2026-08-06, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej troligen inte, det är gamla uppgifter och gissningar när olyckan nyligen inträffat och tråden var ny.

Åklagaren verkar övertygad om att bägge båtarna kört länge i samma riktning och att snipan blivit upphunnen bakifrån av lastfartyget.
Foton visar att aktern är helt intakt. Så hur kan den blivit överkörd bakifrån? Åklagaren verkar förvirrad. Orkar inte ens se kvällspressen foto.
Citera
2026-08-06, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det beror mycket på omständigheterna, men rent generellt kan man säga att det finns en chans, pappan och sonen överlevde. De hade flytväst. Mamman och dottern omkom, de hade inte flytväst.

Vem har bekräftat vilka som hade flytvästar och inte?

Jepp, alla vet att flytvästar flyter.
Så var det sagt.

Frågan är var uppgiften finns bekräftad någonstans?
Citera
2026-08-06, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om Misje Verde och snipan gått på samma kurs en god stund, som åklagaren påstår, så borde snipan ha varit närmare en distansminut för om Misje Verde när de kom in på samma kurs.

Med fullgod utkik, radar etc borde Misja Verde ha upptäckt snipan i så god tid att de hade kunnat väja, tuta, eller sakta ned till samma hastighet som snipan.

Istället så körde Misje Verde nästan maximal hastighet 12 knop.
Citera
2026-08-06, 00:39
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nad4
Har foto på Båten samt familjen med vet ej hur jag lägger in dem
Bara låt det vara, det tillför inget om själva olyckan. Den biten kan familjen få ha ifred med tanke på att mammans Instagram gjorts privat efter olyckan.
Senast redigerad av sykkelpump 2026-08-06 kl. 00:46.
Citera
2026-08-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter66
Foton visar att aktern är helt intakt. Så hur kan den blivit överkörd bakifrån? Åklagaren verkar förvirrad. Orkar inte ens se kvällspressen foto.
Det kan du läsa om i inlägg #7733 och #7746.
Fast många här verkar mer intresserade av att leka experter i sin totala okunskap, trotts att dom inte vet ett skit om vad utredarna vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Fast olika skeppare agerar olika. Jag har en gång blivit tutad på av en Finlandsfärja i södra delen av Furusundsleden, där det är litet knixigt. Den tutade så snart den kom runt en udde och fick oss i sikte. Men avståndet var stort och vi låg redan i utkanten av farleden. Det räckte att vi ändrade kurs en aning så var vi helt utanför farleden långt innan färjan passerade.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är inte så att det tutas som en sista varning. Många färjor och passbåtar i Stockholm signalerar slentrianmässigt för att visa att det är på väg ut från kajen t ex. Inte nödvändigtvis för att någon är i vägen utan bara för att uppmärksamma båtar i närheten.

Ja jag förstår inte ens vad problemet är. Det verkar inte som att man i större båtar eller fartyg som framförs på västkusten är vana vid öht att det är trångt, att man delar utrymmet med många andra båtar samt att det kryllar av hastighetsbegränsningar. Som i Stockholms skärgård och inlopp. Här är det ovanstående normalt och vi har inga problem att vare sig signalera, anpassa vår fart till rådande omständigheter samt att gira/väja för hinder även där det är trångt. Framstår för mig som att det är helt olika mentalitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vem har bekräftat vilka som hade flytvästar och inte?

Jepp, alla vet att flytvästar flyter.
Så var det sagt.

Frågan är var uppgiften finns bekräftad någonstans?
Dotter och mamma hittades utan flytvästar. Häng med i tråden....
Citera
2026-08-06, 00:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Om du inte läser saker så bokstavligt, så har lastfartyget som hade högre hastighet, enligt åklagaren, kommit ikapp snipan och orsakat snipans förlisning.
Vilket inte behöver betyda en regelrätt fullträff rakt bakifrån, då det bildas mycket svallvågor runt fören på lastbåten, som kan vrida och vända på en liten båt.
Citera
2026-08-06, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Det kan du läsa om i inlägg #7733 och #7746.
Fast många här verkar mer intresserade av att leka experter i sin totala okunskap, trotts att dom inte vet ett skit om vad utredarna vet.
Ja utredaren får gärna berätta hur man kör över en snipa bakifrån där båtens akter är helt intakt. Orörd. Se foto. Den utredning vill jag läsa.
Citera
2026-08-06, 00:46
Medlem
Citat:
Dotter och mamma hittades utan flytvästar. Häng med i tråden....

Snälla.

För det första kan en flytväst eller räddningsväst försvinna från kroppen vid en olycka. I synnerhet av detta slag.

För det andra begrep du inte frågan.
Var är det bekräftat? Ett inlägg här är ingen bekräftad uppgift.
Jag säger inte att det är fel. Men något som är skrivet i tråden är givetvis helt irrelevant.
Var finns uppgiften bekräftad och av vem? Vilken media? SSRS? Åklagare? Polis?
Citera
2026-08-06, 00:48
Medlem
Citat:
Ja utredaren får gärna berätta hur man kör över en snipa bakifrån där båtens akter är helt intakt. Orörd. Se foto. Den utredning vill jag läsa.
Du orkade inte läsa mina inlägg som ger ett exempel på detta alltså. Då får du sitta med dumstruten på och leka expert tills utredningen offentliggörs.
Citera
2026-08-06, 00:48
Medlem
Fotot är från när Doris som hette och är hel samt familjen på familjelort
Hur lägger man in foton?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in