Citat:
Ursprungligen postat av
ShijieMeng69
Ja. Den upphinnande ska väja. Det ska även det andra fartyget, när det står klart att endast åtgärd från Misje Verde ej är tillräckligt för att undvika kollision.
Regel 8(f): Ett fartyg som enligt reglerna inte ska hindra ett annat fartygs passage är ändå inte befriat från skyldigheten att vidta åtgärder för att undvika kollision om det andra fartyget inte vidtar lämplig åtgärd.
Denna regel gäller alla fartyg, ALLTID och är en grund till varför det i princip allrid blir en fördelning av ansvaret för kollisionen.
En kapten som inte vet detta grundläggandr är lite skrämmande. Sov du på lektionerna i skolan?
Klart jag vet det. Jag har inte påstått annat.
Om man ser en tanker som är påväg att smälla i aktern, så väjer man. Det kallas sjövett, även om det är en regel också. Överlevnadsinstinkt kan man också kalla det.
Jag börjar tröttna lite på din ton, pysen.
Själv har jag aldrig hamnat i den situationen, då jag har förutseende vilket är detsamma som gott sjömanskap.
Och jag har korsat de största haven i världen, de mest trafikerade shipping lanes som kapten både för segel och med kommersiella fartyg.
Jag har dessutom seglat jorden runt med hjälp av en sextant där jag navigerat med solen och stjärnorna (ja, för segel), och sett exotiska platser små landkrabbor som du du inte ens har råd att drömma om.
Berätta gärna om dina credentials och erfarenheter av sjölivet och dina meriterande kunskaper och utbildningar inom navigation?
För det låter verkligen som du är en sån liten datanörd som sitter med din AI-kompis och gottar dig i snipans skeppares olycka, och låtsas förstå dig på nåt du inte sett röken av.