2026-08-05, 17:24
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Nu argumenterar jag inte för att föraren av snipan har gjort det men det är rätt lätt gjort. Käringen och ena ungen är i ruffen. Tänd en holk medan du styr, ungen bredvid fattar ändå inte ett skit.

Känner definitivt folk som på familjemiddagar och liknande tillställningar smyger iväg och röker en gås på verandan t.e.x.

Gräs är väl den rimligaste drogen isåfall också, extremt många som röker gräs. Gräs är för övrigt en perfekt drog som leder till att du zonar bort dig själv totalt och bara stirra rakt fram när du kör en båt och helt och hållet glömma bort att du ligger i en farled och än mindre att kolla runtomkring dig.

Och för att svara på varför, för det är skönt att varva ned lite och minsta andrum du kan få från käringen i vissa stunder tas. Ganska idylliskt för övrigt, stå och röka en gås medan du kör en båt lite härligt långsamt en sommarkväll. En trevlig stund helt enkelt.
Du är rätt rejält off topic nu, snipans förare fördes omgående till sjukhus när han räddats. Naturligtvis har blodprover tagits och polisen vet resultatet av dom.
Hade han varit drogpåverkad hade vi vetat det nu, men åklagaren har inte nämnt något om drogmisstankar över huvud taget.
Inte heller lastfartygets kapten eller lotsen är misstänkta för att ha varit påverkade av något otillåtet, vad vi vet.
Citera
2026-08-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Och regler om ljudsignaler vid dålig sikt ? Antar att det bara gäller på dagen vid dimma ? Eller ska alla fartig åka runt och tuta hela natten när dom inte ser något ? Som i detta fall.

Man ser lanternorna på väldigt långt håll på natten.

Denna olycka inträffade innan solen gick ner, det mesta tyder på att det var ljust och relativt god sikt. En övervakningskamerabild som postats i tråden från tidpunkten för olyckan styrker detta.
Citera
2026-08-05, 17:28
Medlem
Citat:
Gubben skämtar om att livet börjar när käringen dör men jag får inte säga det som sagts i tusen år, att det är skönt att komma bort från käringen en stund och röka en holk?

Vi får anta att det ”bara” var ett grovt skämt från hans sida. Han är ju trots allt komiker till yrket. Du är det inte såvitt jag vet. Och du hjälper inte till med jämlikhetsarbetet genom att återupprepa något som ”sagts i tusen år”. Du borde nog leva själv om du tycker att det är så jobbigt att ha andra människor nära inpå dig. För deras skull också.
Citera
2026-08-05, 17:31
Medlem
snigel1s avatar
Som förare av en fritidsbåt i mörker och regn måste du hålla extra låg fart, maximera utkiken med alla sinnen och hålla dig strikt på styrbordssida i farleden. Större handelsfartyg har begränsad manöverförmåga, lång stoppsträcka och kan ha svårt att upptäcka små båtar på radarn – särskilt om regnet skapar störande regnekon.Grundläggande agerande och sjövägsreglerFölj styrbordsregeln i leden: Håll båten så långt till styrbord (höger) i farleden som säkerheten tillåter.Korsa vinkelrätt: Om du måste korsa en farled, gör det i rät vinkel mot farledens riktning och uppehåll dig inte i den i onödan.Korsa akter om: Gå alltid bakom (akter om) det stora fartyget om korsande kurser uppstår; räkna aldrig med att de kan väja eller stanna för dig.Respektera trång farled: Enligt sjövägsreglerna (regel 9) får mindre fartyg och fritidsbåtar inte hindra anmarschen av ett fartygs passage som bara kan säkert framföras i en trång farled.Anpassning till mörker och kraftigt regnSänk farten: Anpassa farten så att du kan stanna på det avstånd som krävs av den rådande sikten.Skydda mörkerseendet: Stäng av all onödig belysning ombord och ställ in instrument och plotter på rött eller dämpat mörkerläge.Lita inte enbart på tekniken: Regn och stänk försämrar både din sikt och radarns funktion (risk för regneko). Dessutom syns fritidsbåtar i trä eller plast mycket dåligt på yrkessjöfartens radar.Aktiv utkik: Använd både ögon och öron. Lyssna efter maskinljud eller mistlurar från handelsfartyg.Överväg att avbryta: Om sikten blir obefintlig på grund av ösregn eller dis, överväg att lämna farleden helt och ankra eller gå till en säker hamn tills vädret förbättras.
Senast redigerad av snigel1 2026-08-05 kl. 17:34.
Citera
2026-08-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Som lite kuriosa så kan jag berätta att kapitlet heter "i sikte av varandra" för att särskilja det från fartyg som enbart ser varandra per instrument, på den tiden radar.

Anledningen till denna distinktion är att om man inte kan se det andra fartygets respons (vilket var och till stor del förblir via radar), så kan dessa regler leda till olyckor. Det mäst kända fallet är Stockholm och Andrea Doria som följde styrbordsregeln via radar och sakta zick-zackade sig till en kollision.

Det betyder inte att man kan dra en strumpa över huvudet, gå ned i maskin, eller ha otillbörlig utkik enligt kapitel 1. Däremot betyder det att fartyg i optisk siktlinje skall agera efter reglerna i kapitel II.

Det heter inte kapitel , det heter sektion, och om du vill ha sektionens lydelse ordagrant, vilket jag har postat i tråden många gånger, så är den

Citat:
Sektion II – Fartygs uppträdande när de är i sikte av varandra

Men bra att du till sist börjar komma ikapp och hänga med.

Då är frågan om du vid det här laget också har fattat att det är åklagarens uppfattning att regel 13 sannolikt inte är aktuell pga nedsatt sikt och att han därför istället pekar på regel 19?

Eller är du inte helt uppe på banan ännu?
Citera
2026-08-05, 17:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Flashbacks största mytoman 🤣

(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Det var slarvigt kopierat från AI av mig.
Citera
2026-08-05, 17:34
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Du kanske skulle läst den första meningen i mitt inlägg? Smartskaft.
Jag har så klart läst HELA ditt inlägg, och för övrigt dom flesta inläggen sedan tråden startade.

Ingenstans ser jag någon anledning till att spekulera kring droger, framför allt inte sedan åklagaren lagt fram sina misstankar för flera dagar sedan.

Men du kanske har någon agenda för att dra in droger i tråden, trots att polis och åklagare inte misstänker det?
Citera
2026-08-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det heter inte kapitel , det heter sektion, och om du vill ha sektionens lydelse ordagrant, vilket jag har postat i tråden många gånger, så är den

Men bra att du till sist börjar komma ikapp och hänga med.

Då är frågan om du vid det här laget också har fattat att det är åklagarens uppfattning att regel 13 sannolikt inte är aktuell pga nedsatt sikt och att han därför istället pekar på regel 19?

Eller är du inte helt uppe på banan ännu?
Nej, det är inte åklagarens åsikt då fartygen var i sikte av varandra.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-05 kl. 17:36.
Citera
2026-08-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag har så klart läst HELA ditt inlägg, och för övrigt dom flesta inläggen sedan tråden startade.

Ingenstans ser jag någon anledning till att spekulera kring droger, framför allt inte sedan åklagaren lagt fram sina misstankar för flera dagar sedan.

Men du kanske har någon agenda för att dra in droger i tråden, trots att polis och åklagare inte misstänker det?

Men lilla gosse jag gav ett direkt svar på en annan användares inlägg som kommunicerade med annan användare

Det här inlägget svarade jag på:

Citat:
Talar du av egen erfarenhet nu? Hypotisera lite med mig - vad för droger har BO tagit, varför har han tagit de när han är och åker snipa med familjen, och hur har han tagit det obemärkt för fru och barn när det är han som styr?

HYPOTESERA LITE MED MIG
VAD FÖR DROGER
VARFÖR
HUR

I första meningen så skrev jag UTTRYCKLIGEN att jag INTE argumenterar för att att han gjort det men jag svarade hypotetiskt på frågorna som användaren efterfrågade.

Förstår du?
Citera
2026-08-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nejdå, absolut inte ovanligt bland de som röker, precis som med andra droger och sprit.

Då kanske du umgås i mer intressanta kretsar än vad jag gör. Och även är det ett stort steg till att göra detta när frugan är i ruffen någon meter bort och man framför en båt.

Kan det ha hänt? Absolut. Men det är ju knappast särskilt troligt?
Citera
2026-08-05, 17:41
Medlem
53....so whats avatar
Jag tror dom viktigaste frågorna kommer att vara.

Till snipans förare:

Här måste finnas störningsmoment.
Mobiltelefoner som användes,(högst troligt) prat eller musik, kanske både och, stängt kapell, eget motorljud.
Ett upphinnande fartygs bogsvall låter en hel del, i alla fall de närmaste 20-30 metrarna, kanske ännu längre.
Bör vara tillräcklig för att hinna göra en undanmanöver.

Men den viktigaste missen är ju, varför såg man inte fartyget.
Var kapellet stängt reduceras sikten avsevärt, särskillt om man det ljust inne i förarutrymmet.
Förmodliget fanns en plastruta bak på kapellet, en sån där som är bucklig och lämnar reflexer lite hur som helst, svårt att se genom och upptäcka andras lanternor o.s.v.
En upprullad bakdel är att föredra vid båtkörning inomskärs av den orsaken. Regnet får man ta.

Till fartygets Kapten och Lots:

Vad gjordes för att upptäcka ev. fritidsbåtar, för om den egna båten, kontinuerligt under färd?
Förutom radar scanning rent generellt när man går fram o tillbaka mellan styrhyttens yttersidor kastar ett öga på radarskärmen?
Satt någon vid radarn hela tiden? Som var aktiv med att justera STC, d.v.s hantera sjöklutter m.m.

På min tid satt en befaren matros ständigt vid radarn inomskärs och vid paserande av hårt trafikerade farleder. Hände t.o.m. att man blev framskickad till backen för att hålla koll.
Och skepparn använde sig av strålkastaren på styrhyttsaket för att se och synas, lyste på land, prickar, andra båtar och den egna båten för att belysa position o.s.v. Och tutade när det behövdes.
Senast redigerad av 53....so what 2026-08-05 kl. 17:55.
Citera
2026-08-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Det är, återigen, Veridictores fantasier. Han är som sagt en rättshaverist/idiot som går under benämningen Trådmongo i andra trådar här på FB. Så ta honom inte på allvar.
Jo, läste det. Försöker vara artig, det enda som biter. Man borde få genomgå ett prov på saker man kommenterar på pö FB. Jag går ju inte direkt in och lägger mig i frågor om läkemedel för cancervård 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in