SVT:s egen "verifieringshjälpen" för att slå fast äktheten i uppgiften "en halv miljon" åskådare men de ignorerar tydligen då svaret uteblivit (anmälde i söndags)....
Citera
2026-08-06, 12:40
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Foliehatt på nu, men det har väl rapporterats en del om schismer inom själva rörelsen, vilket man får förmoda lägger viss sordin på rapporteringen. Media, som lajvar homosexuella en vecka per år, är väl livrädda att gå in på minerat fält och oavsiktligt bränna av en TERF-bomb...

Aa, det kan vara en av anledningarna för nog har pride i media gjort en riktig svandykning? Vet du vad denna schism skulle kunna handla om?

Jag har också en känsla av att allt inom den rörelsen inte ”står rätt till”, folk å fä börjar huka sig.. som exempel kan nämnas att statsministern hade sitt årliga pride-mingel i Sagerska palatset som vanligt MEN man hade i år lagt fokus på ”kultur och kreativitet”. Jag får känslan att man sakta men säkert håller på att dra sig undan själva Pride’s andemening?
Citera
2026-08-06, 12:45
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Nja, det är väl ganska simpla metoder som används numera tex. drönare? Polisen kan säkert beräkna antalet ganska exakt.

Jag anmälde till SVT:s egen "verifieringshjälpen" för att slå fast äktheten i uppgiften "en halv miljon" åskådare men de ignorerar tydligen då svaret uteblivit (anmälde i söndags)....

Precis. En sak att nära uppskatta antalet men något helt annat vad som rapporteras. Finns mängder av inkvoterade aktivister på alla myndigheter sedan länge.

En av de stora tunga myndigheterna bland polismyndigheten, försvarsmakten och skatteverket hade för ett antal år sedan en kvinnlig kommunikationschef. Vi gick på samma skola i gymnasiet och det var under den tiden hon kom ut som flata. Döm om min förvåning när jag upptäckte att just hon satt som kommunikationschef på ett sådan tung myndighet. Hon var inte akademiskt särskilt klipsk men väldigt manipulativ.
Citera
2026-08-06, 13:25
Avstängd
Crabby88s avatar
500.000 är fan helt omöjligt.
Citera
2026-08-06, 13:26
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Åskådare är väl samma som man ser inom sporten dvs. som "aktivt" tittar och följer evenemanget.
Fast att vara åskådare av ett demonstrationståg är nog mer svårräkneligt än antal biljetter sålda till en fotbollsmatch…
Citera
2026-08-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
500.000 är fan helt omöjligt.

Varför? Det bor ju över en miljon i staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in