2026-08-05, 15:12
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
"Allt från NASA är fejk."
Gärna följt av att man ska titta på bilder från just Nasa.
Citera
2026-08-05, 18:50
Medlem
d00rkeys avatar
Ha! Mansory frågade efter argument som "inte går att säga emot".

Citat:
"Allt från NASA är fejk."
"Jag ser ingen krökning, alltså är jorden platt."
"Vatten hittar alltid sin nivå."
"Om jorden snurrar borde vi känna det."
"Det finns inga riktiga bilder av jorden."

Det är bara början, de säger så mycket strunt så man garvar varenda gång.
Men om du skulle stöta på en plattjordare så behöver du bara nämna månen och fråga varför den blir inverterad ifall du åker till andra halvan av ekvatorn, bara där är det shackmatt direkt.
[...]

Det allra mest verklighetsfrånvända av de "argument" som du tar upp, måste nog ändå vara tjatet om att "det finns inga riktiga bilder av jorden"... Nähä!?

Det är liksom schackmatt där också! Fast av en heeelt annan anledning. Sådana villfarelser kan man nog inte bemöta. Inte på något vettigt sätt i alla fall. De som kör med det är nog helt enkelt bara för mycket "out-there"!?
Citera
2026-08-05, 19:11
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Ha! Mansory frågade efter argument som "inte går att säga emot".

Det allra mest verklighetsfrånvända av de "argument" som du tar upp, måste nog ändå vara tjatet om att "det finns inga riktiga bilder av jorden"... Nähä!?

Det är liksom schackmatt där också! Fast av en heeelt annan anledning. Sådana villfarelser kan man nog inte bemöta. Inte på något vettigt sätt i alla fall. De som kör med det är nog helt enkelt bara för mycket "out-there"!?

Jag vet, finns inga såna argument. Problemet är att plattjordare i slutändan förklarar bort all motbevisning med att den är fejkat eller en del av en konspiration.

Du kan visa videor, texter, vetenskapliga studier och till och med demonstrera saker på plats, men många kommer ändå inte att acceptera bevisen eller ens vilja ta del av dem. När en övertygelse är immun mot all form av motbevisning och varje motargument avfärdas som fejk eller propaganda börjar det likna ett sektbeteende snarare än ett öppet sökande efter sanningen.

Därför ska man undvika att debattera med plattjordare, du kan lika gärna debattera med en tygtrasa.
Citera
2026-08-05, 19:34
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Vilka argument finns för jorden är platt som inte går att säga emot ?
Ni som tror på detta va brukar ni säga som er replik

Finns inga såna argument, såvitt jag vet. Däremot verkar det finnas gott om argument som är problematiska för både klotmodellen och den heliocentriska kosmologin.

Åtminstone så tillvida att proffsmobbarna i tråden oftast sänker sig till personangrepp istället för att bemöta argumenten.
Citera
2026-08-05, 19:43
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Du kan visa videor, texter, vetenskapliga studier och till och med demonstrera saker på plats, men många kommer ändå inte att acceptera bevisen eller ens vilja ta del av dem. När en övertygelse är immun mot all form av motbevisning och varje motargument avfärdas som fejk eller propaganda börjar det likna ett sektbeteende snarare än ett öppet sökande efter sanningen.

Därför ska man undvika att debattera med plattjordare, du kan lika gärna debattera med en tygtrasa.

Well, alltså... En tygtrasa suger ju ändå upp någonting.

Så beroende på hur många "tygtrasor" det finns i debatten här, så hoppas man (jag) ju på att något i alla fall fastnar, eller att debatten ändå göder någon sorts nyfikenhet om vad "våra" argument egentligen handlar om eller innebär.
Citera
2026-08-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Finns inga såna argument, såvitt jag vet. Däremot verkar det finnas gott om argument som är problematiska för både klotmodellen och den heliocentriska kosmologin.

Åtminstone så tillvida att proffsmobbarna i tråden oftast sänker sig till personangrepp istället för att bemöta argumenten.

Mig veterligt finns det inga argument som är problematiska för vare sig klotet eller heliocentrismen.

Det brukar ju oftast handla om okunskap som att man inte förstår sig på refraktion eller har svårt att greppa krafter och gravitation.

Kan du ge några exempel på vad du tycker är problematiskt?

Citat:
.... oftast sänker sig till personangrepp istället för att bemöta argumenten.

Vad är dina argument?
Citera
2026-08-05, 20:38
Medlem
Citat:
Därför att atmosfären bokstavligen skulle försvinna som en fis i rymden, ....

Den slutsatsen bygger ju på den felaktiga premissen att saker ( inkl atmosfären) inte dras mot jorden.

Kan du på något sätt påvisa att gravitation inte finns?
Citera
2026-08-05, 21:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Hehe, ok kom med ett sådant argument då. Det är ett jävla tjat från dig om 'problematiska argument för klotmodellen' men hitills har du inte presenterat några såna. Nu har du chansen!
Citera
2026-08-05, 21:39
Medlem
Citat:
Dig orkar jag verkligen inte snacka med, av ovan nämnda anledningar. Men du kan väl gräva fram några fler av mina gamla inlägg, så kan du få spy ur dig ditt hat och hån bäst du vill.
Var så god👍

Jag har läst din posthistorik i tråden och det är väldigt tunt med vettiga argument från din sida, det handlar ju mer om lösa åsikter utan något djupare resonemang.

Citat:
... Du verkar ha missat att jag inte köper snacket om att gravitation inte suger fast gaser till ett klot ...

Nej det har jag inte. Däremot har jag missat dina argument till varför du inte "köper" något som är så uppenbart och vedertaget som gravitation.
Citera
2026-08-06, 00:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Glöm det. Du är bara en simpel mobbare och jag är inte intresserad av att snacka med dig.

Har argumenterat i tråden tidigare, så var så god och sök upp valfritt gammalt inlägg och mobba mig för det istället. Nu har du tidernas chans

Allt tyder på att du saknar de där argumenten. Weird att du postar, men ni är väl såna.

Det måste ju bero på något att du inte pallar att posta det du kallar argument. Om du verkligen hade argument hade nu varit ett fint tillfälle att täppa till min trut. Varför inte göra det?
Senast redigerad av Clay Allison 2026-08-06 kl. 00:04.
Citera
2026-08-06, 12:01
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Du verkar ha missat att jag inte köper snacket om att gravitation inte suger fast gaser till ett klot.
[fet stil av mig, d00rkey]

Du har så rätt.. faktiskt. Gravitation "suger" inte fast gaser till ett klot!
Citera
2026-08-06, 13:08
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Du verkar ha missat att jag inte köper snacket om att gravitation inte suger fast gaser till ett klot.
Något av det finaste med vetenskap är att vad någon köper, eller inte köper spelar ingen roll. Du behöver inte köpa att om man har en sten i ena handen, och lägger ännu en sten samma hand - så har man två stenar i den handen. Det är sant oavsett vad någon tycker, tänker eller tror om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in