2026-08-04, 23:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Å lååååångt utanför vit sektor, 1km? 2km?

Men det måste ju vara trångt för en farledslinje är inriktad på sjökortet…
Hmm tror inte ens AI gör sådana misstag

Ha ha. Precis. Misje Verde kan göra piruetter inne i den där fjärden/fjorden som bildas mellan Katten, Lövön och Älgön.
Citera
2026-08-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joline84
Fast vänta nu. Farleden var inte trång?

Och eftersom de färdades i samma riktning borde väl fartyget visst sett snipan och kunnat hålla undan? Det är ju liksom delvis där de brustit, att de inte uppmärksammat snipan.

Jo farleden är trång i den passagen. Och alla jag hört som uttalat sig som sakkunniga i media har varit av den åsikten, och flera media har rapporterat farleden som trång här.

Om fartyget sett snipan och kunnat hålla undan så måste väl snipan också sett fartyget och kunnat väja för att undvika kollision, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Fast på den här platsen så återvänder Misje Verde till samma plats och ankrar upp en kilometer utanför farleden. Så rätt bra manöverutrymme.
Jag läste någonstans i tråden att i rättsfall har navigering enligt sektorfyrar även behandlats som trång farled.
Citera
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vet vi att lastbåten inte gav signaler?
Ja
Citera
2026-08-04, 23:13
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Det här sjöområdet befinner sig inomskärs.
Gullmarn är en mycket bred fjord i Norra Bohuslän, inomskärs så det håller.
Ändå har den en farledslinje helt upp till Munkedal

Brofjorden har en mycket bred farled, där angör de största tankers Sverige nånsin kan ta emot.
Den farleden är utsatt på sjökortet, utprickad i verkligheten helt från Preemraff , förbi ett antal öar inklusive Dynabrott å Brandskärs flak å sen ytterligare 20km ut.

Du har helt enkelt fel. En farledslinje säger inget om bredden på en fallet, lika lite som vit sektor gör det. Ta skepparexamen så klarnar det
Citera
2026-08-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jaha, jag fattar, du är en liten förståsigpåande landkrabba som gillar AI. På engelska, det språk alla talar till sjöss, säger man International Maritime Laws. Det hade du vetat, om du inte var en diplomerad apmänniska.

Jag har minsann varit kapten i 20+ år och jag gick till sjöss vid 16-års ålder, har seglat sen 5 års ålder, och har sett mer av världen än du kan fantisera om med din lilla datamaskin.

Inte fan är det båda fartygens fel när ett fartyg T-bonar ett annat fartyg i babordssidan. Låt se nu, berätta för mig varför det inte är bådas fel, om du kan, din lilla likbjudande kvastfening?

Du glömmer att sjörätt inte är binär
Citera
2026-08-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 75Sailorman
Om det är så trång farled att Misje Verde inte kan väja några grader för en snipa, hur kan då två fartyg mötas i leden?

Med stor sannolikhet har man inte upptäckt snipan och därför inte väjt.
Jodå att väja några grader är inga problem. Men problemet är varför de inte såg snipan.
Citera
2026-08-04, 23:16
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jo farleden är trång i den passagen. Och alla jag hört som uttalat sig som sakkunniga i media har varit av den åsikten, och flera media har rapporterat farleden som trång här.

Om fartyget sett snipan och kunnat hålla undan så måste väl snipan också sett fartyget och kunnat väja för att undvika kollision, eller?
Nämn EN sakkunnig som sagt farleden är trång
Citera
2026-08-04, 23:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jag läste någonstans i tråden att i rättsfall har navigering enligt sektorfyrar även behandlats som trång farled.

Nu ligger Misje Verde i vit sektor från Mittholmarna norrifrån istället och kan väja 100 meter babord om snipan utan problem och fortfarande hålla sig i farleden.
Citera
2026-08-04, 23:17
Medlem
Citat:
Jodå att väja några grader är inga problem. Men problemet är varför de inte såg snipan.
Precis. De ser ju fan inte ett smack med den där riggen framför bryggan. Idiotisk konstruktion.
Citera
2026-08-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
När påstår jag det? Rätt gay ord. Why are you gheey? You are gheey!

Det gör du indirekt när du säger att det är en parts fel.

Båda har gjort fel. Visserligen i olika stora andelar men ändå fel.
Citera
2026-08-04, 23:18
Medlem
Citat:

Nästan rätt, vit sektorbredd har av domstol betraktats som definition av farleds bredd i aktuell passage. Naturligtvis ganska självklart, eftersom den vita sektorn anger den säkra delen av passagen där fyren har sitt syfte, i detta fall vid passagen förbi ön Katten och det utmärkta grundet öster om farleden.

Ett fartyg kan inte förväntas behöva gå utanför den vita sektorn som fyren anger. Självklart är det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in