2026-08-05, 22:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Den står i en vagga.
1: Hur kan du vara säler på det. Det framgår inte riktigt av de foton jag sett. Har du länkmtill något foto där det framgår att skrovets botten på flera ställen, inte minst midskepps, vilar på en vagga?

2: Om det ändå är en vagga, så har den knappast petats in under snipan när hon låg på botten.

3: Av fotot som tagits akterifrån framgår tydligt att skrovet är rakt. Det skulle det inte vara om skrovet knäckts/brutits av på mitten.

Förmodligen uppstår den här diskussionen därför att olika personer i tråden har olika definitioner av ”knäckts” och ”brutits av”. Den normala betydelsen är att den sak som knäckts eller brutits av också blivit deformerad och vinklad, eller, i faller ”brutits av”, t o m gått i två delar.

Andra i tråden menar nog snarare att snipan fått en rejäl smäll på babordssidan och at t denna orsakat en större eller mindre deformation, och kanske även sprickor. Men hade det varit en spricka från reling till reling, midskepps, hade skribet knappast sett ut på det viset efter bärgningen.
Citera
2026-08-05, 22:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Sveriges halva befolkning har blivit någon sorts farledsexperter på en vecka. Som något man aldrig beträder om man inte är ett fartyg på 100m och uppåt.
Hälften av dem har aldrig suttit i en båt ens på en insjö.

Ja det har varit märkligt. Det har varit motorvägar och övergångsställen och långtradare och allt möjligt. Man har även fått lära sig nya ord som "handelsfarled".
Citera
2026-08-05, 22:55
Medlem
Citat:
Alltså, det riktigt vansinniga är ju att med en liten snipa med sin familj befinna sig i den blinda zonen framför ett sådant fartyg, och inte ens då åka därifrån. Det är riktigt vansinnigt.

Är det på snipans ansvar, eller vilken annan båt som helst, att inte befinna sig i en blind zon?

Den var intressant.

Ligger det också, som allt annat, på åklagaren?
Citera
2026-08-05, 22:56
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag tror inte att "gröna fartyg" i sig har med detta att göra, om inte den dåliga sikten från bryggan hade med någon "smart" energibesparande konstruktion att göra ("behövs ingen sikt, vi har SMART radar!" "AI "). Men det kan jag för lite om.

Däremot kan man misstänka greenwashing. En grönmålad bajskorv (stavas det med ett eller två -s? )
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-05 kl. 22:58.
Citera
2026-08-05, 22:57
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä det har de långt ifrån alltid och därför tutar större fartyg och signalerar att de finns bakom så att fritidsbåtar kan gå åt sidan.

Så de förlitar sig på att andra (upphinnande, dvs stora lastfartyg eller snabba motorbåtar...för observation framåt har de väl åtminstone, även i regn, eller?) skall se dem, men inte att de också skall se andra...
Då lever man på turen då.
Senast redigerad av StuG 2026-08-05 kl. 23:03.
Citera
2026-08-05, 22:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Alltså, det riktigt vansinniga är ju att med en liten snipa med sin familj befinna sig i den blinda zonen framför ett sådant fartyg, och inte ens då åka därifrån. Det är riktigt vansinnigt.

Om fartyget signalerat och uppmärksammat snipan så hade de säkert flyttat på sig.
Citera
2026-08-05, 22:59
Medlem
Köra med kapellet uppe för att det är bekvämt och torrt?! Är väl som att ställa frågan: vill du leva eller vill du dö? Må vara att jag är en utflyttad stockholmare sedan länge, men är de smarta eller? Lastfartyget är godkänt att gå med den besättning den har, oavsett utsikten från bryggan. Jag har sett ”mina” styrmän jobba, det är ett jäkla rännande mellan bryggvingarna (även om de är inbyggda) för att kunna ha uppsikt.
Citera
2026-08-05, 23:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Nån som kan utreda vad som avses med målspår i detta fallet
En inte alltför vild gissning är konstaterad rutt, för målen fraktfartyg och snipa. Ifrån t ex radar eller plotter.

En Googling på "målspår sjöfart" ger:

Citat:
Ett målspår inom sjöfarten är en visuell historik eller spårlinje på en radarskärm, kartplotter eller i ett elektroniskt sjökort (ECDIS) som visar hur ett rörligt fartyg eller objekt har förflyttat sig över tid.
Citera
2026-08-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
1: Hur kan du vara säler på det. Det framgår inte riktigt av de foton jag sett. Har du länkmtill något foto där det framgår att skrovets botten på flera ställen, inte minst midskepps, vilar på en vagga?

2: Om det ändå är en vagga, så har den knappast petats in under snipan när hon låg på botten.

3: Av fotot som tagits akterifrån framgår tydligt att skrovet är rakt. Det skulle det inte vara om skrovet knäckts/brutits av på mitten.

Förmodligen uppstår den här diskussionen därför att olika personer i tråden har olika definitioner av ”knäckts” och ”brutits av”. Den normala betydelsen är att den sak som knäckts eller brutits av också blivit deformerad och vinklad, eller, i faller ”brutits av”, t o m gått i två delar.

Andra i tråden menar nog snarare att snipan fått en rejäl smäll på babordssidan och at t denna orsakat en större eller mindre deformation, och kanske även sprickor. Men hade det varit en spricka från reling till reling, midskepps, hade skribet knappast sett ut på det viset efter bärgningen.

Här har du en bild som jag inte kan tyda på annat vis än att den är knäckt i princip rakt över reeling.

Dels röda linjerna som går just från reling till reling. De pekar onormalt ner.

Dels röda linjen som visar vattenlinjen mot aktern.

https://ibb.co/Y7SYKxbk
Citera
2026-08-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Köra med kapellet uppe för att det är bekvämt och torrt?! Är väl som att ställa frågan: vill du leva eller vill du dö? Må vara att jag är en utflyttad stockholmare sedan länge, men är de smarta eller? Lastfartyget är godkänt att gå med den besättning den har, oavsett utsikten från bryggan. Jag har sett ”mina” styrmän jobba, det är ett jäkla rännande mellan bryggvingarna (även om de är inbyggda) för att kunna ha uppsikt.

Smart eller osmart är inte relevant.
Citera
2026-08-05, 23:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes

Sitta inne på bryggan där det är bekvämt och torrt och råka döda någon. Eller skicka ut en utkik i regnet för att man inte har en sån enkel utrustning som en kamera i fören som täcker upp döda vinkeln.
Citera
2026-08-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Jag tillhör inte gruppen som är tvärsäker på sin sak här. Jag har noterat samma saker som du.
Nedan en bild där du kan se att lyftremmarna går runt en vagga under båten.
Man kan också på olika bilder notera spännremmar som tycks vika över relingen på båten där relingen förväntas vara.

Det känns lite otroligt om bottenstocken på en sådan här snipa skulle knäckas, IW25 är ju dessutom varvsbyggda på Orust och det brukar ju borga för rejäla byggen.

https://imgsharehub.com/1sglxsj4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in