2026-08-05, 19:00
Medlem
https://www.tv4.se/artikel/3ESgdKa5nYeePnVttqxPsA/uppgifter-spektakulaert-inbrott-hos-en-av-sveriges-rikaste-familjer
Citat:
Uppgifter: Spektakulärt inbrott hos en av Sveriges rikaste familjer

Dumpade värdefullt kassaskåp under polisjakt • Ingen gripen

Idag 18:43

Uppdaterad:
Idag 18:50

Ett spektakulärt inbrott har skett i en mångmiljonvilla som tillhör en svensk miljardentreprenör bakom ett känt företag, enligt uppgifter till TV4 Nyheterna.
Gärningsmännen ska ha fått med sig ett värdefullt kassaskåp.
Trots en dramatisk polisjakt är tjuvarna fortfarande på fri fot.
Citera
2026-08-05, 19:30
Medlem
Ånej. Så synd.

Citat:
Polisen skickade ut flera patruller på inbrottslarmet.
Flera patruller? Det må jag säga.. det är skillnad på folk och folk:

Citat:
Strax före klockan 21 på kvällen har fem timmar gått utan att polisen dykt upp.

- Det är bedrövligt dåligt. Hur kan det vara möjligt att polisen inte har bilar nog att skicka, undrar Sofia.
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/fem-timmars-vantan-pa-polis-efter-inbrott.a2c37eb3-d644-499f-b886-fd6fd3294e85
Citera
2026-08-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.tv4.se/artikel/3ESgdKa5nYeePnVttqxPsA/uppgifter-spektakulaert-inbrott-hos-en-av-sveriges-rikaste-familjer

Märkligt att säkerheten verkar att ha varit obefintlig. De bröt sig in i en, kan man tycka hårdbevakad, villa och bar ut ett kassaskåp till en väntande bil. Mja, i min värld låter detta som en insiderhistoria och själva inbrottet var en maskering av det hela. Nog borde villan varit larmad från tak till golv. Att göra ett inbrott, leta reda på kassaskåpet och sedan bära ut åbäket gör man väl inte bara så där? Månne om det fanns koder för avlarmning ute på vift?

Citat:
Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna bröt minst två gärningsmän sig in i en lyxvilla värderad till mångmiljonbelopp. De ska sedan ha burit ut ett kassaskåp till en väntande bil och kört därifrån.

Citera
2026-08-05, 19:35
Medlem
Min tanke var, att oavsett hur rik man är så lär man inte ha så mycket kontanter i ett kassaskåp. Men klart, man kan ha guld, smycken med mera.
Enligt uppgifter värderas innehållet till ett stort belopp.
Och hur lång tid har tjuvarna haft på sig? Antingen väger ett kassaskåp väldigt mycket, eller så är det fastbultat på ett eller annat sätt.

Kan inte tänka mig annat än att de viste hur det såg ut, vad det var för kassaskåp med mera. Har de blivit tipsade av hantverkare? Av någon barnflicka? Kanske av kassaskåpsleverantören?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-05 kl. 19:37.
Citera
2026-08-05, 19:40
Medlem
JustTrollings avatar
Måste ju vara ett väldigt litet kassaskåp om två snubbar kan bära ut det och kasta det in i en bil.

Dessutom brukar man skruva fast dom i väggen.

Min gissning är att MGM inte fått upp skåpet i bilen, utan lämnat det med innehållet kvar när dom blev jagade.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-08-05 kl. 19:43.
Citera
2026-08-05, 19:40
Medlem
Ska ha skett i västra Sverige enligt AB.
Serneke?
Citera
2026-08-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ånej. Så synd.

Flera patruller? Det må jag säga.. det är skillnad på folk och folk:

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/fem-timmars-vantan-pa-polis-efter-inbrott.a2c37eb3-d644-499f-b886-fd6fd3294e85

Vad jag känner till så kan du inte som privatperson få ett direktlarm till polisen, så det var konstigt att ens en patrull ryckte ut direkt.
Men det kanske är så att rika spelar i en annan liga än oss vanliga dödliga.

Oavsett vilket, rik eller fattig, så är det aldrig roligt att bli utsatt för ett brott.
Jag kan dock tycka det är konstigt att om man är en av Sveriges rikaste familjer, varför har man inte en/flera vakter som skyddar bostaden 24/7?
Larm kan alltid störas ut men det skall mycket till innan man börjar slå ner/avrätta människor.
Citera
2026-08-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Ska ha skett i västra Sverige enligt AB.
Serneke?

Familjen Olsson (Stena) eller Carl Bennet?
Citera
2026-08-05, 19:54
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad jag känner till så kan du inte som privatperson få ett direktlarm till polisen, så det var konstigt att ens en patrull ryckte ut direkt.

Oavsett vilket, rik eller fattig, så är det aldrig roligt att bli utsatt för ett brott.
Jag kan dock tycka det är konstigt att om man är en av Sveriges rikaste familjer, varför har man inte en/flera vakter som skyddar bostaden 24/7?
Larm kan alltid störas ut men det skall mycket till innan man börjar slå ner/avrätta människor.
Det står att en privatperson som såg det larmade Polisen. Inte att det rör sig om något direkt eller automatlarm som går direkt till snuten.

– Det var en privatperson som larmade ledningscentralen...
Citera
2026-08-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Ja, så är det såklart - det är skillnad på folk och folk (till och med i Sverige).

Jo, med så mycket pengar kan man ju tycka att det är märkligt att man inte har anställt en privat armé av säkerhetsvakter.
Citera
2026-08-05, 20:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Min tanke var, att oavsett hur rik man är så lär man inte ha så mycket kontanter i ett kassaskåp. Men klart, man kan ha guld, smycken med mera.
Enligt uppgifter värderas innehållet till ett stort belopp.
Och hur lång tid har tjuvarna haft på sig? Antingen väger ett kassaskåp väldigt mycket, eller så är det fastbultat på ett eller annat sätt.

Kan inte tänka mig annat än att de viste hur det såg ut, vad det var för kassaskåp med mera. Har de blivit tipsade av hantverkare? Av någon barnflicka? Kanske av kassaskåpsleverantören?

Hallå "Stiffy"

Så här tänker jag, ska man ha dyra grajor i skåp så ska det vara ett jävla tungt ett, och ordentligt fastsatt i betongfundament.

Edit: Oj vad dåligt jag läste. Men konstigt att de hade ett skåp som de kunde bära iväg med.
Senast redigerad av frukostpizza 2026-08-05 kl. 20:02.
Citera
2026-08-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Familjen Olsson (Stena) eller Carl Bennet?

Möjligt.
Av dessa tycks Sernekes bostad vara i ”mångmiljon”-klassen. Ska ha köpts för 16,5 miljoner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in