2026-08-06, 09:12
Medlem
swedenistanis avatar
Inflationen, mätt som KPIF, föll kraftig till 0,7 procent i juli. Det kan jämföras med 1,3 procent i juni.

Bakom raset ligger bland annat den tillfälliga skattesänkningen på bensin.

– Siffrorna är lite sämre än vad Riksbanken hade räknat med och lite sämre än vad analytiker hade räknat med, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/tt-flash-inflationen-rasade-i-juli

Är detta dåligt för landet eller bra. En annan sak som jag inte begriper är att var får SCB siffrorna ifrån?
För att jag som medelsvensson går till buktiken så känns det hela tiden att priserna antingen står stilla eller stiger. Jag inte på tal om det de senaste 6 år tycker jag att inflationen har legat på minst 100%!

Diskutera vad ni tycker!
Citera
2026-08-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
För att jag som medelsvensson går till buktiken så känns det hela tiden att priserna antingen står stilla eller stiger.

0.7% inflation betyder att priserna stiger. Det är ett problem att folk tror att en sänkning av inflationen inte betyder fortsatta prishöjningar.
Citera
2026-08-06, 10:13
Medlem
Citat:
Inflationen, mätt som KPIF, föll kraftig till 0,7 procent i juli. Det kan jämföras med 1,3 procent i juni.

Bakom raset ligger bland annat den tillfälliga skattesänkningen på bensin.

– Siffrorna är lite sämre än vad Riksbanken hade räknat med och lite sämre än vad analytiker hade räknat med, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén.
Från en månad till en annan kan det blir en del svängningar.
Och när det är så här låga nivåer så kan smärre förändringar blir ganska signifikanta. Paketresor har nämnts som en orsak. Och de svänger hen hel del.

Citat:
Är detta dåligt för landet eller bra. En annan sak som jag inte begriper är att var får SCB siffrorna ifrån?
För att jag som medelsvensson går till buktiken så känns det hela tiden att priserna antingen står stilla eller stiger. Jag inte på tal om det de senaste 6 år tycker jag att inflationen har legat på minst 100%!
SCB mäter priserna. Och du känner efter i kroppen hur det känns.
Och då vinner att mäta.

Om det är bra eller dåligt beror på vem du frågar. Olika människor vill lite olika. Och även samma person kan vilja lite olika beroende på hur man frågar.

Men vad som är klart är att KPIF är lägre än vad RB önskar.
Citera
2026-08-06, 10:36
Medlem
SCB har kontakt med en mängd olika företag i landet. Dessa har skyldighet att rapportera in vissa uppgifter som SCB sedan bygger sin statistik på.
Citera
2026-08-06, 10:42
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Problemet med demokrati är att folk är idioter.
Lol. dagens bästa inlägg. Inflationstakten sjunker pga oljepriset och skattesänkning.

Men det säger också mycket om ekonomer och statistiker.
Citera
2026-08-06, 10:59
Medlem
Tomtekukars avatar
Demokrati är verkligen ett djärvt experiment när medianväljaren inte kan skilja på nivå och förändringstakt.
Citera
2026-08-06, 11:23
Medlem
Upplyftens avatar
Lång väg att gå innan vi ens hämtat in prisökningarna mellan 2022- 2024 , uppemot 30% i genomsnitt , och vissa varor betydligt mer än så .

Dagens rapport är väl sådär. Inflationen var ungefär samma förra årets Juli (utan statliga stöd för bensinpris och kollektivtrafiken).
Tillfälligt sänkta bensinpriset och kraftigt sänkta priser på månadskort i kollektivtrafiken t.o.m december 2026 är ett tillfälligt statligt stöd som kommer att försvinna
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-06 kl. 11:26.
Citera
2026-08-06, 11:34
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Lång väg att gå innan vi ens hämtat in prisökningarna mellan 2022- 2024 , uppemot 30% i genomsnitt , och vissa varor betydligt mer än så .

Dagens rapport är väl sådär. Inflationen var ungefär samma förra årets Juli (utan statliga stöd för bensinpris och kollektivtrafiken).
Tillfälligt sänkta bensinpriset och kraftigt sänkta priser på månadskort i kollektivtrafiken t.o.m december 2026 är ett tillfälligt statligt stöd som kommer att försvinna

Sänkt skatt på bränsle är inget statligt stöd utan en skattejustering. Fortfarande är större delen av priset på bränsle skatt.
Sänkta priser på månadskort är däremot stöd/subvention på ett redan subventionerat pris.
Citera
2026-08-06, 12:40
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Sänkt skatt på bränsle är inget statligt stöd utan en skattejustering. Fortfarande är större delen av priset på bränsle skatt.
Sänkta priser på månadskort är däremot stöd/subvention på ett redan subventionerat pris.

Det där kommer varje svensk betala för senare skulle jag tro, dvs. efter valet. Månadskortet kommer säkert ligga på ca 3000-4000 sek år 2027!
Citera
2026-08-06, 13:24
Medlem
talcsofts avatar
Siffran i dag är väl att betrakta som ett brus bara? Valår som det är.

Stora dyra tillfälliga reformer håller tillbaka prisökningarna. Vad inflationen landar på när de löper ut är frågan.

Bensinen gick ner 3 kr för att parera oljepriset, som istället skvalpar runt 80$ istället för att åka raket mot 120-200 som rädslan var. Tillfällig reform. https://www.investing.com/commodities/brent-oil

Matpriserna är 7% lägre än juni 2025. Tillfällig reform https://omni.se/matpriserna-ar-7-procent-lagre-an-for-ett-ar-sedan/a/6qW0vQ
Citera
2026-08-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Problemet med demokrati är att folk är idioter.

Det hade dom varit ändå.

I en diktatur, får en idiot fritt spelrum. Men i en demokrati, måste idioten kompromissa med en massa andra idioter. Således blir ingenting gjort. Vilket är en fördel, kontra diktaturen, där en massa idiotiska saker blir gjorda.
Citera
2026-08-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Hämtat in prisökningarna hur då, via deflation?
NEJ TACK.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in