Citat:
Ursprungligen postat av
TramsPostaren
Jag har klart och tydligt skrivit att jag inte kan arbeta heltid, eftersom jag knappast bidragsfuskat för att bli sjukskriven utan helt enkelt inte är arbetsför. Tycker tamejfan att man då ska anpassa nivår efter min förmåga.
Vad är det du inte fattar med att jag säger att alla inte kan? Jag kan inte arbeta heltid. Jag överväger att därför bli Familjedaghem eftersom jag slipper lämna bostaden för att stressa runt och endast då går ut för de aktiviteter barn behöver. Att vistas i sitt hem och göra saker man ändå gör som mat, städning mm är inte lika krävande och jag kan ta hand om barn i sömnen, så inrutat i mig är det att sköta om ungar.
Men nej, jag kommer aldrig att ha kapacitetsnivå (sannolikt aldrig) för att arbeta heltid och flaxa runt mellan olika platser. Därav att jag funderar på arbete i det egna hemmet med sådant jag kan göra som inte är särskilt utmanande.
Problemet du inte vill få in attt viss justering för att jag försökte ta mig ur sjukskrivning för tio år sedan, hade kunnat inneburit att jag arbetat idag de scheman jag klarade av istället för att keva som fullt sjukskrivning.
Inse att människor fungerar olika
Det gäller inte bara dig utan många med liknande problematik … så därför svaret till dig även on topic för tråden:
Arbetsmarknaden fungerar inte så som du önskar. Hur gärna man än skulle vilja.
Vi har över 10% arbetslöshet i Sverige och det är en kamp om de vettiga arbetstillfällen som finns. Människor konkurrerar mot varandra om att vara den allra bästa för tjänsten. Arbetstagare prioriterar bort familj, socialt umgänge, hälsa m.m allt för att få ett arbete.
Som arbetstagare kan du inte invänta ett jobb som passar, du måste anpassa dig efter arbetena som finns. Och kan man inte jobba 5 dagar u sträck (eller mer) och 8 timmar om dagen (eller mer) och med en hög stressbelastning, så kommer man tyvärr inte kunna ta ett jobb idag. Du och människor med dig, kommer bli utkonkurrerade av de som kan.
Sen kan man tycka vad man vill om det. Men så ser det ut.
Klarar man inte av de krav arbetsmarknaden ställer måste man istället vara kreativ och försöka skapa sig en egen verksamhet. Ingen kommer skapa den åt dig. Det hjälper såklart om man har kapital och bra kontakter men de allra viktigaste är driv, envishet, en smart affärsidé och sen kunna jobba sjukt effektivt och strukturerat när du väl jobbar.
Du pratar om att du vill jobba med människor men jag tror tyvärr inte att det låter som en god idé när du inte kan garantera kontinuitet och har en stresskänslighet.
Det pratas ofta här på FB om generationsskillnader gällande arbetsmoral och framförallt förväntan på arbetsgivaren och jag kan bara igen se hur arbetsmarknaden och arbetstagarna glider ifrån varandra. Båda parter har en förväntan av den andra, som inte finns.
Det här är en negativ spiral som får utveckling och tillväxt att stanna.