2026-08-05, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nu finns det ju en i tråden som arbetar som styrman på ett liknande fartyg, som med säkerhet hävdar att det inte är en trång farled. (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

Jag vill hävda att du gör en feltolkning där, att man inte sett något p g a dålig uppmärksamhet fritar inte någon från ansvar.
Citat "– Och det gäller oavsett andra regler om fartygen är i sikte av varandra, säger han."
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/experten-pekar-ut-avgorande-regeln/

I sikte av varandra, tolkar jag som inom ett avstånd där man haft möjlighet att se varandra.

Naturligtvis får snipan befinna sig i en farled, men bör hålla sig åt sidan för att inte hindra upphinnande trafik.
Om jag uppfattat tidigare uppgifter i tråden rätt, så skedde kollisionen ca 100 m i sidled från farledens mitt, vilket med god marginal borde räcka för att snipan uppfyller det kravet.
Fraktfartyget däremot, borde befinna sig i farledens mitt och inte 100m på sidan av mitten.
Varför det befinner sig där kan bara spekuleras i, men helt osannolikt är det väl inte att man valt placering för att kunna ha mindre/sämre uppmärksamhet riktad mot mötande trafik för att göra något annat än att hålla uppsikt framåt hela tiden?
Tack för din tålmodighet och att du förklarar så väl för dem som behöver det helt riktigt
Citera
2026-08-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Aha, det är så klart så det är.

Alla som hela tiden påstår sig med säkerhet veta det ena och det andra i den här tråden och med bestämdhet postar den ena galenskapen efter den andra, skriver så klart inte sina egna ord, de tror att de kan allt för att de har frågat AI.

Och sedan har AI hallucinerat och bekräftar, som så ofta, det trollet vill att AI ska bekräfta, eftersom AI har ett sådant stort bekräftelsebehov. Det där är ju allmänt känt med AI.

Det förklarar en hel del, och sedan kommer projektionen och så anklagas de av oss som faktiskt kan något och skriver med vår egna ord, för att använda AI, bara för att trollen inte fattar bättre själva.

De gånger jag använder AI för att generera något jag postar, då skriver jag det, precis som flashbacks regelverk kräver.

Det intressanta i den här tråden är att jag i alla fall hållit en och samma linje rakt igenom gällande regelverket vad det säger, hur det appliceras och hur det bör tolkas i en situation som detta. Allt eftersom mer och mer kommer fram, inser fler och fler att det jag skrivit redan från början var helt rätt.

Sjövägsreglerna innehåller tre sektioner.

I - regler som gäller under alla siktförhållanden
II - regler som gäller fartyg i sikte av varandra
III - regler som gäller vid nedsatt sikt, när fartyg inte är i sikte av varandra

Att det fortfarande finns troll som inte förstått detta, trots några tusen inlägg i tråden där rätt många ändå tar upp just detta, och det också har framkommit med all önskvärd tydlighet i media, inte minst genom åklagarens uttalande men också via en expert från Chalmers Sjöfartshögskola, visar ju bara hur korkade och ovilliga eller till och med oförmögna dessa troll är att lära någonting överhuvudtaget.

För nu är det ju så, att till och med åklagaren säger att upphinnanderegeln, regel 13, inte är applicerbar i målet eftersom fartygen inte var i sikte av varandra, och det därför är regel 19 som gäller istället.

Och därmed måste åklagaren, i sin vendetta för att lägga all skuld på skeppets kapten, falla tillbaka på reglerna om ljudsignaler och säker fart. Ytterst vaga regler för den som vill fälla någon för vållande till annans död.
Länka mig gärna till den experten som säger att regler för upphinnande inte gäller för fartyg utan utkik i god sikt.
Citera
2026-08-05, 17:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag har sett bilder där det är ganska tydligt att den är knäckt på mitten, men presseningen gör det lite svårare att se vid första anblick
Hade skrovet varit knäckt på mitten hade man inte kunnat lyfta snipan medelst en stropp föröver och en akteröver.
Citera
2026-08-05, 17:01
Medlem
Skulle inte förvåna mig att något annat har hänt på lilla båten..
Tycker hela situationen är underlig..
Både kapten och lotsen missade hela situation om småbåtar omkring fartyget...
Citera
2026-08-05, 17:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hade skrovet varit knäckt på mitten hade man inte kunnat lyfta snipan medelst en stropp föröver och en akteröver.
Har någon sagt att dom lyft den så, har du en länk tex som visar det?

Sedan betyder inte knäckt "helt av"

Förstår inte vad du vill ha sagt med inlägget?
Senast redigerad av tosv 2026-08-05 kl. 17:07.
Citera
2026-08-05, 17:08
Medlem
Helt klart snipans fel. Som aningslöst guppar runt mitt i en farled med stora fartyg, utan att ha koll.
Citera
2026-08-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Aha, det är så klart så det är.

Alla som hela tiden påstår sig med säkerhet veta det ena och det andra i den här tråden och med bestämdhet postar den ena galenskapen efter den andra, skriver så klart inte sina egna ord, de tror att de kan allt för att de har frågat AI.

Och sedan har AI hallucinerat och bekräftar, som så ofta, det trollet vill att AI ska bekräfta, eftersom AI har ett sådant stort bekräftelsebehov. Det där är ju allmänt känt med AI.

Det förklarar en hel del, och sedan kommer projektionen och så anklagas de av oss som faktiskt kan något och skriver med vår egna ord, för att använda AI, bara för att trollen inte fattar bättre själva.

De gånger jag använder AI för att generera något jag postar, då skriver jag det, precis som flashbacks regelverk kräver.

Det intressanta i den här tråden är att jag i alla fall hållit en och samma linje rakt igenom gällande regelverket vad det säger, hur det appliceras och hur det bör tolkas i en situation som detta. Allt eftersom mer och mer kommer fram, inser fler och fler att det jag skrivit redan från början var helt rätt.

Sjövägsreglerna innehåller tre sektioner.

I - regler som gäller under alla siktförhållanden
II - regler som gäller fartyg i sikte av varandra
III - regler som gäller vid nedsatt sikt, när fartyg inte är i sikte av varandra

Att det fortfarande finns troll som inte förstått detta, trots några tusen inlägg i tråden där rätt många ändå tar upp just detta, och det också har framkommit med all önskvärd tydlighet i media, inte minst genom åklagarens uttalande men också via en expert från Chalmers Sjöfartshögskola, visar ju bara hur korkade och ovilliga eller till och med oförmögna dessa troll är att lära någonting överhuvudtaget.

För nu är det ju så, att till och med åklagaren säger att upphinnanderegeln, regel 13, inte är applicerbar i målet eftersom fartygen inte var i sikte av varandra, och det därför är regel 19 som gäller istället.

Och därmed måste åklagaren, i sin vendetta för att lägga all skuld på skeppets kapten, falla tillbaka på reglerna om ljudsignaler och säker fart. Ytterst vaga regler för den som vill fälla någon för vållande till annans död.
Som lite kuriosa så kan jag berätta att kapitlet heter "i sikte av varandra" för att särskilja det från fartyg som enbart ser varandra per instrument, på den tiden radar.

Anledningen till denna distinktion är att om man inte kan se det andra fartygets respons (vilket var och till stor del förblir via radar), så kan dessa regler leda till olyckor. Det mäst kända fallet är Stockholm och Andrea Doria som följde styrbordsregeln via radar och sakta zick-zackade sig till en kollision.

Det betyder inte att man kan dra en strumpa över huvudet, gå ned i maskin, eller ha otillbörlig utkik enligt kapitel 1. Däremot betyder det att fartyg i optisk siktlinje skall agera efter reglerna i kapitel II.
Citera
2026-08-05, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Mja, vanligt att man tar det i smyg nästan hela tiden hemma som borta, de som är duktiga dom märker du inte att dom tagit något. Samma när någon går ut för att röka, alla röker inte Prince... men det fattar oftast ingen på festen

Talar du av egen erfarenhet nu? Hypotisera lite med mig - vad för droger har BO tagit, varför har han tagit de när han är och åker snipa med familjen, och hur har han tagit det obemärkt för fru och barn när det är han som styr?
Citera
2026-08-05, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klommerox
Han kan myckel väl ha tagit droger fast familjen är med. Av hans poddar att döma, verkar han inte ha alla chips i påsen.

"Kan mycket väl" är ju en ganska lång bit ifrån vad som är troligt. Finns gott om folk som inte har alla chips i påsen trots att de inte brukar droger över huvud taget.
Citera
2026-08-05, 17:15
Medlem
Och regler om ljudsignaler vid dålig sikt ? Antar att det bara gäller på dagen vid dimma ? Eller ska alla fartig åka runt och tuta hela natten när dom inte ser något ? Som i detta fall.
Citera
2026-08-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Den pojken har för mycket tid, för mycket självförtroende och för litr kunskap.

👍

Läste du detta

Citat:
. När ett 90 meter långt fraktfartyg som Misje Verde kör ikapp en betydligt mindre fritidsbåt (en 7–8 meter lång snipa) uppstår ett mycket farligt fenomen i vattnet som kallas upphinningsinteraktion (overtaking interaction).

Här är hur fysiken fungerar kring skrovet i en sådan situation:

1. Det hydrodynamiska tryckfältet

Ett fartyg som rör sig genom vattnet skjuter inte bara vatten framför sig; det drar också med sig enorma vattenmassor längs sidorna och aktern. Runt skrovet bildas ett osynligt tryckfält:Fören (Högtryck): Vattnet pressas undan och skapar en tryckvåg som skjuter bort föremål.Midskepps & Aktern (Lågtryck/Sug): När vattnet accelererar bakåt runt skrovets kurvor bildas ett kraftigt undertryck

Det fungerar precis som en gigantisk dammsugare i vattnet.

2. "Nedsugningseffekten" vid olyckanEnligt åklagaren och de maritima utredarna var det just detta sugfält som orsakade katastrofen i Hakefjorden:Misje Verde färdades i ca 12 knop och hann upp fritidsbåten bakifrån.När det stora skrovet passerar eller kör på den lilla båten, räcker det med att fritidsbåten hamnar i zonen för fartygets undertryck.

Kraften i undertrycket är så enorm att den lilla båten förlorar sin egen flytkraft, sugs in mot skrovet och dras rakt ner under fartyget (skjuts under kölen) där den snabbt vattenfylls och sjunker till 20 meters djup.

3. Besättningens totala blindhet

(The Blind Spot)

Denna typ av hydrodynamisk interaktion förklarar också varför både fartygets kapten och den svenska lotsen som var ombord hävdar att de inte märkte någonting alls under olyckskvällen:

Skrovets massa (5 300 ton) i kombination med att det rör sig om ett sugfält gör att fartyget inte drabbas av någon fysisk "smäll" eller märkbar duns när en liten plast- eller träbåt sugs in.
Citera
2026-08-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Den står i en vagga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in