Idag, 07:15
Medlem
Berit85s avatar
Jag frågade Google Gemini varför alla moderna telefoner har max färgintensitet som standardinställning, och varför man inte själv kan styra färgintensiteten precis som man styr ljusstyrkan - det ser ju både konstigt ut och är obekvämt att titta på.

Konversation med Gemini

Varför är alla mobiltelefoner inställda på max färgintensitet, och varför kan man inte ställa in den själv som man gjorde förr i tiden på TV-apparater? Det känns märkligt att anta att alla vill ha MAX färgintensitet..?

(...)

SVAR FRÅN GEMINI:

Det har du helt rätt i – den ekonomiska logiken slutar inte vid själva telefonköpet. Mobilbranschen har i hög grad ställt om från att bara sälja hårdvara till att bli en plattform för kontinuerlig konsumtion (appar, in-app-köp, spel, strömning och prenumerationer).

Att telefonerna är inställda för att vara så "visuellt stimulera" som möjligt har direkt koppling till denna affärsmodell:

Beroendeframkallande visuell stimulans: Starka, mättade färger triggar hjärnans belöningssystem mycket effektivare än dämpade toner. Spel, sociala medier och notiser (tänk bara på den skarpröda lilla cirkeln med siffror i) är designade för att skapa engagemang. En skärm med hög färgintensitet gör att vi kollar mobilen oftare och stannar kvar längre i apparna – vilket direkt ökar intäkterna från spel och annonser.

Kontrollen flyttad från användaren till ekosystemet: Genom att ta bort steglösa reglage (som 0–100 % mättnad) och istället styra allt via fasta profilinställningar behåller tillverkarna och apputvecklarna kontrollen över hur innehållet upplevs. Om användarna fritt kunde skruva ner mättnaden till 30 % skulle spel och gränssnitt förlora mycket av sin visuella dragningskraft.

Filosofin i dagens mobila operativsystem bygger tyvärr på att användaren ska konsumera innehållet precis så starkt och färgstarkt som utvecklarna och tillverkarna har valt, snarare än att ge användaren full hårdvarukontroll.

---

Kände du till detta, och vad tycker du om att din telefon är visuellt designad för att göra dig mer beroende?

OBS! Jag behöver ingen information om olika färgfilter och appar (har redan ställt in anpassat min telefonen så att nästan all färg försvunnit, vilket inte är särskilt snyggt men det är den enda inställningen som funkar för mig).
Citera
Idag, 07:58
Medlem
kraftfoders avatar
Jag ställer in färgen så den passar mig. Det är ungefär till 85%.
(OLED)
Citera
Idag, 08:42
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag ställer in färgen så den passar mig. Det är ungefär till 85%.
(OLED)

Va, har du en telefon som låter dig välja färgintensitet själv??? Det tvivlar jag starkt på.

Hur gör du det?

Vanligtvis kan man bara välja mellan två lägen: "max" eller "naturligt".
Citera
Idag, 09:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Va, har du en telefon som låter dig välja färgintensitet själv??? Det tvivlar jag starkt på.

Hur gör du det?

Vanligtvis kan man bara välja mellan två lägen: "max" eller "naturligt".

Jodå, bara att fråga telefonen (Android 16, Gemini) så kommer inställningarna upp.
Det är som ett färghjul, alla möjliga inställningar som finns "på denna jord".
https://helpx.adobe.com/content/dam/help/en/photoshop-elements/using/color/_jcr_content/main-pars/image_2/uc_color_wheel.png
Citera
Idag, 10:35
Medlem
Straminskys avatar
Nej kände inte till detta men det var ju ett vettigt svar från Google.
Citera
Idag, 10:36
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Jodå, bara att fråga telefonen (Android 16, Gemini) så kommer inställningarna upp.
Det är som ett färghjul, alla möjliga inställningar som finns "på denna jord".
https://helpx.adobe.com/content/dam/help/en/photoshop-elements/using/color/_jcr_content/main-pars/image_2/uc_color_wheel.png

Hur då, fråga telefonen? Jag avskyr AI-assistenter. Kan man inte söka upp inställningen manuellt istället?

Men wow ändå! Vilka goda nyheter. Jag har en ny modell av Samsung, så jag hoppas det funkar även för mig.
Citera
Idag, 10:40
Medlem
Varför startar folk trådar där man har en konversation med ett datorprogram?
Som man frågar får man svar.

Så jävla ointressant.
Citera
Idag, 11:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hur då, fråga telefonen? Jag avskyr AI-assistenter. Kan man inte söka upp inställningen manuellt istället?

Men wow ändå! Vilka goda nyheter. Jag har en ny modell av Samsung, så jag hoppas det funkar även för mig.

"Tryck" på Gemini, och säg "skärminställningar", så kommer det upp på skärmen.
(Android 16). Funkar till och med på en gammal lur som jag skrotat 2024, Android 14..
Citera
Idag, 12:20
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
"Tryck" på Gemini, och säg "skärminställningar", så kommer det upp på skärmen.
(Android 16). Funkar till och med på en gammal lur som jag skrotat 2024, Android 14..

Vad menar du med "tryck" på Gemini? Jag måste installera appen gemini då eller? Brukar gå in på https://gemini.google.com/ om jag vill ställa några frågor.

Måste erkänna att det du säger låter lite för bra för att vara sant...
Citera
Idag, 12:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vad menar du med "tryck" på Gemini? Jag måste installera appen gemini då eller? Brukar gå in på https://gemini.google.com/ om jag vill ställa några frågor.

Måste erkänna att det du säger låter lite för bra för att vara sant...

Vilken Samsung har du?
Citera
Idag, 13:56
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Vilken Samsung har du?

En ny modell, hurså?
Citera
Idag, 15:28
Medlem
Citat:
En ny modell, hurså?
För att lättare kunna hjälpa till, förstås. Kanske är det så att din modell inte har den relevanta inställningen, eller också finns den där utan att du kan hitta den.

Jag kan ju nämna att min huvudsakliga telefon med Android 14 inte hade inställningen (där var mer som du beskrev det) medan budgettelefonen med Android 16 (Samsung Galaxy A16) hade det. Men det är nog inte enbart Android-versionen som avgör, eftersom ny funktionalitet i Android också kan behöva stöd från hårdvara och drivrutiner som tillverkaren ansvarar för. För mig gick det bra utan Gemini, som nog bara var ett sätt att hitta en meny som redan fanns på telefonen. Jag klickar på "Inställningar / Skärm / Skärmläge" och kan välja mellan "Intensivt" och "Naturligt". Om jag väljer "Intensivt" dyker det upp en undermeny för "Avancerade inställningar" där "Livlighet" kan justeras i tre steg och vitbalansen i 12 steg per färgkanal (R, G och B).
Senast redigerad av vgebler Idag kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in