Citat:
Ursprungligen postat av
Foxfire87
Tack för ett bra svar, när jag kollade Samsungs hemsida verkade alla plattor ligga mellan 16-18K så tappade lite hoppet. Är inte att jag inte har råd med det utan mer att det, som sagt, känns onödigt att lägga ut en massa pengar på nått jag bara kommer använda sporadiskt.
S10 Lite:n kändes ju väldigt överkomligt, om den är så bra som du säger. Behöver ingen herrejösses platta, är inte proffesionell överhuvudtaget. Ska främst användas för att visualisera karaktärer och landskap till mina böcker, något jag eventuellt tänkt inkludera när de ska publiceras.
Hade förövrigt ingen aning om att surfplattor blivit så dyra, tror jag betalade 600 för min första och 2000 för min andra. Båda är dock skrotade sen många år tillbaka.
Jag hade tidigare en Samsung S6 Lite (2024-modellen). Och S10 Lite är ganska lik den i specs, med några små skillnader, som Exonys 1380 processor istället för 1280). Jag tyckte den var fantastisk att rita på, och den fungerade bra för det mesta annat jag testade på den. Jag tyckte också att skärmen var riktigt bra, även om specifikationerna, på pappret, inte ser imponerande ut.
Jag har nu gett bort den och köpt en annan som är bättre på det mesta förutom just att rita på, eftersom jag bara ibland använde den för att rita, och mer ritar/målar på papper, och över tid kommit att ha surfplattan som min huvudsakliga dator. Ska man ersätta en laptop eller stationär med surfplatta, då finns det väl egentligen inget hinder i sig med en S10 Lite, men jag ville åtminstone ha större skärm och mer prestanda. Men jag tycker att det låter som att för dina syften finns inget bättre alternativ, beroende på hur mycket du viktar prisfaktorn, än en S10 Lite. Det är möjligt att den billigaste Ipaden som går att köpa och en Apple Pen, ger dig en bättre upplevelse överlag, pga mer prestanda och appen Procreate, men det handlar om nära dubbla priset.
Edit: Jag tittade vad den billigaste Ipaden (med A16-chippet) och en Apple Pen kostar på en billig elektronikkedja, och det blev 6600 kronor exklusive frakt (och exklusive licenskostnad för Procreate). Det var lite billigare än jag trodde.
Det är fortfarande några tusenlappar mer än Samsungen, men det är möjligt att den högre prestandan och att Procreate är under aktiv utveckling och med fokus mot proffs, kan vara värdefullt om du ska göra illustrationer för tryck.