Citat:
Ursprungligen postat av
henkess
Fan vad många sjökaptener vi har i denna tråd, tror fan det är 90%. Och vissa kan inte ens enkla sjöregler, ett stort mysterium. Han förväntade sig inte få ett fraktskepp bakom sig sådär, då dom ska hålla avstånd också till allt framåt. Vad spelar det för roll om man hör och ser ett stort fraktfartyg som är på väg i arslet på en. När man hör det så är den tillräckligt nära för att det är kört. Lägg till dåligt väder också, då är inte det första man gör är att kolla bakåt. Utan framåt.
Jo, men det brukar väl bli så i trådar? I trådar om ekobrott är alla ekonomer, om vapen är alla jägare eller militär osv.
Men oavsett det har jag en examen från sjökaptensprogrammet och har seglat i 12 år, så lite har jag nog snappat upp.
Vet inte vilken regel du menar att jag inte kan?
Klart han inte förväntade sig att få ett fartyg upp i röven, men går man i en farled så bör man hålla koll runt sig. Och man både hör och ser ett så stort fartyg på ganska stora avstånd. Men visst, det kan bli högljutt i en sipa med tändkulemotor eller motsv.
Oavsett vilket så är det en tragedi som hade kunnat undvikas genom bättre bemanning på handelsfartyget och mer försiktighet från fritidsbåten.