2026-08-05, 19:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vilka är "de"? Individer som varit pedofiler, sprängt barn och samtidigt identifierat sig med religionen Islam? Ja dessa individer är onda. Men hur får du det till att det är religionen som orsakat den ondskan istället för individerna? Hur skulle ens en religion kunna vara ond, det är inte en individ.

Religionen islam skapade muslimerna, inte tvärtom. Islam säger att Muhammed var en perfekt människa som vi alla ska emulera och han var en folkmördande pedofil. Islam säger att du ska mörda dina familjemedlemmar om de lämnar islam.
Citera
2026-08-05, 19:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Religionen islam skapade muslimerna, inte tvärtom. Islam säger att Muhammed var en perfekt människa som vi alla ska emulera och han var en folkmördande pedofil. Islam säger att du ska mörda dina familjemedlemmar om de lämnar islam.
Ja men det är nog muslimer som skapar tankegodset islam. Utan muslimer finns ingen islam.

Religion är begreppet vi använder för att kategorisera tankegodset och särskilja det från oviktiga sagor, ideologier utan andlighet m.m.
Jag kategoriserar islam, judendom och kristendom som samma religion, dock inte identiskt tankegods men det är inte de olika inriktningarna som kategoriseras som kristna heller. En kalvinist och en pingstvän tänker olika men de tillhör samma religion.
Citera
2026-08-05, 19:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja men det är nog muslimer som skapar tankegodset islam. Utan muslimer finns ingen islam.

Religion är begreppet vi använder för att kategorisera tankegodset och särskilja det från oviktiga sagor, ideologier utan andlighet m.m.
Jag kategoriserar islam, judendom och kristendom som samma religion, dock inte identiskt tankegods men det är inte de olika inriktningarna som kategoriseras som kristna heller. En kalvinist och en pingstvän tänker olika men de tillhör samma religion.

Men det är inte så och du fattar det om du faktiskt läser skrifterna. Islam tycker inte ens att de tio budorden gäller för muslimer.
Citera
2026-08-05, 19:40
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Men det är inte så och du fattar det om du faktiskt läser skrifterna. Islam tycker inte ens att de tio budorden gäller för muslimer.
Motfråga, tror du alla hinduister tänker likadant?
Är de inte hinduister då utan tillhör flera olika religioner bara för de har meningsskiljaktigheter?
Citera
2026-08-05, 19:42
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jag tycker dessa sagor är dåliga, i sagan tar jag Satans parti, förstått?
Blind lydnad och underkastelse är inget beundrandsvärt, det är kärnan i många auktoritära ideologier.

Det kan man väl göra, tycka att satan och mörkret är spännande. Jag ser inget fel i det. Både ljuset och mörkret behövs.

Du kanske har missförstått det här med underkastelse. Jag tror inte det handlar om att ge upp sin makt, utan faktiskt tvärtom. Det har nånting att göra med att släppa ansvaret för saker man inte vill ha ansvar över till Gud, och på så sätt få det lättare själv. Att använda Gud som verktyg.

Men jag dömer dig inte, dom flesta blir nog spontant skygga för begrepp som "underkastelse", med tanke på hur folk traumatiserar varandra här världen, bland annat i religionernas namn.
Citera
2026-08-05, 19:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Motfråga, tror du alla hinduister tänker likadant?
Är de inte hinduister då utan tillhör flera olika religioner bara för de har meningsskiljaktigheter?

Hinudism är inte en religion, det är ett samlingsbegrepp av ett större antal olika Brahamanistiska religioner.
Citera
2026-08-05, 19:45
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Hinudism är inte en religion, det är ett samlingsbegrepp av ett större antal olika Brahamanistiska religioner.
Jag är rätt övertygad om att man i skolan får lära sig hinduism är EN religion.
Meningsskiljaktigheter ryms nämligen inom EN religion.
Citera
2026-08-05, 19:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag är rätt övertygad om att man i skolan får lära sig hinduism är EN religion.
Meningsskiljaktigheter ryms nämligen inom EN religion.

Nej, din religionslärare borde ha lärt dig att hinduism inte är en religion eftersom de inte har en bok som alla följer.
Citera
2026-08-05, 19:53
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Nej, din religionslärare borde ha lärt dig att hinduism inte är en religion eftersom de inte har en bok som alla följer.
Vad heter de religioner som tillhör hinduismen då?
Citera
2026-08-05, 19:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad heter de religioner som tillhör hinduismen då?

Idag brukar man säga att det är vaishnavism, shaivism, shaktism och smartism men det finns ingen central definition.
Citera
2026-08-05, 20:00
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Idag brukar man säga att det är vaishnavism, shaivism, shaktism och smartism men det finns ingen central definition.
Intressant, vad är grunden för kategoriseringen?
Citera
2026-08-05, 20:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Intressant, vad är grunden för kategoriseringen?

Vet inte, grundtexterna som de utgick från en gång i tiden kanske. Fast det finns ju också ex. jainism som inte är inräknad i hinudism och de använder väl samma grundtexter tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in