2026-08-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Kia eller toyota?

Nyaste generationen av Kia och Toyota är det smaksak båda är bra. Pratar vi äldre generationer så är Toyota bättre valet så länge vi inte pratar om små modellerna.
Citera
2026-08-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillhagen73
Hörde av en billackerare att KIA Ceed redan börjat rosta. Speciellt på bakluckan. Många garantiärenden. Om 7 år när garantin håller på att gå ut så kommer det nog vara långa köer till KIA-verkstäder runt om i landet.

Nu har ju KIA haft 7 års garanti i säkert 15 år och vi väntar fortfarande på köerna .....

en 3-4 år gammal KIA Ceed är väldigt mycket bil för pengarna.
Citera
2026-08-05, 13:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Nu har ju KIA haft 7 års garanti i säkert 15 år och vi väntar fortfarande på köerna .....

en 3-4 år gammal KIA Ceed är väldigt mycket bil för pengarna.

Har dålig koll på KIA och rost men jag vet bara att det ska mycke till för att få ett rosthål på garantin godkänd.

Var ute och provkörde bilar för ett par år sen och testade då KIA. Det jag tyckte var att man satt illa, den var lite plastig och skramlig och utrustningslistan som gick att lägga till var rent ut sagt löjlig, dragkrok, sen var den slut.
Hade krav på bränslevärmare och det existerade inte ens plus lite annat som heller inte fanns.
Som en vardagsbil så håller jag med dig, mycke bil för pengarna men för mig som skulle ha den i jobbet och köra mycke, inte lika kul.
Citera
2026-08-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Som en vardagsbil så håller jag med dig, mycke bil för pengarna men för mig som skulle ha den i jobbet och köra mycke, inte lika kul.

Där ger jag dej rätt. Passar bäst som till och från jobbet bil - korta avstånd på ett par mil.
Citera
2026-08-05, 13:59
Medlem
Jag tycker Ceed är en billig skitbil. Golf är så mycket bättre på alla sätt. Golf är världens bästa bil.
Citera
2026-08-05, 14:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Där ger jag dej rätt. Passar bäst som till och från jobbet bil - korta avstånd på ett par mil.

De håller dessutom bra pris även som nya. Jag hade en summa pengar att köpa bil för när jag skulle hämta ut förmånsbilen och både KIA och Toyotahandlaren sa, du kan maxa allt om du vill för den summan. Toyotan var skön men lite lastbilskänsla och även den var lite skramlig och plastig tyckte jag.

Nu blev det istället en Audi A4 Quattro diesel då det var få av de jag tittade hos som hade just diesel som jag helst ville ha. Var sugen på en Mazda CX60 också med V6 diesel då den var ruskigt skön att köra. Var också tvungen att hitta en bil som fanns på lager då jag behövde en rätt snabbt.

Tanken var först att välja en Volvo V60 CC men då de precis tagit bort alla dieslar så fick man byta. Var annars jävligt nöjd med volvon jag hade innan av samma modell men nu tappade de mig som kund pga dieseln.
Citera
2026-08-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Jag tycker Ceed är en billig skitbil. Golf är så mycket bättre på alla sätt. Golf är världens bästa bil.

Det tycker bärgarna ochså.
Citera
2026-08-05, 14:10
Medlem
Citat:
Det tycker bärgarna ochså.

Ja precis bärgarna älskar Ceed för att den hela tiden går sönder medans en Golf bara kör och kör mil efter mil efter mil.
Citera
2026-08-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Ja precis bärgarna älskar Ceed för att den hela tiden går sönder medans en Golf bara kör och kör mil efter mil efter mil.

eller hur,

Syrran hade en golf typ årsm 2006.

Efter 4 år fick hon byta Partikelfilter 11.000 kr
året efter var det EGR-kylaren ( avgaskylaren ) 15.000 kr
men efter bytet gick golfhelvetet som en påse nötter så dom öppnade motorn
och delar/skrot av EGR:en hade trängt in i motorn så det var bara motorbyte som var kvar
53.0000 kr för en begagnad motor.

Så, golf är en riktig toppenbil - fråga min syrra
Citera
2026-08-05, 14:21
Medlem
Citat:

Din syrra har helt rätt. Annars kan du alltid fråga de över 40 miljoner bilägare som har köpt en Golf.

Ceed är en hemsk bil på alla sätt. Dåliga säten, plastic interiör, motorer som drar mycket bränsle etc.
Citera
2026-08-05, 14:22
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
eller hur,

Syrran hade en golf typ årsm 2006.

Efter 4 år fick hon byta Partikelfilter 11.000 kr
året efter var det EGR-kylaren ( avgaskylaren ) 15.000 kr
men efter bytet gick golfhelvetet som en påse nötter så dom öppnade motorn
och delar/skrot av EGR:en hade trängt in i motorn så det var bara motorbyte som var kvar
53.0000 kr för en begagnad motor.

Golf är inte sämre än andra VAG modeller.
Gäller för Audi, Skoda, Seat och andra VW.

Om man alltid väljer billigast möjliga komponenter så blir det tillslut som du beskriver
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in