Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Jobbar du i någon av landets regioner, eller hur har du skaffat dig insyn?
På vilket sätt är det ett problem med olika huvudmän om de har samma regelverk att förhålla sig till? Tolkar de föreskrifterna/reglerna olika?
På vilket sätt har regionerna olika förutsättningar?
Menar du att skatteintäkterna skulle vara olika? Eller avser du något annat?
Att det är dryga 37 mil mellan Ume och Hemavan förändras inte för att staten är huvudman.
Har du något exempel på där centralisering har givit önskade förbättringar, vilka de nu är?
Jag har sett hur vården fungerar eller
inte fungerar i olika regioner. Sen handlar det nog inte om att regelverket tolkas olika i första hand utan att regelverket är svårt att följa för alla just pga de väldigt skilda förutsättningarna. Det kan visserligen öppna för kreativa "lösningar".
Skillnaderna beror bland annat på olika skatteintäkter, men precis som du skriver beror det också på exempelvis avstånd.
Jag är generellt emot centraliseringar och tycker att det mesta i samhället ska utgå från det lokala men det är väl lite där vi har skapat problemen.
Alltså genom att centralisera samhället i stort, alla ska bo i och omkring städerna.
Så jag ser kanske frågan ur ett lite vidare perspektiv, hade vi inte sett till att avfolka glesbyggd som vi gjort de senaste 40 åren skulle problemen nog inte se ut som de gör idag.
Det här gäller ju inte heller enbart sjukvård, utan i stort sett all samhällsservice. Man kan titta på hur det ser ut med skolor.
Att låta staten vara huvudman tror jag inte per automatik leder till bättre vård men det skulle nog bli enklare att utkräva ansvar.
En rimligare lösning vore kanske att inse att alla regioner inte kan erbjuda vård med samma förutsättningar som exempelvis Stockholm och då kan kanske regelverket inte se likadant ut överallt så som det gör med den nationella vårdgarantin.
Jag ser det väl som att valen står mellan pest eller kolera men något måste ju göras och vi vill ju inte skjuta till mer pengar.
Hur ser du själv på frågan? Tycker du att det fungerar tillfredställande överallt?
Får de äldre/sjuka som inte har råd eller vilja att flytta in till städerna skylla sig själva?