2026-08-04, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Denna frågan är inte särskilt lätt att svara på. Men skall försöka bena ut det så gott jag kan: Ser man till straffskalan för förberedelse för mord så utgår man ifrån straffskalan för huvudbrottet mord, dvs 10-18 år eller fängelse på livstid. Men eftersom det handlar om ett förberedelsebrott, och inte ett fullbordat brott, så skall straffet sättas under maxstraffet och får även understiga minimistraffet.

I Högsta Domstolens avgörande NJA 2020 s.703 klargör man att huvudregeln skall vara att straffet för ett förberedelsebrott skall vara lägre än såväl det fullbordade brottet, som försöksbrottet. I detta resonemang klargör man att straffet för ett förberedelsebrott inte bör vara högre än 1/3del av maxstraffet för det fullbordade brottet. Här tillägger man att vid förberedelsebrott där det fullbordade brottet har livstids fängelse i straffskalan (läs mord) så kan man vid beräkningen utgå ifrån det högsta tidsbestämda straffet (dvs 18 års fängelse) och därefter lägga till några år.

När det gäller straffmätningen så anger Högsta Domstolen att det endast i någon mån skall beaktas vilket straffvärde brottet skulle haft om det hade fullbordats. Större tyngdpunkt skall istället läggas på förberedelsebrottets karaktär, hur nära ett fullbordat brott man varit, samt vilken grad av fara som gärningarna har inneburit (t ex hur långt handlandet har fortskridit, grad av planering/organisering, om man befattat sig med brottsverktyg eller om man på annat sätt utfört handlingar som varit centrala för förverkligandet av brottsplanen).

I övrigt skall straffmätningen göras som vid alla andra brott. Dvs att man skall beakta ev. förmildrande eller försvårande omständigheter. Exempel på försvårande omständigheter kan vara att gärningsmannen varit särskilt hänsynslös, att gärningen varit planerad eller präglats av särskild förslagenhet, att gärningen utgjort ett led i organiserad brottslighet, att det funnits heder- eller hatbrottsmotiv osv. Man skall/kan även beakta synnerligen försvårande omständigheter, vilket kan göra brottet ännu mer straffvärt, men då det mest har bäring på gängkriminalitet och organiserad brottsling så lämnar vi det utanför. Även uppsåtsformen kommer att ha betydelse. Uppsåten som finns är avsiktsuppsåt ("direkt uppsåt"), insiktsuppsåt ("indirekt uppsåt") och likgiltighetsuppsåt ("eventuellt uppsåt") där avsiktsuppsåt generellt är mer straffvärt, medans likgiltighetsuppsåt generellt är mindre straffvärt.

Sammanfattningsvis: I ovan nämnda fall som Högsta Domstolen prövade så avsåg detta en gärningsman som, ingående i en gängkonflikt med målsägande, hade förberett/befattat sig med en telefon, GPS-puckar, en stulen och falskskyltad bil, en kulsprutepistol samt ammunition. Det rörde sig alltså om en relativt avancerad brottsplan med användning av teknisk utrustning och befattning av särskilt farligt vapen, samt med en bestämd avsikt att ta livet av målsäganden. Där ansåg Högsta Domstolen att straffvärdet för förberedelsebrottet till mord motsvarade 5,5 års fängelse (ett straff som troligen blivit något högre idag). Ser man till fallet som tråden handlar om så är man ju långt ifrån den grad, farlighet, omfattning och planering, samt de försvårande omständigheterna, som vid ovan nämnda. Det rör sig om en ung person och brottet har ingen anknytning till gäng kriminalitet eller organiserad brottslighet. Planeringen har pågått under en ytterst begränsad tid och inte varit särskilt detaljerad/konkret, han har inte befattat sig med något brottsverktyg/vapen och de åtgärderna han vidtagit (fotat bostaden/omgivningen) har inte varit särskilt centrala för att kunna förverkliga brottsplanen ändå. Med detta sagt så tror jag att man kommer ha svårt att ö.h.t få en fällande dom här. Vid en ev. fällande dom tror jag på ett straff långt under 5,5 års fängelse.
Tack, ChatGPT.
Citera
2026-08-04, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatHuhMom
Tack, ChatGPT.

Haha tänkte först inte kommentera det där...men kunde inte låta bli.

Eftersom jag arbetar med juridik till vardags så är inte ChatGPT särskilt vanligt förekommande (även om det såklart finns tillfällen där man kan använda det). En anledning till att vi inte skall använda ChatGPT vid sådana här frågor är exempelvis fall som detta: https://www.svd.se/a/XM8MKo/ai-hittade-pa-rattsfall-jurist-sagas-av-tingsratten

Slutligen vill jag bara tillägga då jag ser att du inte varit aktiv här på Flashback särskilt länge/mycket, och därför kanske inte sprungit på mig så ofta. Jag kan därför tipsa dig om att söka på mina inlägg längre bak i tiden här på forumet, så kommer du märka att jag gett svar/vägledning i sådana här frågor bra mycket längre än vad ChatGPT funnits.

P.S Här har du en av mina källor. Den är skitenkel att söka i...och har dessutom rätt till skillnad från ChatGPT: https://lagen.nu/dataset/dv/feed?rpubl_rattsfallspublikation=nja
Citera
2026-08-04, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Haha tänkte först inte kommentera det där...men kunde inte låta bli.

Eftersom jag arbetar med juridik till vardags så är inte ChatGPT särskilt vanligt förekommande (även om det såklart finns tillfällen där man kan använda det). En anledning till att vi inte skall använda ChatGPT vid sådana här frågor är exempelvis fall som detta: https://www.svd.se/a/XM8MKo/ai-hittade-pa-rattsfall-jurist-sagas-av-tingsratten

Slutligen vill jag bara tillägga då jag ser att du inte varit aktiv här på Flashback särskilt länge/mycket, och därför kanske inte sprungit på mig så ofta. Jag kan därför tipsa dig om att söka på mina inlägg längre bak i tiden här på forumet, så kommer du märka att jag gett svar/vägledning i sådana här frågor bra mycket längre än vad ChatGPT funnits.

P.S Här har du en av mina källor. Den är skitenkel att söka i...och har dessutom rätt till skillnad från ChatGPT: https://lagen.nu/dataset/dv/feed?rpubl_rattsfallspublikation=nja
Där gjorde jag bor mig, jag ber om ursäkt. Det kanske är dig ChatGPT använder som källa då.
Citera
2026-08-04, 02:33
Medlem
Tycker ni drar för stora slutsatser av detta. Det blir liksom lockande att projicera all möjlig skit på en sån här händelse. Våldsamma och lättkränkta galningar har alltid funnits. Med det sagt skulle jag inte vilja vara ung i dagens samhälle. Så mycket dålig information som flyter omkring överallt, framförallt på sociala medier.
Citera
2026-08-04, 11:00
Medlem
Kommer man kunna läsa hans uttalanden i fup eller liknande framöver?
Citera
2026-08-04, 13:00
Medlem
Har någon begärt ut FUPen och kan tänka sig dela den?
Citera
2026-08-04, 13:44
Medlem
runefjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATTENTI0NWH0RE
Har någon begärt ut FUPen och kan tänka sig dela den?

Jag har försökt men fick detta svar från Tingsrätten:
”Jag har sökt för inkomna mål under hela våren och hittar inget avseende förberedelse till mord. Vänligen återkom med ett datum, målnummer och/eller information om parter.”

Edit: Jag försökte beställa från Stockholms tingsrätt men det var visst Attunda tingsrätt. Har beställt därifrån nu.
Senast redigerad av runefjun 2026-08-04 kl. 13:52.
Citera
2026-08-04, 14:18
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runefjun
”Jag har sökt för inkomna mål under hela våren och hittar inget avseende förberedelse till mord. Vänligen återkom med ett datum, målnummer och/eller information om parter.”

Edit: Jag försökte beställa från Stockholms tingsrätt men det var visst Attunda tingsrätt. Har beställt därifrån nu.

Kung! 👍
Citera
2026-08-04, 15:25
Medlem
Citat:

Ett tips är att läsa tråden innan.
Citera
2026-08-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Ett tips är att läsa tråden innan.

Och från början skrev media att målet skulle upp i Stockholms tingsrätt…
Citera
2026-08-05, 18:47
Medlem
Har du fått den?

Citat:

Citera
2026-08-06, 11:38
Medlem
runefjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicky75
Har du fått den?

Tyvärr. Fick detta svar från Attunda:
”Stämningsansökningar/förundersökningsprotokoll är ej sökbara med brottsrubricering.
Vi kan bara söka fram dem med inkommande datum.
Om du kunde specificera på vilket datum stämningen ska ha kommit in till tingsrätten kan vi gå genom stämningsansökningar som inkom på detta datum.”

Har för en vecka sen mejlat en reporter som skrivit om ärendet och bett om namn på åklagaren men inte fått svar.
Nu orkar jag inte tjafsa mer…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in