Citat:
Ursprungligen postat av
ShijieMeng69
Om ser på vilket sjökort som helst så ser man att farleden är markerad utanför den markerade vita sektorn som användaren jag citerade anser är gränsen till farleden.
Frågan kvarstår då. Varför skulle SjöV markera farleden utanför det som den använder säger är farleden? Det säger sig självt att farleden inte begränsas av de vita sektorerna varhelst de finns.
Eh, nej, sektorerna har inget med farleden att göra, mer än att de visar en överdrivet säker väg genom farleden. Det är något man använder på natten.
En farled begränsas av grunden eller farorna runt den. Det finns stora prickar för stora fartyg, och mindre för mindre fartyg. Kardinalmärken och alla möjliga sjömärken.
Små båtar bör undvika att gå där större fartyg går, då de är hämmade av sitt djupgående.
En farled är ingen "motorväg". Den kan se ut hur som helst. En sektorfyr leder bara till en annan sektorfyr. De definierar inte bredden på en farled. Sen finns det speciella "shipping lanes", som ytterligare är ett vätrafikerat ställe man bör undvika som en liten snipa. Detta är inte ett sådant.
Hur mycket erfarenhet av sjölivet och navigation har du? Du får ursäkta mig, men det känns lite som att jag diskuterar med en sån där tvättäkta landblubber.