2026-08-05, 11:56
Medlem
SmyghukareNs avatar
Hej!

Ett enligt mig rackarns bra preparat mot en borreliainfektion är disulfiram, även kallad Antabus.

En pytteliten dos ger nästan omeddelbar verkan, utan större bieffekter eller biverkningar.

Har en stuga med en liten bäck rinnande efter tomtkanten, så kan sägas att jag odlar fästingar som ofrivillig bisysla.
Har hittils fått plocka bort typ 6 stycken i år, sprutar på handsprit, eller dränker dom i starksprit, dom dör direkt av bara spritångorna, sedan vänta lite och pilla lite försiktigt, så ramlar fästingen av sig själv hel utan fastsittande delar.

Senaste omgången borrelia kunde jag diagnosticera lätt - sömnsvårigheter, lite dålig balans med borrelia som hade fullt party inne i hjärnskålen, dom rackarna passerar lätt blod hjärn barriären. Muskelvärk som spred sig ned över ryggen, samt magen, total trötthet - bland annat. Noll feber.

Disulfiram är en substans borreliaspiroketerna är mest överkänslig mot, även mycket små mängder leder till omeddelbar massdöd. Således använder jag det minsta jag kan dela en 250 mg tablett i, fyra delar vilket blir c:a 62,5 mg, nästan för mycket för en vuxen man. Ser med förskräckelse rekommendationer på typ 500 mg per dag, behövs absolut inte undvik, små mycket små mängder skall det vara.

Effekten är nästan helt omeddelbar, dagen efter kommer Dr Herxheimer och undrar hur man mår, detox med svettningar för att försöka mildra det hela. Samt då att man senare på kvällen sover obehindrat, muskelvärken bara försvinner och så vidare, lite "lummig" blir man som enda bieffekt.

Ytterligare en fördel med disulfiram är att den i motsats till många antibiotika inte går att vänja sig för borrelian och den kan därför inte bygga upp en resistans emot ämnet. Man behöver därför inte ta kurer, eller vara rädd för att avbryta behandligar - känner du av borrelian, ta en liten mängd och bli hjälpt. Låt sedan ditt eget immunförsvar ta hand om det hela tills du känner av borrelian rejält igen, lika effektivt varje gång.

Efter att varit nästan helt utslagen av borrelia, var jag nu i första omgången symptomfri i fem dagar efter en fjärdedels tablett. Sedan brukar det räcka längre och längre - ditt eget immunförsvar är riktigt bra på att ta hand om det, bara den får lite hjälp.

Undvik socker - läs noga på vad du äter, nästa allt i dag du köper i en butik innhåller socker. Med för mycket socker kan du aldrig bli frisk.

Kul detalj - disulfiram är nästan ett dopingpreparat, blir rejäl fart på all fysisk träning, du kommer aldrig träna hårdare än när du har det preparatet i kroppen.

Frågor - skriv gärna här!
Citera
2026-08-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Hej!

Ett enligt mig rackarns bra preparat mot en borreliainfektion är disulfiram, även kallad Antabus.

En pytteliten dos ger nästan omeddelbar verkan, utan större bieffekter eller biverkningar.

Har en stuga med en liten bäck rinnande efter tomtkanten, så kan sägas att jag odlar fästingar som ofrivillig bisysla.
Har hittils fått plocka bort typ 6 stycken i år, sprutar på handsprit, eller dränker dom i starksprit, dom dör direkt av bara spritångorna, sedan vänta lite och pilla lite försiktigt, så ramlar fästingen av sig själv hel utan fastsittande delar.

Senaste omgången borrelia kunde jag diagnosticera lätt - sömnsvårigheter, lite dålig balans med borrelia som hade fullt party inne i hjärnskålen, dom rackarna passerar lätt blod hjärn barriären. Muskelvärk som spred sig ned över ryggen, samt magen, total trötthet - bland annat. Noll feber.

Disulfiram är en substans borreliaspiroketerna är mest överkänslig mot, även mycket små mängder leder till omeddelbar massdöd. Således använder jag det minsta jag kan dela en 250 mg tablett i, fyra delar vilket blir c:a 62,5 mg, nästan för mycket för en vuxen man. Ser med förskräckelse rekommendationer på typ 500 mg per dag, behövs absolut inte undvik, små mycket små mängder skall det vara.

Effekten är nästan helt omeddelbar, dagen efter kommer Dr Herxheimer och undrar hur man mår, detox med svettningar för att försöka mildra det hela. Samt då att man senare på kvällen sover obehindrat, muskelvärken bara försvinner och så vidare, lite "lummig" blir man som enda bieffekt.

Ytterligare en fördel med disulfiram är att den i motsats till många antibiotika inte går att vänja sig för borrelian och den kan därför inte bygga upp en resistans emot ämnet. Man behöver därför inte ta kurer, eller vara rädd för att avbryta behandligar - känner du av borrelian, ta en liten mängd och bli hjälpt. Låt sedan ditt eget immunförsvar ta hand om det hela tills du känner av borrelian rejält igen, lika effektivt varje gång.

Efter att varit nästan helt utslagen av borrelia, var jag nu i första omgången symptomfri i fem dagar efter en fjärdedels tablett. Sedan brukar det räcka längre och längre - ditt eget immunförsvar är riktigt bra på att ta hand om det, bara den får lite hjälp.

Undvik socker - läs noga på vad du äter, nästa allt i dag du köper i en butik innhåller socker. Med för mycket socker kan du aldrig bli frisk.

Kul detalj - disulfiram är nästan ett dopingpreparat, blir rejäl fart på all fysisk träning, du kommer aldrig träna hårdare än när du har det preparatet i kroppen.

Intressant, hade ingen aning om det. Hur får du tag i antabus?
Kunde inte hitta något om träning men som du skriver tydligen extremt effektivt mot borrelia.
Citera
2026-08-05, 12:38
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Var får du tag på antabus? Det är ju receptbelagt och läkare skriver väl inte ut det mot borrelia, har du ett alkoholmissbruk i grunden?

Sedan kan man ju inte röra alkohol på flera veckor efter du tagit antabus, lever du numera helt alkoholfritt?
Citera
2026-08-05, 13:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej!

Har du några trovärdiga källor till allt detta?
Senast redigerad av trottwell 2026-08-05 kl. 13:55.
Citera
2026-08-05, 13:52
Medlem
Disulfiram används också i industrin, jag har hört sen tidigare att det förekommer i stålverks- och glasbruksbranschen, jag ser nu att tyska och engelska Wikipedia menar att det även används inom gummiindustrin. Så man behöver inte nödvändigtvis ta det via apotek.

Det finns också andra medicinska användningsområden för det, sedan gammalt lär det vara effektivt mot skabb och på senare tid har man också kommit fram till att disulfiram kan fungera som bromsmedicin mot vissa slags cancer (även detta enligt tyska Wikipedia).

Doseringen hos alkoholister har minskat med åren, numera ger man 200 eller möjligen 400 mg tre gånger i veckan men på 1950-talet var det vanligt att man började att dosera 3 g per dag och drog ner dosen till 1 g per dag efter ett par veckor.
Citera
2026-08-05, 15:09
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Intressant, hade ingen aning om det. Hur får du tag i antabus?
Kunde inte hitta något om träning men som du skriver tydligen extremt effektivt mot borrelia.

Importerade själv för några år sedan, otroligt tacksam att jag har dom, man slipper helt oroa sig för en av dom fästingburna sjukdomarna. EU har blivit hårdare sedan dess antar att enda sättet i dag är att själv resa någonstans där man kan köpa det, eller få det utskrivet.

Intygar själv att det är effektivt, dock för säker långtidseffekt kombinera exempelvis med en tre veckors kåvepeninkur.

Doxycycline däremot rekommenderas inte, förstör kroppen, och borrelia verkar vara närmast immun mot den antibiotikan.

Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Var får du tag på antabus? Det är ju receptbelagt och läkare skriver väl inte ut det mot borrelia, har du ett alkoholmissbruk i grunden?

Sedan kan man ju inte röra alkohol på flera veckor efter du tagit antabus, lever du numera helt alkoholfritt?

Köpte från utlandet, går nog inte idag.

Absolut inget alkoholmissbruk, importerade enbart för just borrelia.

Var själv orolig från början i fråga om alkohol, men använder så små mängder DSF att det inte verkar på alkohol.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du några trovärdiga källor till allt detta?

Sök på nätet, gott om information.

Även disulfiram grupper på Facebook.

Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Disulfiram används också i industrin, jag har hört sen tidigare att det förekommer i stålverks- och glasbruksbranschen, jag ser nu att tyska och engelska Wikipedia menar att det även används inom gummiindustrin. Så man behöver inte nödvändigtvis ta det via apotek.

Det finns också andra medicinska användningsområden för det, sedan gammalt lär det vara effektivt mot skabb och på senare tid har man också kommit fram till att disulfiram kan fungera som bromsmedicin mot vissa slags cancer (även detta enligt tyska Wikipedia).

Doseringen hos alkoholister har minskat med åren, numera ger man 200 eller möjligen 400 mg tre gånger i veckan men på 1950-talet var det vanligt att man började att dosera 3 g per dag och drog ner dosen till 1 g per dag efter ett par veckor.

Ja för alkohol krävs större doser för effekt, runt 50 mg så märks det inte, har dock inte provat att dricka större mängder starksprit med detta i kroppen.
Senast redigerad av SmyghukareN 2026-08-05 kl. 15:12.
Citera
2026-08-05, 15:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Importerade själv för några år sedan, otroligt tacksam att jag har dom, man slipper helt oroa sig för en av dom fästingburna sjukdomarna. EU har blivit hårdare sedan dess antar att enda sättet i dag är att själv resa någonstans där man kan köpa det, eller få det utskrivet.

Intygar själv att det är effektivt, dock för säker långtidseffekt kombinera exempelvis med en tre veckors kåvepeninkur.

Doxycycline däremot rekommenderas inte, förstör kroppen, och borrelia verkar vara närmast immun mot den antibiotikan.

Köpte från utlandet, går nog inte idag.

Absolut inget alkoholmissbruk, importerade enbart för just borrelia.

Var själv orolig från början i fråga om alkohol, men använder så små mängder DSF att det inte verkar på alkohol.

Sök på nätet, gott om information.

Även disulfiram grupper på Facebook.

Ja för alkohol krävs större doser för effekt, runt 50 mg så märks det inte, har dock inte provat att dricka större mängder starksprit med detta i kroppen.

Med andra ord, inga trovärdiga källor som grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Citera
2026-08-05, 15:43
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Med andra ord, inga trovärdiga källor som grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32971817/

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9952438/

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/842286v1.full

https://pure.johnshopkins.edu/en/publications/evaluation-of-disulfiram-drug-combinations-and-identification-of-/

https://www.frontiersin.org/journals/medicine/articles/10.3389/fmed.2025.1549324/full

https://mylymedoc.com/disulfiram-lyme-disease/

osv.

Sök människa -> google.com duckduckgo.com

Internetilliterat?
Citera
2026-08-05, 16:03
Medlem
Har du ens fått diagnosen borrelia någon gång?
Citera
2026-08-05, 17:03
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Har du ens fått diagnosen borrelia någon gång?

Oja, VC brukar skicka det till Danmark tror jag, men eftersom jag numera har haft borrelia ett antal gånger har jag alltid antikroppar i blodet.

Även enklare okulär diagnostik, typiskt "bullseye" märke på vaden.

Finns gott om fästingar här, kom hit och rulla runt i skogen en stund så får du nog positivt utslag på en sådan test du med.
Citera
2026-08-06, 10:30
Medlem
Citat:
Vet ej om jag har tur eller något annat, borrelia slår så väldigt olika på olika personer. En del får en mindre "sommarinfektion" av det som går över av sig själv utan vidare behandling. En mindre antal procent så är det verkligen inte så lätt.

Min metodik med DSF är att stressa immunförsvaret, inte ta det i bestämda intervaller, utan vänta tills det börjar märkas efter förra tabletten. Immunfösvaret som är en nödvändig komponent för att bli frisk är då mera med på noterna, fast blir plågsamt en stund medan allt sätter sig igen.

Har även kombinerat med vanligt Kåvepenin med lyckat resultat, tänkte nu försöka få tag på Piperacillin och se hur den kombon fungerar.

Saknar dock helt erfarenhet av Bartonella och Anaplasma i samband med detta, tyvärr. Lär finnas en svensk läkare som kanske vet mera, isf fortsätta via PM?

Det är verkligen intressant och jag har förstått det som du säger också att människor verkligen reagerar olika. Studierna som jag läst är nästan alltid för personer som varit svårt sjuka i 5-50år. Man förstår att det är svårare att få dem friska jämfört de som varit sjuka några månader/år.

Jag har kontakt med dr.X. Fått svag/ingen respons gällande Disulfiram där. Här pratar vi istället Doxycykline, Rifampicin och Azitromycin under en längre period, ungefär som vid behandling av tuberkulos.

Jag har siktat in mig på en antibiotikakur med ovanstående. Detta för att även få ihjäl Anaplasman och Bartonellan. Jag siktar på att köra endast 6-8v i stark dos.

Det kanske är klokt att köra Disulfiram innan. Vad tror du, och hur länge?

Piperallicin finns ju endast som intravenöst. Piller är en sak, men intravenöst så kan det det gå åt skogen snabbt. Jag hade varit mycket, mycket försiktig där. Du kan köpa skiten via tex indiamart men här avråder jag som sagt starkt
Citera
2026-08-06, 11:05
Medlem
Dollmens avatar
Har haft 6 st hitintills i år. Haft hundratals. En gång fick jag en stor ring men proverna visade ingenting. Har aldrig känt nått ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in