2026-08-04, 17:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner/laserskrivare/hp-color-laser-mfp-178nw-farg-laserskrivare-a4-hp-smart-app/1008983.8937/ rea just nu 2690kr och finns toner för 2-300kr men såg inte om det följer med något också.
Saxat från hp

[13] Startkassetter ingår; Kapacitet: 500 sidor sammansatt färg (cyan/gul/magenta) och 700 svarta sidor. Deklarerad genomsnittlig kapacitet för utbyteskassett med sammansatt färg (cyan/gul/magenta) 700 och för svart 1 000 sidor baserat på ISO/IEC 19798 och kontinuerlig utskrift. Den faktiska kapaciteten varierar avsevärt beroende på de utskrivna bilderna och andra faktorer. Mer information finns på http://www.hp.com/go/learnaboutsupplies.
Citera
2026-08-04, 23:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Canon och Epson är i mitt tycke det sämsta skit man kan köpa i konsumentklassen
2000kr
https://www.webhallen.com/se/product/398866-Canon-LBP646CDW
Citera
2026-08-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Saxat från hp

[13] Startkassetter ingår; Kapacitet: 500 sidor sammansatt färg (cyan/gul/magenta) och 700 svarta sidor. Deklarerad genomsnittlig kapacitet för utbyteskassett med sammansatt färg (cyan/gul/magenta) 700 och för svart 1 000 sidor baserat på ISO/IEC 19798 och kontinuerlig utskrift. Den faktiska kapaciteten varierar avsevärt beroende på de utskrivna bilderna och andra faktorer. Mer information finns på http://www.hp.com/go/learnaboutsupplies.

Köp inte HP. Tonern är låst till att använda deras original. De kostar inte 200-300 kronor som någon uppgav. Slängde den nya HP:n och köpte Brother.

Det går att använda ej original-toner på HP, men då måste man låsa den och ej få uppgraderingar och dylikt. Den fungerar dessutom inte bra med massa problem. Ej lönt.
Citera
2026-08-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
2000kr

Svindyra toners, dessutom behövs 4 stycken.
Även såkallade kompatibla toners kostar multum, billigaste 1300 sidor kompatibla kostar över 500:-/st,
och 3500sidor över 700:-/st och det är från Tyskland.
Här i svedala 650-950:-/st, köper man komplett sats med 4, betydligt mer än vad skrivaren kostar ny.
Nää, konsumentskrivare idag så är det Brother som gäller.
Senast redigerad av peckapecan 2026-08-05 kl. 17:43.
Citera
2026-08-12, 12:28
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har en Brother sv-v laser (dcp 25300W) sedan 2021.
Hade flera år även en Canon bläckskrivare för att kunna skriva ut färgkopior men efter att en gång för mycket behövt rensa och kalibrera bläckpatronerna åkte den bläckstråleskrivaren till återvinning.

Brother dcp 25300W vars inbyggda skanner, skannar faktiskt i färg till datorn.

Sedan jag gjorde mig av med färgbläckstråleskrivaren har jag bara behövt färgutskrift en(1) gång, det löstes genom att gå ner till stadsbiblioteket.

Den stora stygga och fula skrivaren står oanvänd i månader men när den behövs så skriver den ut på en gång, utan att strul med kalibrering.

Använder den bara med Linux Mint, i början fick man ladda ner drivrutiner från Brother men nu finns dom på Debian/Ubuntu/Mint så drivisarna laddas ner när man kopplar skrivaren i datorn för första gången.
Citera
2026-08-12, 14:39
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Hade flera år även en Canon bläckskrivare för att kunna skriva ut färgkopior men efter att en gång för mycket behövt rensa och kalibrera bläckpatronerna åkte den bläckstråleskrivaren till återvinning.

Samma sak har hänt med alla bläckstråleskrivare jag har någonsin har ägt eller varit ansvarig för på jobbet.
Bläck är skit om man inte använder skrivaren väldigt regelbundet och har väldigt speciella krav som inte kan uppfyllas av laser.

Själv har jag en äldre HP som accepterar pirat-toner, men skulle inte köpa HP idag mtp vad som skrivs i tråden av dfdr. Har dessutom hört samma sak på annat håll.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2026-08-12 kl. 14:42.
Citera
2026-08-12, 15:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ska kolla runt lite ikväll men hittar jag inget bättre så blir det nog denna pga priset.

Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
har en canon pixma 2500 och inte märkt av de där med rensa eller kalibrera, bytte till original bläckpatroner för över 1 år sen och tryckte ut ett par utskrifter inatt med fullgod kvalité men....den svarta bläckpatronen som ska "räcka" till 180 sidor räcker snarare till 18 sidor(varken skojar eller överdriver) så den har en överdjävlig förmåga att lägga av när printern behövs...hade det inte varit för det så hade jag klarat mig med bläckskrivaren men blir dyrt i längden när lokala butiken tar 300kr för en svart.

Lokala butiken tar idag 800kr för en sats med XL-patroner(svart + färg), känns lite vulgärt för en skrivare jag inte ens pröjsa 400kr för.

2000kr canon som webhallen har, inkclub tar ~1000kr för en svart toner som räcker till 1400 sidor, 123ink tar drygt 500kr för kopia som räcker till 1600 sidor.
Citera
2026-08-13, 07:10
Medlem
Skattebrotts avatar
Det smartaste du kan göra är att köpa en begagnad. För några år sedan slutade folk märkligt nog mer eller mindre att printa saker så begagnatmarknaden är översvämmad av bra lasermultifunktionsprintrar som folk inte längre vill ha.

Alla av de stora märkena (HP, Samsung, Canon, Brother, Xerox, till och med Lexmark) är likvärdiga i kvalitet (jag har ägt alla) men om du köper begagnat så undvik ekonomimodeller eftersom du får en bra modell till nästan samma pris.

Köper du trots allt nytt är det ju viktigt att minimera inköpspriset eftersom du sannolikt inte kommer printa så mycket. Även en ekonomimodell kan ju printa tusen sidor utan märkbara problem.

Så det är bara att välja, en ekonomimodell som är ny, eller en kvalitetsmodell som är begagnad (men inte trasig) till samma pris.
Citera
2026-08-13, 07:15
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Köp inte HP. Tonern är låst till att använda deras original. De kostar inte 200-300 kronor som någon uppgav. Slängde den nya HP:n och köpte Brother.

Det går att använda ej original-toner på HP, men då måste man låsa den och ej få uppgraderingar och dylikt. Den fungerar dessutom inte bra med massa problem. Ej lönt.

Fake news. HP känner förvisso igen huruvida det är pirattoners du använder, men tillåter dig att använda dem. Det finns nämligen en lag som förbjuder printertillverkare att blocka piratpatroner.

Vad menar du med "låsa och inte få uppgraderingar"? Vad är det ens för uppgraderingar du tror dig behöva? HP hade dåliga drivrutiner förr i tiden men sedan minst tio år tillbaks har de fixat detta och är idag det kanske allra bästa märket.
Citera
2026-08-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Fake news. HP känner förvisso igen huruvida det är pirattoners du använder, men tillåter dig att använda dem. Det finns nämligen en lag som förbjuder printertillverkare att blocka piratpatroner.

Vad menar du med "låsa och inte få uppgraderingar"? Vad är det ens för uppgraderingar du tror dig behöva? HP hade dåliga drivrutiner förr i tiden men sedan minst tio år tillbaks har de fixat detta och är idag det kanske allra bästa märket.
Stämmer. Har en hp färglaser och nyss köpt nya toners från amazon. Inga problem att använda och mycket billigare än från de flesta här i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in