2026-08-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
Sant, i detta fallet har du rätt och jag fel. Ber om ursäkt för mina förhastade uppfattningar och det jag skrev.

Tack, stort att medge fel på Flashback! Ursäkten accepterad

Det är en ganska märkligt skrivning i reglerna på denna punkt. Först står alla fartyg ska avge sådan signal, sedan står att vissa inte behöver, sedan står att de som inte behöver ändå måste göra det
Citera
2026-08-04, 22:15
Medlem
Det var ett skämt,

Internet? Drivs radarsystemet av internet?

Citat:
Ursprungligen postat av 75Sailorman
Då måste man släcka ner internet med och då hade det varit Myteri ombord....
Citera
2026-08-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Även om snipans kurs inte kan plottas exakt vet man sannolikt var han var för 1 timme se, 2 timmar sen. Sista gång de steg i land för att käka/fika/handla går också att verifiera.
Men varför skulle man misstänka att pappan blåljuger?

Det var inte frågan. Vi vet att åklagaren säger upphunnen. Men sen ska han bevisa det.
Jag ställde en hypotetisk fråga om var gränsen för upphunnen går. Vad kommer försvaret att sikta in sig på.
Citera
2026-08-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karateillern
Jag har skrivit det från början, både lotsen och kapten kommer naturligtvis att dömas så småningom för detta. Det säger ju sig självt. Intressant att se alla sjömän och sjövana av annan uppfattning den ene redigare än den andre. Det är så man spyr man när man läser vad alla "erfarna" viktigtpettrar haft att säga. Fruktansvärt. En familj helt sönderslagna och folk kan med att betee sig så jävla uselt.

Du missade uppenbarligen disussionen på radio där experter uttalade sig.

Måste vara skönt att leva i en rosa fluffig drömvärld som du gör
Citera
2026-08-04, 22:17
Medlem
75Sailormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det var ett skämt,

Internet? Drivs radarsystemet av internet?

Nej men antenn och nätverk fordrar ström.
Även detta var ett skämt, även om Internet är mer viktigt än Smörjolja och Färg för fartygen idag :-)
Citera
2026-08-04, 22:17
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Ville bara kolla hur vanligt det är att köra en längre sträcka i farleden när man har noll sikt.
Det var nu inte en längre sträcka med noll sikt. Det var kraftigt varierande väder å mycket tyder på störtregn å dålig sikt vid kollisionen, inte 10 minuter innan, inte 15-20 minuter efter.
Enligt vittnesuppgifter både från båtar å folk i tråden som befann sig på tjörnlandets östsida
Citera
2026-08-04, 22:18
Medlem
Jag missade den, men delar din åsikt, vill du kort sammanfatta vad experterna sa?

Personligen tror jag det kommer krävas mkt för att döma kapten med tanke på hur mkt teknik som kan strula

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Du missade uppenbarligen disussionen på radio där experter uttalade sig.

Måste vara skönt att leva i en rosa fluffig drömvärld som du gör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag har aldrig sett så många sjökaptener i en och samma tråd tidigare. Fascinerande!
Kan ju vara för att tråden handlar om ett haveri/olycka till sjöss. Sådant intresserar sjöfolk.
Men vad vet jag?
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det var inte frågan. Vi vet att åklagaren säger upphunnen. Men sen ska han bevisa det.
Jag ställde en hypotetisk fråga om var gränsen för upphunnen går. Vad kommer försvaret att sikta in sig på.
22.5 grader akter om tvärs går gränsen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Snipan kan ju knappast ha legat rätt i farleden. Dvs långt ut i sidan på farleden eftersom det rör sig om en mindre farkost.

Du har helt rätt. Givet det regelverk som finns, så låg inte snipan där den borde ha legat. Bland annat därför mycket märkligt av åklagaren att påstå att det inte finns några misstankar mot snipans kapten.

Bredden på farleden där olyckan skedde är i intervallet 200-400meter, beroende lite på vilken grund man har för beräkningen.
Citera
2026-08-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Om den kom in från 22,5 grader akter(bakom) om tvärs (tvärs=rakt åt sidan), så var den upphinnande.

Jag tror att de fastslagit i förundersökningen att handelsfartyget var upphinnande, men jag kan ha fel.

Fastslaget blir det ju i domstolen. Om man ska vara petig. F n är det åklagarens åsikt.
Vi får väl tro att han har torrt på fötterna. Men om inte….
Är 22,5 grader gränsen för att det ska anses som bakifrån.
Citera
2026-08-04, 22:20
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Ville bara kolla hur vanligt det är att köra en längre sträcka i farleden när man har noll sikt.

Ja det nog vanligt att folk åker med kapellet uppfällt vid regn och har begränsad sikt bakåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in