2026-08-04, 19:34
Medlem
Jag tror tyvärr att svenskarna själva bör skulden till hur det ser ut. Allt färre engagerar sig politiskt varje år. Tänk vilket bra land Sverige varit om alla svenskar hade engagerat sig i Sverige, för andra människor och politiken. =)
Jag tror det blir bättre med de röda som styr då jag tycker att de är "bättre människor". Men vi har betydligt bättre människor som gärna hade velat styra landet om fler vanliga människor hjälper till. Jag tror det finns hopp, men jag tycker människor blir allt mer obildade och okunniga av sina mobiltelefoner, AI och Netflix tittande.

Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
När Tidöpartierna nu sannolikt förlorar valet 2026 blir det inte bara ett regeringsskifte. Det blir en identitetskris för hela det gänget.

Den officiella förklaringen kommer först att skylla på svåra tider, krig i närområdet, inflation, lågkonjunktur, tuffa reformer som inte hunnit verka. Det är väl delvis sant. Men det räcker inte. För en regering kan vara formellt stabil och ändå uppfattas som otillräcklig. Väljarna belönar inte bara ordning i Rosenbad. De vill se att trygghet, skola, vård, integration, ekonomi och vardag faktiskt fungerar bättre.

Det är ju där Tidö faller med brakförlust, inte på något kaos, utan på för låg upplevd leverans. Väljarna tycker så.

Moderaterna får då sin svåraste fråga sedan Reinfeldt. Är partiet fortfarande ett brett statsbärande borgerligt parti, eller bara administrativ motor i ett SD-dominerat block? När M nu gör ett svagt val kommer vissa kräva mer mitten, andra mer hård höger. Kristersson kan överleva första rundan, men inte frågan. Sannolikt behöver han bytas ut, likt Bo Lundgren för länge sedan.

Liberalerna står inför något ännu brutalare, sin egen överlevnad. När L åker ur riksdagen blir det inte bara ett dåligt valresultat, utan domen över ett parti som försökte vara skolparti, borgerligt samvete, Tidöstöd och liberal varningsklocka samtidigt. Det blev för mycket balansakt och för lite mark under fötterna. De var för svaga.

Kristdemokraterna får sin egen prövning. Partiet har blivit tydligare under Ebba Busch, men också mycket smalare. Vård, familj och trygghet är starka teman. Men om väljarna istället uppfattar KD som ännu ett argt högerblocksparti bland andra försvinner särarten. Då kommer frågan om KD sks tillbaka till omsorgs- och vårdprofilen eller ännu djupare in i kulturkonservativ blockpolitik?

Sverigedemokraterna kan samtidigt göra ett hyggligt val och ändå bli största förloraren. När Tidö nu faller hårt kommer partiets interna slutsats sannolikt bli att de kompromissade för mycket med Moderaterna. SD fick inflytande, men också ansvar för undantag, förseningar och uteblivna resultat. Efter förlusten lär kravet bli tydligt att nästa gång i en oklar framtid måste det till ministerposter, hårdare villkor och mindre tålamod med borgerlig försiktighet.

Det är här Medborgerlig Samling, Alternativ för Sverige och Örebropartiet kommer in.

MED kommer försöka samla frihetliga och reformborgerliga väljare som tycker att Moderaterna blivit för försiktiga, Liberalerna för trasiga och SD för socialt kollektivistiskt. Budskapet blir mindre stat, mer tjänstemannaansvar, lägre skatt, äganderätt och institutionell omstart. Problemet är att svenska småpartier sällan växer bara av att ha rätt i vissa sakfrågor. De behöver organisation, kända företrädare och en väljarkår som vågar ”riskera” sin röst.

AfS kommer säga att SD blivit ett trött gammalt parti. Det är deras chans – och deras återvändsgränd. De kan locka de mest besvikna SD-väljarna med återvandring, EU-motstånd och systemkritik. Men partiet har redan visat hur svårt det är att ta sig från radikal missnöjesmiljö till bred valrörelse.

Lokala Örebropartiet är mer intressant. Markus Allard kan bli den tydligaste blåslampan mot SD efter en stor Tidö-förlust. ÖP kan säga att SD fick chansen men blev Moderaternas gisslan. Där finns en politisk öppning. ÖP blandar slöserikritik, välfärdsretorik, migrationskritik och folkhemsarg kommunpolitik på ett sätt som stör både SD, M och vänstern.

Men även ÖP möter ju verkligheten efter valet. Kommunal politik avgörs inte i kul klipp på nätet, utan i budget, nämnder, skola, socialtjänst, äldreomsorg, personalförsörjning och kompromisser. Allards stora test blir därför inte om han kan få rätt i en debatt. Det är om han kan få en kommun och region att fungera bättre. Tveksamt.

Efter valet 2026 kan högern därför spricka i tre riktningar. Den moderata riktningen vill återta mitten och statsbärarrollen. Den sverigedemokratiska riktningen vill ha hårdare nationalism, mer kontroll och full regeringsmakt. Den lilla kvarvarande frihetliga riktningen vill minska staten, återupprätta ansvar och göra Sverige mer företagsamt.

Den som vinner den striden om några år blir den som förstår att väljare inte längre nöjer sig med blocklojalitet. Sverige behöver stram migration, men också fungerande integration. Hårdare kriminalpolitik, men också skola och socialtjänst som fångar barn tidigt. Lägre skatt på arbete, men också vård och äldreomsorg som levererar. Mer energi, snabbare tillstånd, starkare företagande och bättre uppföljning av varje skattekrona.

Vänstern har sin gamla svaghet att tro på mer pengar är samma sak som reform. Högern har sin nya svaghet, att hårdare ton är samma sak som resultat.

Tidöprojektets största historiska betydelse kan därför bli konstigt paradoxal. Ja, det visade sig att SD kunde bli regeringsunderlag. Men om projektet faller visar det också att stabilitet utan tillräcklig samhällsleverans inte räcker.

Efter Tidö kommer högerns verkliga prövning, att välja mellan megafon, förvaltning och äkta reformpolitik.

Sverige behöver inte bara en ny regering. Sverige behöver en ny verkstad. Vad tror du kommer hända?
Citera
2026-08-04, 19:40
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du har så rätt om engagemang. Men när du skriver att de röda är “bättre människor” gör du precis det du kritiserar, du delar in människor i goda och dåliga utifrån partifärg...

Dessutom underskattar du väljarna. Tidö ligger illa till främst därför att många inte tycker att leveransen motsvarat löftena, inte för att svenska folket blivit dummare av AI eller Netflix.

Den stora eftervalsfrågan blir sannolikt inte vem som vann, utan vem som lär sig. M riskerar en ledarkris, L en existenskris och SD en strategikris om partiet åter hamnar utanför regeringen.

Om du verkligen vill minska polariseringen, varför börjar du då med att utse din egen sida till “bättre människor”? Det är just den logiken som göder motsättningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag tror tyvärr att svenskarna själva bör skulden till hur det ser ut. Allt färre engagerar sig politiskt varje år. Tänk vilket bra land Sverige varit om alla svenskar hade engagerat sig i Sverige, för andra människor och politiken. =)
Jag tror det blir bättre med de röda som styr då jag tycker att de är "bättre människor". Men vi har betydligt bättre människor som gärna hade velat styra landet om fler vanliga människor hjälper till. Jag tror det finns hopp, men jag tycker människor blir allt mer obildade och okunniga av sina mobiltelefoner, AI och Netflix tittande.
Citera
2026-08-04, 19:51
Medlem
Citat:
Du har så rätt om engagemang. Men när du skriver att de röda är “bättre människor” gör du precis det du kritiserar, du delar in människor i goda och dåliga utifrån partifärg...

Dessutom underskattar du väljarna. Tidö ligger illa till främst därför att många inte tycker att leveransen motsvarat löftena, inte för att svenska folket blivit dummare av AI eller Netflix.

Den stora eftervalsfrågan blir sannolikt inte vem som vann, utan vem som lär sig. M riskerar en ledarkris, L en existenskris och SD en strategikris om partiet åter hamnar utanför regeringen.

Om du verkligen vill minska polariseringen, varför börjar du då med att utse din egen sida till “bättre människor”? Det är just den logiken som göder motsättningarna.

Jag gör det delvis men inte riktigt då jag inte tror att det blir bra igen med de röda. Deras syn på demokratin tror jag på så jag tror de måste styra om vi ska få ett samhälle där alla kan må bra.
Jag utgår mitt resonemang från att socialdemokraterna byggde upp Sverige på 1900 talet. Jag kan inte från mitt perspektiv se att den blå sidan kan bygga ett fungerande samhälle så som jag vill leva. Då tänker jag på att de är "emot" demokrati och frihet. Jag drar argumenten från boken 1984 så om du läst den boken så vet du hur jag tänker. Annars framgår mina tankar nog inte.

Jag röstade själv på Tidö. Men jag vet inte om jag tycker att de inte levererat. Jag tycker dock att de idiotförklarar oss människor i Sverige när de argumenterar för sina val under mandatperioden. Det är ibland så lågbegåvade förklaringar att jag baxnat. De är inte kapabla att utföra några underverk enligt mig. Man behöver människor som är bra på sina jobb om man ska utföra underverk. Men viktigt att man får människor engagerade.
Citera
2026-08-04, 19:59
Medlem
Citat:
Jag gör det delvis men inte riktigt då jag inte tror att det blir bra igen med de röda. Deras syn på demokratin tror jag på så jag tror de måste styra om vi ska få ett samhälle där alla kan må bra.
Jag utgår mitt resonemang från att socialdemokraterna byggde upp Sverige på 1900 talet. Jag kan inte från mitt perspektiv se att den blå sidan kan bygga ett fungerande samhälle så som jag vill leva. Då tänker jag på att de är "emot" demokrati och frihet. Jag drar argumenten från boken 1984 så om du läst den boken så vet du hur jag tänker. Annars framgår mina tankar nog inte.

Jag röstade själv på Tidö. Men jag vet inte om jag tycker att de inte levererat. Jag tycker dock att de idiotförklarar oss människor i Sverige när de argumenterar för sina val under mandatperioden. Det är ibland så lågbegåvade förklaringar att jag baxnat. De är inte kapabla att utföra några underverk enligt mig. Man behöver människor som är bra på sina jobb om man ska utföra underverk. Men viktigt att man får människor engagerade.
Fint och sant.
Citera
2026-08-05, 00:41
Medlem
Citat:

Får jag fråga vad du som högerväljare är missnöjd med?

Jag är röd och jag ser en mängd positiva skillnader som skett även om jag inte minns alla lagändringar i huvudet. Jag kommer t.ex kunna kliva ur min sjukersättning på halvtid och plugga mig rehabiliterad. Nåväl om CSN godkänner fler veckor på gymnasienivå då jag inte är "frisk" nog för universitetsstudier inom det närmaste eller arbete. Jag tänker att jag åtminstone kan plugga så att jag sedan löser det på andra vis, i värsta fall bli dagmamma så slipper jag biten med att pussla led arbetstider och resor utanför hemmet. Jag ser det som att jag har fått möjlighet att bryta sjukskrivning och kunna återvända till samhället. Man har satsat mycket på invandrare och inte ett skit har en annan fått hjälp med, sedan har man stått och applåderat hur bra invandrare är på att jobba och betala skatt. Men jag hade antagligen aldrig ens utvecklat svår PTSD utan de brott jag utsatts för av dem även om jag utsatts av svenskar också. För det invandrare gjort var ändå mycket grövre och som minst hade det aldrig skett omm de inte kommit hit med sin dåliga kvinnosyn. Jag applåderar inte mina svenska förövare men är man nykter så borde man fatta att det inte blir bättre ju mer någon utsätts med någon "svenskar begår också brott" retorik.

Tjänstemannaansvar kan avbryta diskriminering och ge mig möjlighet att studera fullt då jag pga diskriminering inte får vård, rätt mediciner , diagnoser osv. Man har vägrat mig PTSD diagnos och behandling för att skydda invandrare och familjerekaterat våld (min familj dvs) och när jag fixat mig själv, så har man försökt sabotera genom att vägra mig medicin mot ADHD osv.

De här årens ändringar innebär att jag faktiskt är väldigt tacksam. Jag möter även ständigt invandrarmän jag inte vill ha i Sverige.

Saken är att jag inte har det minsta problem med barn, ungdomar, bra familjer som gör sitt bästa efter en god människosyn så jag känner mig inte särskilt redo att bryta mitt röda för att rösta blått. Rasism är en ofräsch och äcklig företeelse. Dessutom är många idag helt felnavlade. Man ser sina egna brister lindrigare än andras men jag har inte direkt någon lust att sitta i sanma rum som någon som vräker ur sig smörja om hur sossarna och vänstern förstört Sverige och som levererar grov rasism som om det är fullt normalt. Har inte lust att fika led någon som tror att den i medelåldern uppnått någon försenad värstingstatus där en massa skit kastas ur dem som rinnande diarrée.

Jag är extremt kluven till det här valet. Jag vill inte rösta emot min egen tillhörighet men jag vill se männen jag avskyr, sparkas ut ur landet. Jag pratar då inte om smärre kulturella skillnader eller någon som haft en oborstad period i sitt liv men skärpt sig utan de där asen som finns överallt och inte hör hemma varken på gatorna eller inne i systemen som redan behöver rensas upp gällande svenskar som missköter sig. De där som kallar sig svenskar till och med påstår att Sverige är deras minst lika mycket medan de attackerar kvinnor. Vill se deras uppehållstillstånd och medborgarskap dras in så de kan ta sina "välanpassade ideer" och arbeta emot skitstövlar i deras egen liga i deras egna hemländer istället för att befinna sig här och nedmontera kvinnors rättigheter.

Det finns otroligt mycket män jag absolut inte vill ha här så jag till och med funderar på att ändå rösta på SD för att de faktiskt måste ut härifrån. För de har fel i att Sverige är deras. De ska förtjäna sin plats här. Den är inte gratis. Samtidigt så vill man ju inte gå och rösta emot sina egna grannar eller mängder av människor man på olika vis känt genom livet.

Jag vet inte vad ni som redan röstar på högern är så missnöjda med faktiskt. Vad var era förväntningar som då inte blev av?
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-08-05 kl. 00:44.
Citera
2026-08-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Får jag fråga vad du som högerväljare är missnöjd med?

Jag är röd och jag ser en mängd positiva skillnader som skett även om jag inte minns alla lagändringar i huvudet. Jag kommer t.ex kunna kliva ur min sjukersättning på halvtid och plugga mig rehabiliterad. Nåväl om CSN godkänner fler veckor på gymnasienivå då jag inte är "frisk" nog för universitetsstudier inom det närmaste eller arbete. Jag tänker att jag åtminstone kan plugga så att jag sedan löser det på andra vis, i värsta fall bli dagmamma så slipper jag biten med att pussla led arbetstider och resor utanför hemmet. Jag ser det som att jag har fått möjlighet att bryta sjukskrivning och kunna återvända till samhället. Man har satsat mycket på invandrare och inte ett skit har en annan fått hjälp med, sedan har man stått och applåderat hur bra invandrare är på att jobba och betala skatt. Men jag hade antagligen aldrig ens utvecklat svår PTSD utan de brott jag utsatts för av dem även om jag utsatts av svenskar också. För det invandrare gjort var ändå mycket grövre och som minst hade det aldrig skett omm de inte kommit hit med sin dåliga kvinnosyn. Jag applåderar inte mina svenska förövare men är man nykter så borde man fatta att det inte blir bättre ju mer någon utsätts med någon "svenskar begår också brott" retorik.

Tjänstemannaansvar kan avbryta diskriminering och ge mig möjlighet att studera fullt då jag pga diskriminering inte får vård, rätt mediciner , diagnoser osv. Man har vägrat mig PTSD diagnos och behandling för att skydda invandrare och familjerekaterat våld (min familj dvs) och när jag fixat mig själv, så har man försökt sabotera genom att vägra mig medicin mot ADHD osv.

De här årens ändringar innebär att jag faktiskt är väldigt tacksam. Jag möter även ständigt invandrarmän jag inte vill ha i Sverige.

Saken är att jag inte har det minsta problem med barn, ungdomar, bra familjer som gör sitt bästa efter en god människosyn så jag känner mig inte särskilt redo att bryta mitt röda för att rösta blått. Rasism är en ofräsch och äcklig företeelse. Dessutom är många idag helt felnavlade. Man ser sina egna brister lindrigare än andras men jag har inte direkt någon lust att sitta i sanma rum som någon som vräker ur sig smörja om hur sossarna och vänstern förstört Sverige och som levererar grov rasism som om det är fullt normalt. Har inte lust att fika led någon som tror att den i medelåldern uppnått någon försenad värstingstatus där en massa skit kastas ur dem som rinnande diarrée.

Jag är extremt kluven till det här valet. Jag vill inte rösta emot min egen tillhörighet men jag vill se männen jag avskyr, sparkas ut ur landet. Jag pratar då inte om smärre kulturella skillnader eller någon som haft en oborstad period i sitt liv men skärpt sig utan de där asen som finns överallt och inte hör hemma varken på gatorna eller inne i systemen som redan behöver rensas upp gällande svenskar som missköter sig. De där som kallar sig svenskar till och med påstår att Sverige är deras minst lika mycket medan de attackerar kvinnor. Vill se deras uppehållstillstånd och medborgarskap dras in så de kan ta sina "välanpassade ideer" och arbeta emot skitstövlar i deras egen liga i deras egna hemländer istället för att befinna sig här och nedmontera kvinnors rättigheter.

Det finns otroligt mycket män jag absolut inte vill ha här så jag till och med funderar på att ändå rösta på SD för att de faktiskt måste ut härifrån. För de har fel i att Sverige är deras. De ska förtjäna sin plats här. Den är inte gratis. Samtidigt så vill man ju inte gå och rösta emot sina egna grannar eller mängder av människor man på olika vis känt genom livet.

Jag vet inte vad ni som redan röstar på högern är så missnöjda med faktiskt. Vad var era förväntningar som då inte blev av?
Fattar inte vad som hindrade dig från att bli dagmamma under förra regeringen, eller hur nuvarande regering underlättat detta för dig. Vänligen utveckla.
Citera
2026-08-05, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fattar inte vad som hindrade dig från att bli dagmamma under förra regeringen, eller hur nuvarande regering underlättat detta för dig. Vänligen utveckla.
Jag har helt vägrats hjälp för PTSD och senare mediciner och behandling för ADHD, och sömnen för att jag varit tvingad att välja. Kravet mot mig som utsatts svårt har varit att jag ska avsäga mig behovsmedicinering mot ångest, om jag ska ha medicin mot något annat. Ja inte de mediciner som gjort mig svårt sjuk.

Den här regeringen har skapat strängare lagar som kan ge allvarliga konsekvenser för sådant maktmissbruk.

Därefter så kan jag inte arbeta eller studera eftersom jag inte får mina mediciner eller behandling. Vilket gör det jävligt svårt och innebär att jag inte är arbetsför trots att jag helt på egen hand behandlat bort min ångest och PTSD.

1 juli ändrade den här regeringen så att jag faktiskt kan studera i den takt jag önskar och på så vis kan man inte sabotera för mig för att hålla mig utanför studier genom att vägra mig medicin för ADHD.

https://www.forsakringskassan.se/nyhetsarkiv/nyheter-press/2026-06-01-okade-mojligheter-att-studera-med-sjuk--eller-aktivitetsersattning

Den här regeringen har gjort enormt mycket saker jag sett som positivt. Såpass stora förändringar att det är uteslutet för mig att rösta rött för att höra brölande om "rasism" och hur synd det är om invandrare. De röda partierna har inte gjort ett jävla skit för utsatta svenskar (och då ingår en del invandrare med svenska medborgarskap också i den gruppen).

Det finns andra saker jag också önskar utöver att vissa invandrarmän lättare ska sparkas ut och det är att svenskfientlighet blir brottsligt. Tandvård vill jag själv ha råd med osv. Men även något man inte tagit upp nämligen att vi behöver ordentlig översyn av vad som sker med utskrifter av mediciner och att man börjar ifrågasätta hur psykiatrin agerar samt förebyggande arbete mot korruption och övergrepp inom området. Skickade in en motion till vänstern som inte ens tog i saken med mi sta intresse för att se flera vansinnesdåd ske av människor som hade en massa psykmediciner i kroppen. Det som pågår med utskrifter utan korrekt journalhantering mm är extremt allvarligt. Samhällsfarligt dessutom om människor sedsn begår grova våmdsdåd efter "behandling" från psykiatrin.

Finns mängder av olika problem de röda skiter fullständigt i. De vurmar främst för invandrarfrågor men struntar fullständigt i alla andra utsatta människor. Att de sedan byggt Sverige stämmer bra, men det finns en viss platå som topp som de sedan aldrig klarade av att utveckla framå efter att den uppnåtts.

Den här regeringen ändrade mycket snabbt den där idiotin med att utvisa ensamma 18 åringar. De verkar fatta när saker inte faller oss i smaken och snabbare justera. Det gör inte de röda, de ser problemen likt ett långsamt, tröggående godståg de står och blundar för i en övertygelse om att utifall de inte tittar kommer det ändå aldrig fram till dem själva.

Rent teoretiskt skulle jag till och med kunna åka på bidragsbrott för att människor genom diskriminering satt falska diagnoser på mig för att jag varit i såpass extremt dåligt skick pga PTSD och man vägrat mig rätt diagnoser, vård och behandling men jag knappast varit arbetsför utan svårt lidande tidigare. Förstå den delen av att kunna ställas inför rätta för att mina diagnoser är falska och anklagas för att ha "fejkat" när det är vården som systematiskt förfalskat mina journaler genom att manipulera innehållet och arbeta för att skapa ett falskt narrativ kring mig i syfte att jag inte ska kunna uttrycka något negativt om t.ex invandrare som gärningsmän. Nu tror jag nog allt att mina försök att kämpa för min rätt, bevisar att jag inte är den som medvetet begått brotten gällande felaktiga diagnoser men ändå.

En kvinna blev till och med mördad samtidigt som jag i flera år försökt larma om övergrepp inom psykiatrin. Då var dessutom endast en manlig personal invandrare(jag menar att jag uppfattade övriga våldsverkare som svenskar). Sedan sitter man idag och spelar förfärade över att kvinnor våldtas inom äldrevården som om män endast får göra vad de vill mot "rätt grupp kvinnor" inom vården.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-08-05 kl. 01:32.
Citera
2026-08-05, 02:15
Medlem
MrMarios avatar
Jag tror KD kommer försöka gå över till de rödgröna om Tidö förlorar valet. Om L överlever riksdagsspärren så kanske de också försöker gå tillbaka till rödingarna. Därefter så blir det nog väldigt svårt att bilda en ny högerregering i framtiden. Det innebär i praktiken att SD:s dryga 20-25% av väljarkåren blir permanent utan politiskt inflytande.
Citera
2026-08-05, 07:36
Medlem
Citat:
Jag kan inte från mitt perspektiv se att den blå sidan kan bygga ett fungerande samhälle så som jag vill leva.

Jag röstade själv på Tidö.

Om du anser att den blå sidan inte kan bygga ett fungerande samhälle, varför röstade du då på Tidöpartierna?

Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren

När jag försökte förstå detta insåg jag också att många 'missnöjda tidöväljare' i själva verket var dolda vänsterväljare. Så jag vill bara varna dig för vad du kan förvänta dig.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det innebär i praktiken att SD:s dryga 20-25% av väljarkåren blir permanent utan politiskt inflytande.

SD kan ha inflytande utan att nödvändigtvis sitta i regeringen. Tänk till exempel på att S år 2026 pratar om stram invandring, skärpta straff för kriminella, kärnkraft och lägre bränslepriser. Det är en vinst för SD, som var först med att prata om de frågorna.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-05 kl. 07:41.
Citera
2026-08-05, 08:29
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du resonerar hederligt om Tidö, du röstade på dem men är inte imponerad av vare sig kompetensen eller sättet de talar till väljarna. Det är just där eftervalskrisen kommer.

Om Tidö förlorar räcker det inte att skylla på medier, lågkonjunktur eller otåliga väljare. M måste förklara varför regeringsmakten gav så svag utdelning. L riskerar att försvinna helt. KD måste välja mellan vårdparti och kulturkrig. SD måste avgöra om partiet kompromissade för mycket eller helt enkelt saknade förmåga att leverera.

Men du glider nog fel när du gör de röda till ”bättre människor” och hur du känner för åter 1984 till politisk analys. Demokratisk trovärdighet följer inte av partifärg. Den måste visas i institutioner, tonläge och resultat. Och den ändras över tid. Vi röstar för framtiden.

Vilket Tidöparti är berett att erkänna att problemet inte bara var kommunikationen – utan den egna kompetensen och politiken?

Citat:

Citera
2026-08-05, 08:32
Medlem
Citat:

Tänkte på det du skrev igen. Jag började intressera mig för politik när Leijonborg var partiledare för Folkpartiet (eller om de redan bytt namn då Liberalerna) och då hade jag inga negativa åsikt angående högern. Men kommer inte allt i ett helt annat ljus nu när Sverigedemokraterna har så stort inflytande? Jag funderar på om du kan hjälpa mig att minska polariseringen i mitt sätt att resonera.
Citera
2026-08-05, 08:32
Medlem
Citat:
Vilket Tidöparti är berett att erkänna att problemet inte bara var kommunikationen – utan den egna kompetensen och politiken?

Det är ett välkänt mönster inom politiken att partiledare avgår efter ett misslyckat val.

Så var fallet med Annie Lööf efter valet 2022. Hon gick till val på att stoppa SD från att få inflytande i svensk politik, men efter valförlusten avgick hon.

Vid en framtida valförlust för Tidöpartierna kommer någon att få gå – kanske Simone eller Ulf.

Vid en framtida valförlust för rödgröna kommer Maggan säkert avgå.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-05 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in