2026-08-04, 23:45
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Eh, nej, sektorerna har inget med farleden att göra, mer än att de visar en överdrivet säker väg genom farleden. Det är något man använder på natten.

En farled begränsas av grunden eller farorna runt den. Det finns stora prickar för stora fartyg, och mindre för mindre fartyg. Kardinalmärken och alla möjliga sjömärken.

Små båtar bör undvika att gå där större fartyg går, då de är hämmade av sitt djupgående.

En farled är ingen "motorväg". Den kan se ut hur som helst. En sektorfyr leder bara till en annan sektorfyr. De definierar inte bredden på en farled. Sen finns det speciella "shipping lanes", som ytterligare är ett vätrafikerat ställe man bör undvika som en liten snipa. Detta är inte ett sådant.

Hur mycket erfarenhet av sjölivet och navigation har du? Du får ursäkta mig, men det känns lite som att jag diskuterar med en sån där tvättäkta landblubber.
Håller med, tror du misstolkat skribenten du citerar.

Det var inte han, utan vår AI copy/paste figur som claimar att en farleds bredd begränsas av vit fyrsektor
Citera
2026-08-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Dwt fråntar inte snipan från skyldigheten att undvika kollision. Därmed har även snipat brustit i sitt sjömanskap.

Jag håller med dig om att Misje Verde troligtvis bär huvudansvaret. Jag säger troligtvis eftersom vi inte helt kan lita på åklagarens bedömning utan att se hans matrrial.

På samma sätt som att man inte kan lita på att andra fartyg alltid gör korrekta bedömningar.
Sure, inte moralsikt och i överlevnadssyfte. Men juridiskt, så nej, det ser ut som kaptenen på fartyget är ensamt skyldig.

För lagen säger faktiskt, att den som har rätt till väg, ska bibehålla sin kurs och fart, så att den som är väjningsskyldig inte blir förvirrad utan kan ändra sin kurs så att kollision inte uppstår.

Den som är upphinnande är alltid skyldig att väja. Det är verkligen 101. Alla vet det. Det är typ det första du får lära dig som optimistjolleseglare, och sjökaptener är väl medvetna om det med andra ord.
Citera
2026-08-04, 23:48
Medlem
Citat:
Eh, nej, sektorerna har inget med farleden att göra, mer än att de visar en överdrivet säker väg genom farleden. Det är något man använder på natten.

En farled begränsas av grunden eller farorna runt den. Det finns stora prickar för stora fartyg, och mindre för mindre fartyg. Kardinalmärken och alla möjliga sjömärken.

Små båtar bör undvika att gå där större fartyg går, då de är hämmade av sitt djupgående.

En farled är ingen "motorväg". Den kan se ut hur som helst. En sektorfyr leder bara till en annan sektorfyr. De definierar inte bredden på en farled. Sen finns det speciella "shipping lanes", som ytterligare är ett vätrafikerat ställe man bör undvika som en liten snipa. Detta är inte ett sådant.

Hur mycket erfarenhet av sjölivet och navigation har du? Du får ursäkta mig, men det känns lite som att jag diskuterar med en sån där tvättäkta landblubber.

Det är ju det jag skriver.

Jag skriver att farleden INTE begränsas av de vita sektorerna. I bland kan de dock sammanfalla med gränserna av ren slump.

Jag har upprepat detta konsekvent genom tråden. Och svarade en person som hävdade att farleden begränsas av de vita sektorerna.

Jag ber denna att förklara varför farleden är markerad utanför de vita sektorerna eftersom det får personens respnemang att falla.

Om du hade läst lite noggrannare så hade du upptäct just detta. Eller är problemet din läsförståelse?
Citera
2026-08-04, 23:52
Medlem
Citat:
Det är ju det jag skriver.

Jag skriver att farleden INTE begränsas av de vita sektorerna. I bland kan de dock sammanfalla med gränserna av ren slump.

Jag har upprepat detta konsekvent genom tråden. Och svarade en person som hävdade att farleden begränsas av de vita sektorerna.

Jag ber denna att förklara varför farleden är markerad utanför de vita sektorerna eftersom det får personens respnemang att falla.

Om du hade läst lite noggrannare så hade du upptäct just detta. Eller är problemet din läsförståelse?
Ja, det är möjligt. Jag kan ha missförstått dig. Jag trodde det var du som påstod det som sektorerna.

Sorry, my bad!

Verkar som det är dags att krypa till kojs. Vi får se vad utredning visar i framtiden. Att vi sitter här och käbblar löser inga mysterium.

En jävligt ledsam tragedi är det likvärt, hela den här soppan. Det finns bara fel, i slutändan, från alla inblandade.
Citera
2026-08-04, 23:52
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Citerar återigen stycket ur förra svaret:
"Detta innebär i praktiken att många av de farleder som går inomskärs är "trånga" för större färjor och lastfartyg"

Området där kollisionen inträffade är inomskärs samt utmärkt som fartygsfarled i sjökortet.
Med andra ord stor varningstext.

Men om du läser igen så står det "många" och inte "alla" farleder inomskärs. Men titta på sjökortet istället och bedöm själv.
Här är aktbilaga 13 där Misje Verde är inritad öster om ön Katten i skalenlig storlek.
https://gofile.io/d/TixbEt
Citera
2026-08-04, 23:53
Medlem
Citat:
Sure, inte moralsikt och i överlevnadssyfte. Men juridiskt, så nej, det ser ut som kaptenen på fartyget är ensamt skyldig.

För lagen säger faktiskt, att den som har rätt till väg, ska bibehålla sin kurs och fart, så att den som är väjningsskyldig inte blir förvirrad utan kan ändra sin kurs så att kollision inte uppstår.

Den som är upphinnande är alltid skyldig att väja. Det är verkligen 101. Alla vet det. Det är typ det första du får lära dig som optimistjolleseglare, och sjökaptener är väl medvetna om det med andra ord.

Ja. Den upphinnande ska väja. Det ska även det andra fartyget, när det står klart att endast åtgärd från Misje Verde ej är tillräckligt för att undvika kollision.

Regel 8(f): Ett fartyg som enligt reglerna inte ska hindra ett annat fartygs passage är ändå inte befriat från skyldigheten att vidta åtgärder för att undvika kollision om det andra fartyget inte vidtar lämplig åtgärd.

Denna regel gäller alla fartyg, ALLTID och är en grund till varför det i princip allrid blir en fördelning av ansvaret för kollisionen.

En kapten som inte vet detta grundläggandr är lite skrämmande. Sov du på lektionerna i skolan?
Citera
2026-08-04, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men om du läser igen så står det "många" och inte "alla" farleder inomskärs. Men titta på sjökortet istället och bedöm själv.
Här är aktbilaga 13 där Misje Verde är inritad öster om ön Katten i skalenlig storlek.
https://gofile.io/d/TixbEt
Ja, inte fan är det trångt, eller hämmande för hennes djupgående åt nåt håll. Men hon verkar ju inte ens observerat snipan.
Citera
2026-08-04, 23:54
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Citerar återigen stycket ur förra svaret:
"Detta innebär i praktiken att många av de farleder som går inomskärs är "trånga" för större färjor och lastfartyg"

Området där kollisionen inträffade är inomskärs samt utmärkt som fartygsfarled i sjökortet.
Med andra ord stor varningstext.

ALLA större farleder är utmärkta i sjökortet.
Med ditt resonemang är ALLA större farleder därför trånga..?
(Frågan blir då, vilka farleder är inte trånga?)

Har jag förstått dig rätt?
Citera
2026-08-04, 23:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ja, inte fan är det trångt, eller hämmande för hennes djupgående åt nåt håll. Men hon verkar ju inte ens observerat snipan.

Precis. Det verkar ju så. För det är inga problem att väja 100 meter babord eller 100 meter styrbord om snipan.
Det är 40 meter djupt utanför märket också om hon vill ta en längre avstickare.
Citera
2026-08-04, 23:58
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Juridiskt kommer inte kaptenen undan som det ser ut.

Men kan SHK komma fram till att fartygets konstruktion var "olämplig" (i brist på bättre ord) och därmed påverka vilka krav som ställs internationellt på fartygs konstruktion för att möjliggöra tillräcklig visuell sikt även vid radar inställd för hög brusfiltrering?

Jag tänker till exempel obligatorisk kamera i fören för fartyg med låg profil och bryggan långt bak.

Jag undrar för övrigt om det bara var lönen som gjorde att kaptenen var ryss. Eller om den hade litet dåligt rykte bland norskt sjöfolk.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-05 kl. 00:04.
Citera
2026-08-05, 00:03
Medlem
Citat:
Dwt fråntar inte snipan från skyldigheten att undvika kollision. Därmed har även snipat brustit i sitt sjömanskap.

Jag håller med dig om att Misje Verde troligtvis bär huvudansvaret. Jag säger troligtvis eftersom vi inte helt kan lita på åklagarens bedömning utan att se hans matrrial.

På samma sätt som att man inte kan lita på att andra fartyg alltid gör korrekta bedömningar.

Citat:

Och som sagt så många gånger är det ändå den båt som kör ikapp som har huvudansvaret, av flera orsaker:

OM sikten började bli dålig har man ansvar att varannan minut signalera. Det har inte gjorts.
Man har ansvaret att ha uppsikt på framförvarande trafik, detta har UPPENBARLIGEN brustit
Man skall anpassa farten om man inte har 100% koll vilket man inte gjort

Med tanke på den videon från bryggan på skeppet när den sjösattes är det ett under att den får framföras över huvud taget då sikten från kommandobryggan var i stort sett noll...
Citera
2026-08-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ja. Den upphinnande ska väja. Det ska även det andra fartyget, när det står klart att endast åtgärd från Misje Verde ej är tillräckligt för att undvika kollision.

Regel 8(f): Ett fartyg som enligt reglerna inte ska hindra ett annat fartygs passage är ändå inte befriat från skyldigheten att vidta åtgärder för att undvika kollision om det andra fartyget inte vidtar lämplig åtgärd.

Denna regel gäller alla fartyg, ALLTID och är en grund till varför det i princip allrid blir en fördelning av ansvaret för kollisionen.

En kapten som inte vet detta grundläggandr är lite skrämmande. Sov du på lektionerna i skolan?
Klart jag vet det. Jag har inte påstått annat.

Om man ser en tanker som är påväg att smälla i aktern, så väjer man. Det kallas sjövett, även om det är en regel också. Överlevnadsinstinkt kan man också kalla det.

Jag börjar tröttna lite på din ton, pysen.

Själv har jag aldrig hamnat i den situationen, då jag har förutseende vilket är detsamma som gott sjömanskap.

Och jag har korsat de största haven i världen, de mest trafikerade shipping lanes som kapten både för segel och med kommersiella fartyg.

Jag har dessutom seglat jorden runt med hjälp av en sextant där jag navigerat med solen och stjärnorna (ja, för segel), och sett exotiska platser små landkrabbor som du du inte ens har råd att drömma om.

Berätta gärna om dina credentials och erfarenheter av sjölivet och dina meriterande kunskaper och utbildningar inom navigation?

För det låter verkligen som du är en sån liten datanörd som sitter med din AI-kompis och gottar dig i snipans skeppares olycka, och låtsas förstå dig på nåt du inte sett röken av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in