2026-08-05, 11:37
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ändå har det aldrig varit lägre än dieselpriset. Det ligger stadigt över det vanliga dieselpriset. Så var det nu när dieslen kostar runt 20 kronor litern och det var så när dieseln kostade 28 kronor litern.

var tror du att den magiska gränsen går för dieselpriset innan HVO erbjuds billigare? Jag tror aldrig, men om det sker så kanske när dieseln kostar 35-40 kronor litern, men är inte helt övertygad om att det ens kommer ske då, för de tar nog återigen bara mer för sitt bränsle.
Ju fler som önskar köpa HVO desto fler vill tillverka det och då kan priset hållas nere. Sedan bör de flesta bilarna i slutändan bli eldrivna och då sjunker efterfrågan på HVO vilket bör leda till lägre pris.

Men det är ju så att de flesta med bilar med dieselmotor har valt att köra på diesel nu, inte HVO eftersom det är billigare än HVO att producera. Om de som tillverkar HVO verkligen ska kunna öka försäljningen måste HVO bli billigare än diesel.
Citera
2026-08-05, 11:52
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Ju fler som önskar köpa HVO desto fler vill tillverka det och då kan priset hållas nere. Sedan bör de flesta bilarna i slutändan bli eldrivna och då sjunker efterfrågan på HVO vilket bör leda till lägre pris.

Men det är ju så att de flesta med bilar med dieselmotor har valt att köra på diesel nu, inte HVO eftersom det är billigare än HVO att producera. Om de som tillverkar HVO verkligen ska kunna öka försäljningen måste HVO bli billigare än diesel.

Jag håller med dig. Det jag gillar med marknadsekonomin är att den är anpassningsbar. När efterfrågan på ett alternativ ökar kan produktionen effektiviseras, konkurrensen ökar och kostnaderna kan sjunka. På sikt kan det göra att priset på alternativet blir mer konkurrenskraftigt.

Ofta sitter det i rädslan för att något ska förändras och bytas ut. Vi gillar rutiner och upprepningar, inte att något förändras. Det är en del av att en omställning för många känns otänkbart och omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in