2026-08-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
CITAT SVT om tjörnbrokatastrofen
” Haverikommissionen fastställde aldrig någon klar orsak till den tragiska olyckan och friade lots och kapten från ansvar.”

Fel av SVT då. SHK tar ALdrig ställning till ansvar i rättslig mening.
Däremot pekar deras utredning vad olyckan berodde på.
Utan att veta så var det väl så att de ansåg att den inte berodde på fel som dessa gjort.
Men ansvaret får domstolen ta hand om.
Citera
2026-08-04, 22:04
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Snipan kan ju knappast ha legat rätt i farleden. Dvs långt ut i sidan på farleden eftersom det rör sig om en mindre farkost.
Finns inget som säger att ju mindre du är, desto längre bort från farledens mitt ska du hålla dig.
Farleden är bred här. Poängen är att snipan inte blev sedd, inget annat.

Å ska han gå efter fyrar så låg han 100% rätt.

Hade varit intressant å veta var/hur du menar mindre nattseglare ska positionera sig om de inte får vara i vit sektor?
Och ja, många mindre båtar, framförallt fiskebåtar under 10m går på fyrar på natten
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-08-04 kl. 22:11.
Citera
2026-08-04, 22:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Och i dessa situationer så väljer du att lägga dig och köra i en farled?

Men vad svårt folk har att fatta. Jag ger en teknisk förklaring till hur det är möjligt att missa ett helt fartyg.
Citera
2026-08-04, 22:07
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Och i dessa situationer så väljer du att lägga dig och köra i en farled?
Dessa situationer?
Menar du regn så är det dessvärre inte helt ovanligt på västkusten
Citera
2026-08-04, 22:08
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Ser inget i ämnet/tråden att någon skrivit att fritidsbåtar hade fått motorhaveri och inte kunde komma undan från fartyget.
Nämndes mycket första dagarna om ”motorproblem ” efter att det stått i media
Citera
2026-08-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, felet är inte helt och hållet det upphinnande fartygets. Det är anmärkningsvärt att en yrkesman med din erfarenhet har så dålig koll på sjövägsreglerna.

Framförvarande båt är skyldig, bl.a. både att ha uppsikt och att undvika kollision. Den är dessutom, om den är kortare än 20m, skyldig att hålla undan för större fartyg i en trång farled.
Jag är fullt medveten om att handelsfartyget är hämmat av sitt djupgående och manöverförmåga i trånga farleder. Jag har själv varit kapten på sådana fartyg.

Men ett upphinnande fartyg är skyldig att undvika kollision genom att väja, anropa det andra på kanal 16 samt använda sig av sin signal för att påkalla uppmärksamhet.

Det verkar inte som att det gjort varken det ena eller andra, eller tredje för den delen. De verkar inte ens medvetna för än efter att de sänkt den lilla snipan med familjen ombord. Isåfall hade de ropat in man över bord, och påbörjat sjöräddning vilket de är skyldiga till enligt internationella maritima lagar.

Jag spekulerar som alla andra. Det kommer väl framgå i rätten senare.

Men från vad jag kan se i sjökortet så finns det gott om plats att manövrera på den positionen, och från vad jag kan se på fartygets konstruktion (jag är förutom sjökapten sen 20+ år utbildad och erfaren båtbyggare och konstruktör), framförallt bristen på sikt från bryggan föröver, så ser det ut som att det vore lätt att missa en snipa föröver utan en utkik posterad förut.

Sen håller jag med om att snipan inte ens borde varit i närheten av fartyget, även om det var upphinnande.

Allt sjöfolk med vett i skallen är medveten om handelsfartygs notoriskt och ökända dåliga uppsikt och fullständiga likgiltighet inför fritidsbåtar. Av ren överlevnadsinstinkt så håller man sig långt borta från dem, även när man har rätt till väg.

"Den som seglar för sitt bröd, går före den som seglar för sitt nöje", men det ska inte behöva leda till en halv familjs död.
Citera
2026-08-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det du säger om ansvarsfrågan bygger ju på att snipan blev upphunnen. Vilket inte är offentliggjort hur det bevisas.
Försvaret kommer då att sikta in sig på att det inte var just så.
Har du nån uppfattning var gränsen går, för att snipan ska bli delaktig i ansvaret.
Om den t ex kom in från sidan. Eller annat.
Om den kom in från 22,5 grader akter(bakom) om tvärs (tvärs=rakt åt sidan), så var den upphinnande.

Jag tror att de fastslagit i förundersökningen att handelsfartyget var upphinnande, men jag kan ha fel.
Citera
2026-08-04, 22:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Absolut, Navradar är ofta x-band pga upplösningen på nära håll.

Sällan en S-bandare kan monteras högt nog för att göra nytta på civila fartyg.

SOLAS Chapter 5, Regulation 19 states that “All ships of 3000 gross tonnages and upwards shall, in addition to meeting the requirements of paragraph 2.5, have a 3 GHz radar or where considered appropriate by the Administration a second 9 GHz radar, or other means to determine and display the range and bearing of other surface craft, obstructions, buoys, shorelines and navigational marks to assist in navigation and in collision avoidance, which are functionally independent of those referred to in paragraph.
Citera
2026-08-04, 22:13
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Fel av SVT då. SHK tar ALdrig ställning till ansvar i rättslig mening.
Däremot pekar deras utredning vad olyckan berodde på.
Utan att veta så var det väl så att de ansåg att den inte berodde på fel som dessa gjort.
Men ansvaret får domstolen ta hand om.
Självklart berodde det på fel som lots/kapten gjort annars hade olyckan inte inträffat.

Man gjorde ett antal missbedömningar men haverikommissionen menade att dessa var mycket svåra att förutse och därför blev dom inte skuldbelagda
Citera
2026-08-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men vad svårt folk har att fatta. Jag ger en teknisk förklaring till hur det är möjligt att missa ett helt fartyg.

Ville bara kolla hur vanligt det är att köra en längre sträcka i farleden när man har noll sikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Varför låtsas du vara sjökapten online? Mår man bra då eller.

Har jag sagt att jag är det?

Sjömansskap kan man ha vare sig man är sjökapten eller ej.

Jag är dock ganska säker på att du inte ens vet vad det innebär att vara sjökapten
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Om den kom in från 22,5 grader akter(bakom) om tvärs (tvärs=rakt åt sidan), så var den upphinnande.

Jag tror att de fastslagit i förundersökningen att handelsfartyget var upphinnande, men jag kan ha fel.
Rakt bakifrån nämns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in