Citat:
Ursprungligen postat av
tosv
Jag har inte levt i en bubbla som vissa verkar ha.
Nej jag vet inte vad som är testat, jag har sagt 10 ggr att jag inte vet och att jag misstänker att dom bara tagit provet på alkohol.
Det är otroligt synd om dom som dog, deras familjer sonen men pappan, vad tycker du själv han styrde båten utan uppsikt i en farled?
Vad vet du om hur jag levt. Det handlar inte om huruvida någon levt i en bubbla eller inte. Det handlar om det märkliga att du har den hypotes du har. Att pappan skulle ha drogproblem av något slag. Har du några som helst belägg för det?
Du skriver att du inte vet vad som testats men samtidigt att du misstänker att det bara är alkohol som testats? Ok.
Det spelar ingen roll att han befann sig i farleden. Han har full rätt att befinna sig där. Han höll dessutom 100 m SB. Fartyget hade väjningsplikt men det blev kollision ändå. Du drar iaf slutsatsen att det är offret som är den skyldiga.
Du, som flera andra här, verkar vara rejält hjärntvättade av era kollegor och/eller arbetsgivare inom sjöfarten (?) att ni har alla rättigheter på sjön men inga skyldigheter. Att mindre båtar bara ska hålla sig ur vägen om de inte vill bli påkörda. Nu fungerar det inte så juridiskt. Och det borde ligga även i ert intresse att inte ramma andra båtar och göra er skyldiga till vållande till annans död och kanske värre. Men du vägrar att fatta. Kanske pundat bort lite för många hjärnceller?
Men som tur är finns det även de som verkar ha lång erfarenhet av sjön här i tråden, som tvärtom mot dig förstår att fartygets besättning HAR brustit i sitt ansvar och skyldighet.