2026-08-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Osäker på vilken position du menar, men man stannar i vita sektorn, tills man ser nästa fyr i farledens vita sektor, och girar då för att följa den sektorn istället. Sådär fortsätter man inomskärs i detta fallet med sektorfyrar.

Men man kan också se en sektorfyr från havs. Den visar bara att du är på en position som är fri från grund, om du kan läsa sjökortet.

Om ser på vilket sjökort som helst så ser man att farleden är markerad utanför den markerade vita sektorn som användaren jag citerade anser är gränsen till farleden.

Frågan kvarstår då. Varför skulle SjöV markera farleden utanför det som den använder säger är farleden? Det säger sig självt att farleden inte begränsas av de vita sektorerna varhelst de finns.
Citera
2026-08-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag tycker det är för mycket begärt av småbåtsförare att se ett 16 meter brett och 90 meter långt fartyg på 5400 ton som dessutom är neongrönt. Helt klart överkurs för småbåtsägare.
Hela skulden ligger på Misja Verdes kapten som inte såg småbåtssocieteten.
Helt oförstående till hur man kan skuldbelägga småbåtsfolket för att de kör som blindstyren.
Upphinnande fartyg ska väja för fint folk, det får man lära sig i småbåtshamnen.
OBS IRONI.
IRONI SLUT.

Hur fan kan man klandra Misja Verdes kapten för han inte såg en liten snipa men inte klandra småbåtsföraren för att han inte upptäckte Misja Verde?!

Mörkblå liten båt. Mörkblå som havet. Med lite vita kanter. Som det vita när det är höga vågor.

Titta va fin på bilder, snipam liksom smälter in i havet.

Hur kan ingen anmärka på detta att reglerna säger ha uppsikt, men om båt jäveln har Klingons Kamouflage Cloak technology då?
Citera
2026-08-04, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Rent juridiskt är det bådas fel. I olila stora andelar.
Inte juridiskt. Men det får väl rättegången visa. Vi kan ju återkomma till detta i framtiden.

I detta fallet och på den positionen är det för mig solklart att fartyget brustit i sitt sjömanskap och brutit mot sjövägsreglerna då det var upphinnande.

Visst, det kanske inte alltid är binärt i praktiken. Men jag vill argumentera för att få rättsystem är lika solklara som den internationella sjörätten. Den har existerat i hundratals år mellan civiliserade länder, och allt som har med bilar eller flygplan kom först från sjöfarten, när det gäller praktiska saker som väjningsregler, lanternor, signaler osv.

När det gäller upphinnande fartyg, så finns det nog inget som är mer uppenbart vem som har väjningsplikt, än alla de andra reglerna. Och de är också väldigt rigida.
Citera
2026-08-04, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Har jag påstått att det INTE finns trånga farleder?

De 2 andra ut ifrån Uddevalla, Malö strömmar och Stigfjorden ÄR TRÅNGA.
Hakefjorden ÄR trång vid Meholm, Älgö Gavel, Tjörnbron, Galterön, Svanesund, Grötö etc upp mot Uddevalla.

Hakefjorden är den bredaste av alla fjordar från inseglingen syd Tjörn till Uddevalla

Meholmarna ligger i Älgöfjorden och Galterön är gränsern mellan Askeöfjorden och Halsefjorden.

Handelsfartyg använder sig inte av Malö strömmar eller Stigfjorden öht. Förutom vissa ytterst små undantag
Citera
2026-08-04, 23:36
Medlem
I 99,99% av fallen styr fritidsbåtar undan om de ligger i större fartygs färdväg. Det är ju praxis.

Det måste föraren på snipan själv ha gjort massor av gånger förut om han är van att vara på sjön. Denna gång måste han ha brustit i uppmärksamhet. Sånt kan hända oss alla någon gång livet. Man är ouppmärksam, helt ofrivilligt. Inte pga nonchalans eller okunskap utan för att man bara brister. Fullt fokusera i ett samtal eller att hinna fram i tid till något eller i andra tankar. Man blir distraherad och tappar fokus. Oftast leder det inte till så här allvarliga katastrofer men nu hade de extrem otur.

Hade han sett fartyget bakom hade han självklart girat undan. Sett till att familjen fått på sig flytvästar om läget var allvarligt. Om motorn havererat hade de kastat sig överbord och försökt undkomma. Nu kan han ju inte sett det alls. Det är ju det som är det som sticker ut i denna händelse.
Senast redigerad av Kronhjort111 2026-08-04 kl. 23:45.
Citera
2026-08-04, 23:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Om ser på vilket sjökort som helst så ser man att farleden är markerad utanför den markerade vita sektorn som användaren jag citerade anser är gränsen till farleden.

Frågan kvarstår då. Varför skulle SjöV markera farleden utanför det som den använder säger är farleden? Det säger sig självt att farleden inte begränsas av de vita sektorerna varhelst de finns.
Absolut. Ensfyrar skulle ge en jävulskt smal farled där man inte ens kan mötas.

Tror inte AI copy/paste figuren tänkte på det när han lanserade sin teori
Citera
2026-08-04, 23:39
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskarn80
Jag satt bara 10 min därifrån och det var kolsvart o regna precis vid tiden det hände. Mörka moln vid regn och disig sikt.
Kolsvart kan det för farao omöjligt ha varit. Tror du sitter och skarvar ihop lite.
Citera
2026-08-04, 23:41
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Meholmarna ligger i Älgöfjorden och Galterön är gränsern mellan Askeöfjorden och Halsefjorden.

Handelsfartyg använder sig inte av Malö strömmar eller Stigfjorden öht. Förutom vissa ytterst små undantag
Japp, lite slarvigt. Vet ju det.

Borde skrivit inseglingen från söder om Tjörn till Uddevalla på 2 ställen🤣
Citera
2026-08-04, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Inte juridiskt. Men det får väl rättegången visa. Vi kan ju återkomma till detta i framtiden.

I detta fallet och på den positionen är det för mig solklart att fartyget brustit i sitt sjömanskap och brutit mot sjövägsreglerna då det var upphinnande.

Visst, det kanske inte alltid är binärt i praktiken. Men jag vill argumentera för att få rättsystem är lika solklara som den internationella sjörätten. Den har existerat i hundratals år mellan civiliserade länder, och allt som har med bilar eller flygplan kom först från sjöfarten, när det gäller praktiska saker som väjningsregler, lanternor, signaler osv.

När det gäller upphinnande fartyg, så finns det nog inget som är mer uppenbart vem som har väjningsplikt, än alla de andra reglerna. Och de är också väldigt rigida.

Dwt fråntar inte snipan från skyldigheten att undvika kollision. Därmed har även snipat brustit i sitt sjömanskap.

Jag håller med dig om att Misje Verde troligtvis bär huvudansvaret. Jag säger troligtvis eftersom vi inte helt kan lita på åklagarens bedömning utan att se hans matrrial.

På samma sätt som att man inte kan lita på att andra fartyg alltid gör korrekta bedömningar.
Citera
2026-08-04, 23:42
Medlem
Citat:

Eh, nej, sektorerna har inget med farleden att göra, mer än att de visar en överdrivet säker väg genom farleden. Det är något man använder på natten.

En farled begränsas av grunden eller farorna runt den. Det finns stora prickar för stora fartyg, och mindre för mindre fartyg. Kardinalmärken och alla möjliga sjömärken.

Små båtar bör undvika att gå där större fartyg går, då de är hämmade av sitt djupgående.

En farled är ingen "motorväg". Den kan se ut hur som helst. En sektorfyr leder bara till en annan sektorfyr. De definierar inte bredden på en farled. Sen finns det speciella "shipping lanes", som ytterligare är ett vätrafikerat ställe man bör undvika som en liten snipa. Detta är inte ett sådant.

Hur mycket erfarenhet av sjölivet och navigation har du? Du får ursäkta mig, men det känns lite som att jag diskuterar med en sån där tvättäkta landblubber.
Citera
2026-08-04, 23:45
Medlem
Citat:

Hakefjorden ÄR trång vid Meholm, Älgö Gavel, Tjörnbron, Galterön, Svanesund, Grötö etc upp mot Uddevalla.

Hakefjorden är den bredaste av alla fjordar från inseglingen syd Tjörn till Uddevalla
Citerar återigen stycket ur förra svaret:
"Detta innebär i praktiken att många av de farleder som går inomskärs är "trånga" för större färjor och lastfartyg"

Området där kollisionen inträffade är inomskärs samt utmärkt som fartygsfarled i sjökortet.
Med andra ord stor varningstext.
Citera
2026-08-04, 23:45
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Kan bara hålla med. Hakefjorden är ett öppet hav jämfört med hur farlederna runt Stockholm ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in