2026-08-05, 23:24
Medlem
Donatellis avatar
Hittade en 20 år gammal hårddisk som inte går att läsa längre. Man hör den går igång men så stoppar den.

Går det rädda den? Finns det företag som gör sånt?

Jag har allt från massa nedladdat från piratebay på den till foton från livet som ung. Så vore roligt att få igång den.
Citera
2026-08-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donatelli
Hittade en 20 år gammal hårddisk som inte går att läsa längre. Man hör den går igång men så stoppar den.

Går det rädda den? Finns det företag som gör sånt?

Jag har allt från massa nedladdat från piratebay på den till foton från livet som ung. Så vore roligt att få igång den.
Att använda Linux kan fungera. Du kan tanka ner en dist som du lägger på en minnessticka och sedan startar datorn ifrån. Det finns Linux som du inte behöver installera.
Citera
2026-08-05, 23:39
Medlem
Donatellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att använda Linux kan fungera. Du kan tanka ner en dist som du lägger på en minnessticka och sedan startar datorn ifrån. Det finns Linux som du inte behöver installera.

Alltså det är endast en Hårddisk på 1 TB inte en hel dator.
Citera
2026-08-05, 23:42
Medlem
Citat:
Du säger att den går igång, då antar jag att du har den kopplad till en dator, eller? Men att du inte kan läsa den.

Tanka ner en Linuxdist som du kan köra från en minnessticka, boota datorn från stickan.

En variant är att gå in i Bios och kolla så att det vet att du kopplat in disken. Sedan kan du låta starten fortsätta. Jag skulle nog börja med det.
Citera
2026-08-05, 23:46
Medlem
Donatellis avatar
Citat:
Du säger att den går igång, då antar jag att du har den kopplad till en dator, eller? Men att du inte kan läsa den.

Tanka ner en Linuxdist som du kan köra från en minnessticka, boota datorn från stickan.

En variant är att gå in i Bios och kolla så att det vet att du kopplat in disken. Sedan kan du låta starten fortsätta. Jag skulle nog börja med det.

Kan ju prova. Men låter som den startar och står och ”slår” mekaniskt som en pinne mot en vägg. Sen lägger den bara av helt.

Jag antar det är något mekaniskt fel på den
Citera
2026-08-05, 23:48
Medlem
Citat:

🫵 👍
Citera
2026-08-05, 23:51
Medlem
Citat:
Kan ju prova. Men låter som den startar och står och ”slår” mekaniskt som en pinne mot en vägg. Sen lägger den bara av helt.

Det kan såklart vara något fel på den. Men, den får ström. Problemet kan vara att Bios inte vet att disken ska läsas. Det måste du kanske berätta för den.
Citera
2026-08-05, 23:53
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

En 20 år gammal hårddisk på 1 TB?
Tillåt mig att tvivla på det...
Citera
2026-08-06, 00:00
Medlem
Donatellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
En 20 år gammal hårddisk på 1 TB?
Tillåt mig att tvivla på det...

Jag minns inte om jag ska vara ärlig. Men det hör inte till saken. Det finns jäkligt mycket på den iaf. Filmer,serier,spel,bilder
Citera
2026-08-06, 00:12
Medlem
Citat:
Jag minns inte om jag ska vara ärlig. Men det hör inte till saken. Det finns jäkligt mycket på den iaf. Filmer,serier,spel,bilder
Sitter du vid datorn du har kopplat disken till nu?
Citera
2026-08-06, 00:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Click of death, inget att göra om du inte lämnar in den till en data recoveryfirma och pyntar 10 lax för det.
Citera
2026-08-06, 00:16
Medlem
Donatellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Sitter du vid datorn du har kopplat disken till nu?

Nej den är inte ens ikopplad. Jag hitta den precis… kopplade ur den direkt när ljudet dog

Jag undrar fortfarande om det finns företag som kan mekaniskt laga hårdisken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in