2026-08-06, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag förstår att du använder dåtid om att du anställde folk. Till slut fungerade det inte.

Jag förstår att det är främmande koncept för dig att byta karriär och avancera i arbetslivet.

Den där bitterheten brukar gro hos de som fastnar.

Nu hade chefen ifråga ansvarat över en rekryteringsprocess anställt en person som den senare väljer att sparka innan första passet börjar med konstaterandet "det fungerar inte". Man kan vända på det hela rörande vem som är olämplig och har misslyckats med sina arbetsuppgifter.

Personligen kan jag tycka att man inte behandlar människor på det viset, har man anställt någon så får man i alla fall låta dem bevisa vad de går eller inte går för. Har verksamheten råd att rekrytera så har den råd att även om det känns fel på dag ett låta en ny få jobba en vecka. Den värsta faktorn med en nyanställd är attitydproblem och det verkar inte föreligga i det här fallet, tvärtom har den anställda varit transparent och öppen till dennes nackdel för verksamhetens bästa. Det är ett gott tecken.

Jag anställde bla två personer med psykisk ohälsa, en med ångestproblematik som idag avancerat högt inom annan bransch med säkerhetsansvar. Den andre var lite egen men driver eget företag idag som dubblat sin avkastning varje år sedan start.
Jag gjorde misstag också, med anställda som till det yttre verkade tiptop men som presterade uselt och ställde till med problem, allting lät bra och såg fint ut men det var bara lögner och ögontjäneri.

Och så var det med det, vad har du själv för erfarenheter och kvalifikationer inom ämnet?
Senast redigerad av Bloe 2026-08-06 kl. 11:02.
Citera
2026-08-06, 10:55
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Ge honom en andra chans. Han kan få 47 sekunder till.
Citera
2026-08-06, 10:56
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
...
Jag anställde inte inom äldreomsorg, mer kavlificerat arbete som ställer högre krav. Du är både okänslig och ute och cyklar samt ser inte längre än din egen näsa. Hoppas du aldrig har ansvar för andra människor.

När du nu pratar om ansvar för människor, menar du då den anställde eller de människor han anställts för att vårda? Det kan finnas en intressekonflikt här som är tråkig men likväl måste hanteras.
Citera
2026-08-06, 10:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nu hade chefen ifråga ansvarat över en rekryteringsprocess anställt en person som den senare väljer att sparka innan första passet börjar med konstaterandet "det fungerar inte". Man kan vända på det hela rörande vem som är olämplig och har misslyckats med sina arbetsuppgifter.
En chefs första uppgift är naturligtvis att ta fram det bästa hos alla anställda. Det tar längre tid än 47 sekunder. Typ en månad? Tre månader?
Citera
2026-08-06, 10:59
Medlem
Det mest märkliga är hur så många chefer kan ha så dålig koll på rättigheter?

Man säger inte upp någon på det sättet om man inte vill ha problem.
Citera
2026-08-06, 11:00
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Jag förstår att det är främmande koncept för dig att byta karriär och avancera i arbetslivet.

Den där bitterheten brukar gro hos de som fastnar.

Jag anställde bla två personer med psykisk ohälsa, en med ångestproblematik som idag avancerat högt inom annan bransch med säkerhetsansvar. Den andre var lite egen men driver eget företag idag som dubblat sin avkastning varje år sedan start.
Jag gjorde misstag också, med anställda som till det yttre verkade tiptop men som presterade uselt och ställde till med problem, allting lät bra och såg fint ut men det var bara lögner och ögontjäneri.

Och så var det med det, vad har du själv för erfarenheter och kvalifikationer inom ämnet?

Var det viktigt att dessa personer fanns tillgängliga direkt vid behov, t.ex. att hjälpa en människa som fallit och slagit sig, eller kunde saken vänta ett tag, som att lösa en administrativ och enkel uppgift?
Citera
2026-08-06, 11:02
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeX12
Det mest märkliga är hur så många chefer kan ha så dålig koll på rättigheter?

Man säger inte upp någon på det sättet om man inte vill ha problem.

Inget problem vid provanställning.
Citera
2026-08-06, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
När du nu pratar om ansvar för människor, menar du då den anställde eller de människor han anställts för att vårda? Det kan finnas en intressekonflikt här som är tråkig men likväl måste hanteras.

Generellt. Jag förstår vad du menar men jag har god insyn även i äldreomsorgen och just den här problematiken, nervös första dagen, troligen ung och dåligt mottagen ligger mer till last för anställaren än den anställde i det här fallet.

De som själva kämpat i någon form är i regel mer inkännande och empatiska för andra med behov än ex chefen ifråga. Vad som hedrar den anställde här är kommunikationsförmågan och transparensen, det finns vårdpersonal som är alkoholiserade, skiter i att dyka upp. Det värsta en vårdande anställd kan vara är oempatisk, dvs vårdare USKor osv. Tex en kirurg behöver vara lite kall.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En chefs första uppgift är naturligtvis att ta fram det bästa hos alla anställda. Det tar längre tid än 47 sekunder. Typ en månad? Tre månader?

Ja men inser man som chef sitt misstag dag ett så kan man i minsta fall låta veckan gå. Det enda undantaget jag kan komma på är allvarliga attitydproblem eller vårdslöshet.

Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Var det viktigt att dessa personer fanns tillgängliga direkt vid behov, t.ex. att hjälpa en människa som fallit och slagit sig, eller kunde saken vänta ett tag, som att lösa en administrativ och enkel uppgift?

Inte för den tjänsten nej, men de var mycket pålitliga och hade klarat sådana uppgifter med bravur. Vad dessa personer oftast har problem med är en toxisk arbetsmiljö.
Citera
2026-08-06, 11:18
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Att du har utfört misslyckade rekryteringar visar att du inte har några kvalifikationer, särskilt inte i att kritisera andra utifrån detta, du har bara haft detta till uppgift. Vilket är något helt annat. Man får nog se din upprördhet som en bitterhet över att du misslyckades med ”rätt” personer men inte med ”fel”. Att andra ska anställa folk med ångest blir därför en slags reparation av din självbild.
Citera
2026-08-06, 11:19
Medlem
IceEyess avatar
47 sekunder? Hade den anställde en klocka som höll tidräkningen?
Citera
2026-08-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
47 sekunder? Hade den anställde en klocka som höll tidräkningen?
Samtalets längd ses på mobilen.
Anställer man någon inom vården utan någon introduktion, med information om basala fakta?
Har jag missat något?
Citera
2026-08-06, 12:04
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Ställer mig inte på någons sida, tycker båda ha gjort fel.

Snorungen: Skulle givetvis varit på plats i god tid första dagen, säger inte att man ska jobba gratis, utan det ligger ett egenintresse i det hela.

Arbetsgivaren: Skulle naturligtvis ha välkomnat honom vid entrén första dagen, inte nödvändigtvis hans chef, men det ligger på chefens bord att delegera. Man kan som chef inte kräva att någon ska hitta omklädningsrummet innan ens arbetsdagen har börjat. Kan hända snorungen fått beskrivning över telefon men då inte Google maps funkar inomhus, misslyckades snorungen hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in