Ja självklart. USA/NATO gjorde för övrigt detsamma i Libyen 2011, när de skulle "skydda civilbefolkningen från regimen". Men det var inte USA tråden handlade om.
Jag hyllar ingen som begår terrordåd, ens om det är för en god sak och terroristerna/frihetskämparna känner att de är hjälplösa och inte kan göra något annat.
MEN om man ska hacka ner på dem - samt folk som stödjer/hyllar dem - så måste man också titta på vad motståndarsidan gör. Och i detta fall är motståndarsidan Israel, som är ansvarigt för att 18 000 barn har dött i Gaza i den senaste konflikten. Detta är många fler än vad som har dött i något muslimskt terrordåd. Ändå är det tillåtet för våra politiker att fjanta för Israel, men inte för exempelvis Hamas...
Krigföring och terrorattacker/terrorism är varken juridiskt eller moraliskt likvärdiga fenomen.
Den 8 oktober 2023 förklarade Israels säkerhetskabinett formellt krig mot Hamas. Beslutet togs med stöd av paragraf 40 i den israeliska grundlagen, till följd av Hamas massiva terrorattacker mot Israel som inleddes den 7 oktober.
Om du m.fl. vill diskutera kriget mellan Israel och Hamas, så finns det ett forum för det.
Personer som dödar spädbarn (oavsett om det är israeler eller palestinier) är knappast frihetskämpar
Vem påstår att frihetskämpen skulle dödat spädbarn? Det är beklagligt om israeliska "civila" omkommer - men hela ansvaret vilar på Israel. Palestinierna kan inte hållas ansvariga för Israels bruk av mänskliga sköldar.
I ett av dem hade han skickat en självmordsbombare till ett bar mitzva-firande i Jerusalem våren 2002. Att det var just en konfirmationsfest som blivit måltavla framgick av dödslistan, för bland de elva mördade fanns två spädbarn, två tonåringar och tre andra barn.
Citat:
Några veckor senare organiserades ännu ett självmordsattentat, den här gången mot en stormarknad dit en 17-årig palestinsk flicka skickats med en bomb för att spränga sig själv bland kunderna. Dagen före attentatet spelade Ahmad al-Moghrabi in en avskeds- och bekännelsevideo med flickan och ska personligen ha överlämnat bomben vid hennes skola.
Citat:
Ett ännu värre blodbad förhindrades då två arabiska kvinnor som sålde grönsaker utanför butiken förstod att något var fel och varnade den arabisktalande vakten. När vakten försökte stoppa flickan från att gå in detonerade bomben och de båda dödades tillsammans med en 17-årig judisk flicka.
Det är alltså den mannen som Ilona Szatmári Waldau hjälteförklarar. Hon nämner i förbifarten ”orättvisa förhållanden”, men utvecklar inte vad hon syftar på. Det rör sig alltså inte om någon sorts kritik av palestinska fångars situation i israeliska fängelser, utan om en ren hyllning till en terrorist som organiserade självmordsattentat. I sin ideologiska kamp förhåller sig Ilona Szatmári Waldau uppenbarligen likgiltig till att barn mördades och att hennes hjälte kallblodigt skickade en palestinsk tonårsflicka till sin egen död.
Jag gick igenom arabisk media och palestinska fångorganisationers texter om Ahmad al-Moghrabi. Ingen hävdar att han är oskyldigt dömd. Tvärtom bekräftas hans roll i al-Aqsamartyrernas brigader och en del av de självmordsattentat han dömts för att ha organiserat.
Men det här är alltså lögn/påhitt enligt dig? Jag håller inte med om mycket som Israels regering gör (inte de ultra-ortodoxa bosättarna som exempel) men jag drar en moralisk gräns att döda civila, inklusive barn
Citat:
Det är beklagligt om israeliska "civila" omkommer - men hela ansvaret vilar på Israel. Palestinierna kan inte hållas ansvariga för Israels bruk av mänskliga sköldar.
Du kallar de "civila" (du försöker påstå att det var IDF-soldater som dödades?) "Vad hemskt, men det var ju inte hans fel att han gav sig på ett bar-mitzvah firande med barn! Det är Israels fel! Samma sak med stormarknaden!"
Vad sägs om att du kommer med en artikel som kan "debunka" allt det här? Försöka bevisa att inga barn dödades? Just nu visar du att du är en människa utan moraliska principer och en nyttig idiot för antidemokratiska islamister. Eller så är du en islamist (som inte har i Europa att göra? Men det tar vi kanske nån annan gång) Nu har du en rejäl morot här (ändra min bild av den här mannen)
Då kanske jag kanske tom ändrar min bild av Ilona (men som sagt: Du har lite att jobba för nu)
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-05 kl. 21:20.
Du kallar de "civila" (du försöker påstå att det var IDF-soldater som dödades?) "Vad hemskt, men det var ju inte hans fel att han gav sig på ett bar-mitzvah firande med barn! Det är Israels fel! Samma sak med stormarknaden!"
De flesta judiska israeler gör värnplikten och är reservister som kan kallas in. Knappast "civila" i ordets rätta bemärkelse. Palestinierna har precis som vi svenskar en absolut rätt till självförsvar. Om Ryssland lyckades ockupera Sverige tror jag inte du hade gråtit blod över ryska "civila" bosättare den svenska motståndsrörelsen lyckats ta av daga. Precis som du inte gråter blod över de ryssar på ukrainsk mark som inte har där att göra.
Detta är självklarheter och du är en moraliserande hycklare.
De flesta judiska israeler gör värnplikten och är reservister som kan kallas in. Knappast "civila" i ordets rätta bemärkelse. Palestinierna har precis som vi svenskar en absolut rätt till självförsvar.
Du kunde inte motbevisa mig exakt (jag ville att du skulle bevisa hans oskuld, dvs att barn inte dödats. Det blev "walk-over" nästan direkt från din sida) utan lägger skulden på Israel (eftersom de inte hade soldater som kunde stoppa det hela?) Men självmordsbombaren bär ingen skuld
Jo civila dödades i samtliga dessa attacker (som Ilona har hyllat)
Citat:
Om Ryssland lyckades ockupera Sverige tror jag inte du hade gråtit blod över ryska "civila" bosättare den svenska motståndsrörelsen lyckats ta av daga. Precis som du inte gråter blod över de ryssar på ukrainsk mark som inte har där att göra.
Detta är självklarheter och du är en moraliserande hycklare.
Vad Ryssland har med detta att göra är också OT, men jag hade aldrig riktat ett vapen eller dolk mot ett spädbarn (som Ilonas hjälte har gjort) Enda gången jag skulle bruka våld mot ett barn, skulle vara i absolut nödvärn om ingen annan lösning finns.
Att försvara landet mot vuxna ryska soldater som bryter mot folkrätten är en sak. Att ge sig på kvinnor och barn (skjuta, knivhugga de etc) är en helt annan (du verkar tyvärr helt blind för det)
Nej jag är ingen "moraliserande hycklare"
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-05 kl. 21:35.
Enda gången jag skulle bruka våld mot ett barn, skulle vara i absolut nödvärn om ingen annan lösning finns.
Då är vi alltså ense. Rätten till nödvärn är absolut.
Citat:
Att försvara landet mot vuxna ryska soldater som bryter mot folkrätten är en sak. Att ge sig på kvinnor och barn (skjuta, knivhugga de etc) är en helt annan (du verkar tyvärr helt blind för det)
Du undviker sakfrågan. Ponera nu att Ryssland besegrar och ockuperar Sverige. Man för sedan in "civila" bosättare i syfte att förryska landet. Får den svenska motståndsrörelsen göra motstånd? Skulle du gråta blod över de ryska "civila" kolonisatörer som omkommer i motståndsrörelsens attentat?
Svarar du "nej" på sistnämnda fråga bevisar du att du är en hycklare.
Då är vi alltså ense. Rätten till nödvärn är absolut.
Ja, det har jag aldrig förnekat
Citat:
Du undviker sakfrågan. Ponera nu att Ryssland besegrar och ockuperar Sverige. Man för sedan in "civila" bosättare i syfte att förryska landet. Får den svenska motståndsrörelsen göra motstånd? Skulle du gråta blod över de ryska "civila" kolonisatörer som omkommer i motståndsrörelsens attentat?
Svarar du "nej" på sistnämnda fråga bevisar du att du är en hycklare.
För det första kunde du inte motbevisa mig så du bevisade i princip att han är en terrorist (man är inte "oskyldig" om man medvetet dödar kvinnor och barn på en stormarknad tex)
Jag har väl redan svarat på det i förra inlägget? Annars kan jag förtydliga (trots att det är rejält med OT) Självklart gör man motstånd (inom krigets lagar) när det är vuxna manliga soldater (eller kvinnor) som uppenbart är beväpnade
Den svenska motståndsrörelsen skulle hellre tillfångata (i så stor mån det är möjligt) ryska kvinnor och barn som placerats ut (istället för att kallblodigt skjuta/meja ner de utan någon moralisk anledning)
Alla länder som blir ockuperade har rätt att göra motstånd. Men det finns också krigsbrott (sånt som bryter mot Geneve-konventionen tex) Tortyr och att utan anledning ge sig på kvinnor och barn som i det här fallet.
Så nej, jag är ingen hycklare. Men äkta män ger sig inte på kvinnor och barn på det här fega viset som Ilonas hjälte
Om rätten till nödvärn är absolut har också palestinierna en absolut rätt till nödvärn eller hur?
Citat:
Jag har väl redan svarat på det i förra inlägget? Annars kan jag förtydliga (trots att det är rejält med OT) Självklart gör man motstånd (inom krigets lagar) när det är vuxna manliga soldater (eller kvinnor) som uppenbart är beväpnade
Nej, det är inte OT. Du antar att beväpnade mål är angripbara vilket naturligtvis inte alltid är fallet. Soldaterna kommer och kastar ut dig ur din lägenhet som tas över av Petrov och hans familj. Soldaterna lämnar. Får du angripa Petrov i syfte att ta tillbaka ditt hem?
Citat:
Den svenska motståndsrörelsen skulle hellre tillfångata (i så stor mån det är möjligt) ryska kvinnor och barn som placerats ut (istället för att kallblodigt skjuta/meja ner de utan någon moralisk anledning)
Ja men, se där! Nu medgav du att det kan vara legitimt att angripa "civila".
Citat:
Tortyr och att utan anledning ge sig på kvinnor och barn som i det här fallet.
Men de angreps inte utan anledning! Syftet med attackerna var att göra det mindre attraktivt för israeliska kolonisatörer att bosätta sig på Västbanken och i Gaza. Israels mål är ju att kolonisera så mycket av (återstoden) av Palestina man kan så att det blir omöjligt att skapa en palestinsk stat. Palestinierna har rätt och jag skulle även säga skyldighet att göra motstånd.
Om rätten till nödvärn är absolut har också palestinierna en absolut rätt till nödvärn eller hur?
Inkluderar det rätten att skjuta ihjäl spädbarn på ett kalas? Nej det tycker inte jag
Citat:
Nej, det är inte OT. Du antar att beväpnade mål är angripbara vilket naturligtvis inte alltid är fallet. Soldaterna kommer och kastar ut dig ur din lägenhet som tas över av Petrov och hans familj. Soldaterna lämnar. Får du angripa Petrov i syfte att ta tillbaka ditt hem?
Det är det visst (se meddelandet från moderatorn ovanför) Jag skulle ge mig på Petrov (en vuxen man och tvinga ut honom) Däremot skulle jag in i det sista undvika att döda hans barn och fru. Om du anser att det är rätt att skjuta ihjäl hans fru och småbarn får det stå för dig. Jag kommer inte ändra på mig
Citat:
Jag pratar om att tillfångata de. Inte skjuta de (eller bruka fysiskt våld) Hitta inte på saker jag uppenbart inte skrivit om (men du kallar ju kvinnor och barn för "civila" inom citationstecken, så vad ska man tro om dig?)
Citat:
Men de angreps inte utan anledning! Syftet med attackerna var att göra det mindre attraktivt för israeliska kolonisatörer att bosätta sig på Västbanken och i Gaza. Israels mål är ju att kolonisera så mycket av (återstoden) av Palestina man kan så att det blir omöjligt att skapa en palestinsk stat. Palestinierna har rätt och jag skulle även säga skyldighet att göra motstånd.
Märkligt att ni extrema Hamas-sympatisörer försvarar sånt här. Se på Polisario (som kämpar för Västsaharas självständighet mot den marockanska ockupationen) De ägnar sig inte självmordsdåd mot civila (särskilt inte kvinnor och barn) utan har svurit en ed att enbart ägna sig åt traditionell gerillakrigföring (mot den marockanska armèen)
Mord på barn helgar medlen? Det får stå för dig (det är en sak om man vill statuera ett exempel med att ge sig på IDF-soldater. Ett helt annat när man ger sig på kvinnor och barn) Jag kommer aldrig att rösta på vänstern och förhoppningsvis kommer fler människor förstår hur galen tex Ilona är
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-05 kl. 23:13.
Inkluderar det rätten att skjuta ihjäl spädbarn på ett kalas? Nej det tycker inte jag
För att besegra Nazityskland bombade de allierande mängder med tyska städer. Mängder med barn omkom i bombningarna. De allierade var inte omedvetna om att detta var effekten av bombningarna. Borde de allierade därför inte ha bombat tyska städer?
Citat:
Det är det visst (se meddelandet från moderatorn ovanför) Jag skulle ge mig på Petrov (en vuxen man och tvinga ut honom) Däremot skulle jag in i det sista undvika att döda hans barn och fru. Om du anser att det är rätt att skjuta ihjäl hans fru och småbarn får det stå för dig. Jag kommer inte ändra på mig
Nej, tråden handlar om V:s ledamöters agerande är moraliskt försvarbart eller ej. Alltså är detta inlägg inte OT.
Vad menar du med "ge mig på"? Om du menar bruka våld så har du nu medgett att i vissa lägen är försvarbart att angripa "civila".
Citat:
Citat:
Jag pratar om att tillfångata de. Inte skjuta de (eller bruka fysiskt våld)
Vilken fantasivärld lever du i? Frihetsberövande är att bruka våld. Dödligt våld t.o.m. om de du försöker frihetsberöva gör motstånd.
Citat:
Märkligt att ni extrema Hamas-sympatisörer försvarar sånt här.
Jag är ingen extremist alls men jag försvarar varje folks rätt till självförsvar. Om ryssen angriper oss har vi svenskar rätt att försvara oss med alla till buds stående medel. Det inkluderar att döda varenda ryssjävel som beträder vår gräns alldeles oavsett om denne kallar sig själv för "civil" eller inte.
Citat:
Mord på barn helgar medlen?
Så det var fel av de allierade att bomba tyska städer?
Jaså, du tänker fortsätta hela kvällen Ju mer du skriver desto mer förakt har jag för dig kommunist!
Eller så är du helt enkelt ett stort troll
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
För att besegra Nazityskland bombade de allierande mängder med tyska städer. Mängder med barn omkom i bombningarna. De allierade var inte omedvetna om att detta var effekten av bombningarna. Borde de allierade därför inte ha bombat tyska städer?
Ja, tror du att piloterna kände moraliskt tvivel för att döda civila? Intressant att vi gått från en enskild terrorist (som gav sig på spädbarn) till en världskonflikt
De allierade slogs ju främst på slagfältet mot tyska soldater. Det verkar inte Hamas göra. De ger sig direkt på kvinnor och barn. Då är man inte en man, man är ett kräk
Citat:
Så det var fel av de allierade att bomba tyska städer?
Jag tror att de kämpade med samvetskval över att civila skulle dödas. Till skillnad från hjärntvättade Hamas-extremister.
Äpplen och päron
Citat:
Nej, tråden handlar om V:s ledamöters agerande är moraliskt försvarbart eller ej. Alltså är detta inlägg inte OT.
Men börja inte dra igång ett fiktivt scenario med Ryssland då
Citat:
Vad menar du med "ge mig på"? Om du menar bruka våld så har du nu medgett att i vissa lägen är försvarbart att angripa "civila".
Jag pratar inte om att angripa kvinnor och barn oprovocerat. Den här mannen försökte inte försvara sitt privata hem. Han skickade en skolflicka i döden (som fick göra hans smutsiga jobb)
Citat:
Vilken fantasivärld lever du i? Frihetsberövande är att bruka våld. Dödligt våld t.o.m. om de du försöker frihetsberöva gör motstånd.
Jag skulle in i det längsta undvika fysiskt våld (till skillnad från Hamas-terroristen) Endast om det är ABSOLUT nödvändigt använder jag fysiskt våld. Och jag dödar inte spädbarn
Helt otroligt att du drar likhetstecken mellan en främmande armè som måste bekämpas och små barn i en civil miljö
Citat:
Jag är ingen extremist alls
Du är en extremist. Och du är en lögnare dessutom när du förnekar det! Du kallade dessa offer för "civila" (och började tjata om soldater istället) och förnekade att spädbarn dödats (tills jag postade några citat)
Citat:
men jag försvarar varje folks rätt till självförsvar.
Självförsvar är INTE att döda små barn på ett barmitzvah-firande. Det är inte ett privat hem du försöker återta. Gerilla-krigföring hade varit en sak. Att ge sig på IDF-soldater är en sak.
Inte kvinnor och barn. Du har en mentalitet som finns i Mellanöstern däremot
Citat:
Om ryssen angriper oss har vi svenskar rätt att försvara oss med alla till buds stående medel. Det inkluderar att döda varenda ryssjävel som beträder vår gräns alldeles oavsett om denne kallar sig själv för "civil" eller inte.
Nej, nån extremist var du "såklart inte". Vem bryr sig som Geneve-konventionen? Tortyr i fångläger? Kvinnor och barn (som är uppenbart civila)?
Inklusive att gruppvåldta kvinnor kanske? ("psykologisk krigföring" you know?) Röda armèn gjorde väl det när de drog fram mot Berlin? Hur i h-e var det "moraliskt försvarbart"?! Du kanske menar att det som var försvarbart i krig för 80+ år sedan är lika acceptabelt idag?
Återigen...Ryssland (fram och tillbaka!) Javisst, vi ska förstås bomba teatrar och liknande (som ryssarna har gjort i Ukraina?) "Alla till buds stående medel" som du själv uttrycker det!
Vi pratar om en man som bombat ett civilt firande med barn (inklusive spädbarn) Och du jämför det med hur de allierade slogs mot Nazi-Tyskland!
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-06 kl. 04:51.