Igår, 06:10
Medlem
Hej Flashback!

Hoppas att jag har lagt tråden i rätt forumdel - mod får flytta den om det blev tokigt.

Jag tvivlar på att de publiksiffror som florerar i olika media och som kommer från Pride själva, stämmer med verkligheten. Det var inte "en halv miljon" åskådare utan möjligen en tiondel av den siffran dvs. allra högst 40-50 tusen totalt, troligast ännu färre.

Exempelvis SVT och SR påstår att "vi var på plats" och att det var "minst 500.000 åskådare". SVT, som du ser i länken, har dessutom lagt upp ett foto från ca 2017 och som är taget på Sturegatan strax innan "målgången" som då var Östermalms IP och av det skälet var det mest folk just på Sturegatan vid Humlegården.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folj-prideparaden-i-stockholm-svt-sander

Det finns videor på Youtube som stödjer min tes och som klart bortom rimligt tvivel visar ett påfallande tunt publikunderlag.

https://www.youtube.com/watch?v=NQqmJd9T3LI
https://www.youtube.com/watch?v=h-2NDVXohg4&t=5095s

Att diskutera:

Varför har intresset uppenbart svalnat för Pride och dess parad?

Varför upprätthåller media en bevisligen falsk bild av paradens publiksiffror?

Finns det politiska aspekter tex. palestinarörelsens (i Malmö-priden) utspel mot Polisen som fått allmänheten att ompröva sin syn på Pride?

Diskutera högt och lågt med en god ton, tack på förhand.
Citera
Igår, 06:15
Medlem
Paraden sträckte sig över 4,500 meter vilket gör med en överslagsberäkning > 100 personer per löpmeter - om siffran "en halv miljon åskådare" stämmer. Jag var själv på plats och kan garantera att det var långt från 100 pers per meter
Citera
Igår, 06:21
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Hur räknas någon som åskådare- att man råkar vara ute samtidigt som pride pågår? Då måste man först räkna ut hur många som är ute en vanlig dag och dra av dom från sin uppskattning.

Ja jag tror rätt många inte är så värst intresserade i pride. Det är liksom gårdagens nyhet och intresserar nog bara den egna målgruppen om ens det! Ingen bryr sig om någon är bög längre och rimligtvis borde knappast en bögdemonstration kännas som något att se. Ämnet är liksom redan klardebatterat och det finns inget motstånd att demonstrera mot (kanske då iofs islamister men man vågar inte säga att dom är största motståndare).
Citera
Igår, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Hur räknas någon som åskådare- att man råkar vara ute samtidigt som pride pågår? Då måste man först räkna ut hur många som är ute en vanlig dag och dra av dom från sin uppskattning.

Ja jag tror rätt många inte är så värst intresserade i pride. Det är liksom gårdagens nyhet och intresserar nog bara den egna målgruppen om ens det! Ingen bryr sig om någon är bög längre och rimligtvis borde knappast en bögdemonstration kännas som något att se. Ämnet är liksom redan klardebatterat och det finns inget motstånd att demonstrera mot (kanske då iofs islamister men man vågar inte säga att dom är största motståndare).

Åskådare är väl samma som man ser inom sporten dvs. som "aktivt" tittar och följer evenemanget.
Citera
Igår, 06:33
Medlem
Ett tänkbart motiv för att hålla en falsk bild av intresset för Pride vid liv kan ju vara krasst ekonomiskt? Det ser ut som att det har kommersialiserats rätt hårt med merch såsom kepsar, tischor m.m., m.m.

Drivs Pride som ett företag? Som är beroende av allmänhetens uppmärksamhet vid ex. paraden? Får de bidrag om intresset är stort och mindre dito om intresset svalnar?
Citera
Igår, 07:06
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Våra straighta vid Vasaparken boende bekanta som själv gick med säger med bestämdhet att envar usling som hävdar att det var färre än en miljon peeps i tåget, som manifesterar mångfald, rättvisa och inkludering, är en brun hom0fob.
Citera
Igår, 07:16
Medlem
grungewhores avatar
Jag jobbade centralt nåt år under Pride och det märktes att stan var chokad till max. I år befann jag mig i stan under ungefär samma tidpunkter och märkte ingen skillnad från en vanlig tisdag. Det kändes därmed som en mindre angelägenhet i år. Bilderna från spektaklet ser inte heller överdådiga ut.

Känns mer som man tagit en siffra för SL's besöksstatistik under trafikdygnet och gjort den till sin egen.
Citera
Igår, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Vårt inlägg var en direkt kommentar till att en del söker förminska publiksiffran. Vi hörde direkt från hästens mun (som gick i tåget) att en miljon var med och att de stod för mångfald, rättvisa och inkludering.

Var snäll och berätta mer om det besynnerliga i vårt skriv. Tag det via PM, annars blir mod ledsen i ögat. Tack på förhand.

Du skrev besynnerligt svamlande om "en miljon peeps i tåget" och det är inte det tråden handlar om. Vi diskuterar publiksiffrornas äkthet och ev. orsaker till falska sådana i media och andra källor.

Du är lite rubbad tror jag
Citera
Igår, 07:48
Medlem
Comitiums avatar
De brukar själva säga att det är 450 000 till 500 000 åskådare, siffror som MSM villigt och okritiskt vidarebefordrar, men det är det förstås inte, utan det är naturligtvis propagandasiffror.
Citera
Igår, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
De brukar själva säga att det är 450 000 till 500 000 åskådare, siffror som MSM villigt och okritiskt vidarebefordrar, men det är det förstås inte, utan det är naturligtvis propagandasiffror.

Jag minns att på den tiden Pride höll till i Tanto som då också var slutdestinationen för paraden så var det fett mycket publik. Särskilt 2006 (?) var det helt sjukt mycket folk och då rapporterade polisen att de uppskattade antalet åskådare till 300-350 tusen.

Årets publiksiffror är inte ens närheten....
Citera
Igår, 10:07
Medlem
Straminskys avatar
Fantasisiffror förstås.

Stora delar av sträckan är det glest, folk samlas inte i drivor längst med Stadshuset.

När dom väl kommer ner till dom centrala delarna, ja då är det ju tjockt med folk varje lördag den här tiden på året, oavsett Pride.

Så tydligen räknas Bengt-Ove in i statistiken som Pridefantast för han råkade vara på väg in på XXL på Hamngatan för att köpa strumpor.
Citera
Igår, 10:25
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Jag minns att på den tiden Pride höll till i Tanto som då också var slutdestinationen för paraden så var det fett mycket publik. Särskilt 2006 (?) var det helt sjukt mycket folk och då rapporterade polisen att de uppskattade antalet åskådare till 300-350 tusen.

Årets publiksiffror är inte ens närheten....

Precis. De var mycket glesare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in