Igår, 08:56
Moderator
memymos avatar
Håll er till ämnet och spåra inte ur med att efterfråga ren politik eller presidenter eller "the American Dream"

Topic är vilka spel är uppenbart politiska! Resterande frågor tas annanstans!

Tråd Flyttad rätt

Dator- och konsolspel --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
Igår, 09:06
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag och Tim Cain håller inte med dig. Men vad vet han om OG-Fallout?

Mjo, jag har faktiskt inte spelat något spel i serien före Fallout 3, så jag vet ju inte om den övertydliga kritik mot kapitalismen som finns i spelen från andra halvan av 00-talet och framåt var något som tillkom under Bethesdas versioner, eller om det var något som fanns från början. Så det var helt klart en dum chansning av mig när jag knöt ihop de senare spelens kritik med "cyberpunkig kritik på nittiotalet".
Citera
Igår, 09:16
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Mjo, jag har faktiskt inte spelat något spel i serien före Fallout 3, så jag vet ju inte om den övertydliga kritik mot kapitalismen som finns i spelen från andra halvan av 00-talet och framåt var något som tillkom under Bethesdas versioner, eller om det var något som fanns från början. Så det var helt klart en dum chansning av mig när jag knöt ihop de senare spelens kritik med "cyberpunkig kritik på nittiotalet".
I OG-spelen så handlar det mer om moraliska val än politiska och Vault-Tech var mest 'cartoonishly evil' snarare än en kritik mot det militärindustriella komplexet.
Citera
Igår, 09:27
Medlem
Glödskals avatar
Conflict - The Middle East Political Simulator, från 1990

Spelaren är Israel och det går att fabricera incidenter med andra nationer. Palestiniska upproret och relationen med USA måste hanteras.

https://en.wikipedia.org/wiki/Conflict:_Middle_East_Political_Simulator
https://www.youtube.com/watch?v=vqKQnYUeDC4
Citera
Igår, 09:43
Medlem
TokayGecks avatar
Svea Rike! Mycket bra spel på sin tid.
Citera
Igår, 10:23
Medlem
fjollciggs avatar
Far Cry-serien har tydliga politiska teman, många med verkliga händelser som grund.

Far Cry 4 inspirerades av inbördeskriget i Nepal, där maoister försökte störta monarkin och utropa en folkrepublik.

Far Cry 5 inspirerades av flera sociopolitiska händelser, såsom kalla kriget och 911. Dan Hay, spelets regissör, har sagt att syftet med historien var att diskutera konsekvenserna av när ideologier tas till sin mest extrema form.

Far Cry 6 inspirerades av den kubanska revolutionen och avhandlar teman som fascismens frammarsch, konsekvenserna av imperialism och vikten av fria val. Spelets diktator, Antòn ”El Presidente” Castillo, är baserad på den verklige diktatorn Fulgencio Batista.
Citera
Igår, 10:31
Medlem
hakro807s avatar
Kan Papers, Please vara ett exempel på ett politiskt spel? Har själv inte spelat det men tänkte spontant på det när frågan om politiska spel kom upp.
Citera
Igår, 11:27
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kan Papers, Please vara ett exempel på ett politiskt spel? Har själv inte spelat det men tänkte spontant på det när frågan om politiska spel kom upp.
Det är definitivt politiskt.

Disco Elysium är ju också uppenbarligen en politisk kommentar.
Citera
Igår, 11:46
Medlem
Homofilens avatar
Deus-Ex
Citera
Igår, 11:58
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Faktiskt, de är alla bra parodier på olika årtionden och dess samtida rådande attityder. Rejäla referenser både politik och kulturellt i allt från radiostationerna, karaktärerna, handlingen och namnen på saker.

Lite barnslig humor på saker som tåget "Brownstreak", Central United Narcotics Team (C.U.N.T), Gruppe Sechs, Sprunk Cola, Pro Lapse Sportswear, BAWSAQ, Area 69, Cok O Pops, DUMP ice cream, Rusty Brown's Ring Donuts osv men det hör till.

Barnslig humor, eller helt enkelt amerikansk.
Finns väl inga andra vuxna i världen som skrattar så åt pruttar, bajs och toalett så som amerikaner?
Citera
Igår, 13:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Barnslig humor, eller helt enkelt amerikansk.
Finns väl inga andra vuxna i världen som skrattar så åt pruttar, bajs och toalett så som amerikaner?
I alla fall GTA IV och V är i huvudsak utvecklade av Rockstar North. Som har sin bas i Edinburg.
Så, eh, ja just det... USiansk humor ja.
Citera
Igår, 13:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är definitivt politiskt.

Disco Elysium är ju också uppenbarligen en politisk kommentar.
Kanske ska utveckla lite. DE är alltså en kommentar på Sovjetsamhället och för den som är gammal nog att ha upplevt det så är det nästan pinsamt uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in