2026-08-04, 21:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Det är inte bra. Du bör även titta bakåt nu och då, vilket den här olyckan med all tydlighet visar.

Säger du det. Det är alla i tråden överens om.

Men jag förstår hur det har gått till om han inte sett fartyget. För då måste han öppna takluckan och ställa sig upp i regnet och se sig om och då regnar det även in där han sitter.
Citera
2026-08-04, 21:30
Medlem
Vet inte om det varit uppe i tråden redan men den här videon visar hur mycket sikt man har framåt i lysande solsken när man befinner sig på bryggan.

Från dopet av torrlastaren Misje Verde:

https://www.youtube.com/watch?v=1kfGJJSGy5Q
Citera
2026-08-04, 21:32
Medlem
Jag har skrivit det från början, både lotsen och kapten kommer naturligtvis att dömas så småningom för detta. Det säger ju sig självt. Intressant att se alla sjömän och sjövana av annan uppfattning den ene redigare än den andre. Det är så man spyr man när man läser vad alla "erfarna" viktigtpettrar haft att säga. Fruktansvärt. En familj helt sönderslagna och folk kan med att betee sig så jävla uselt.
Citera
2026-08-04, 21:32
Medlem
Jag tror att denna situation är ganska enkel egentligen. Båda sidor har haft dålig uppmärksamhet och rent juridiskt är det nog skepparn för fartyget som sitter i skiten.

Det finns ju dock en praktisk sida vilket är att man är jävligt klantig om man inte märker att det kommer 100 meter fartyg bakom en. Oavsett vad sjövägsreglerna säger så håller man ju sig borta från större fartyg när man kör en liten fritidsbåt, så enkelt är det. Detta göra man ju av precis samma anledning som att man tittar åt båda håll före man går över gatan även om man har en grön gubbe.

Utan tvekan en tragisk situation.

edit: Jag kan tillägga att juridiskt är det nog stora fartyget som har gjort fel, praktiskt så är det fritidsbåten.
Senast redigerad av RiktigSvensk 2026-08-04 kl. 21:36.
Citera
2026-08-04, 21:34
Medlem
75Sailormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Just detta fartyget var det dock lite svårt att höra när det närmade sig. Det är nämligen ett av världens första hybridfartyg som går på el in och ur hamnar så de kan minska koldioxidutsläppen, fantastiskt bra eller hur?

Notera minska buller

Hybridfartyg minskar bränsleförbrukningen och därmed utgifterna på flera sätt. De kan segla in och ut ur hamnar helt elektriskt, vilket eliminerar utsläpp och buller

Misje Verdes batteripack är på under 1000 kWh, vilket ger med lite bogpropeller, winchar mm vid avgång och om batterierna då är laddade runt ca en till en och en halv timmas eldrift max.
Citera
2026-08-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Säger du det. Det är alla i tråden överens om.

Men jag förstår hur det har gått till om han inte sett fartyget. För då måste han öppna takluckan och ställa sig upp i regnet och se sig om och då regnar det även in där han sitter.
Så har jag även förstått att det gick till. Tyvärr slutade det olyckligt.
Citera
2026-08-04, 21:38
Medlem
75Sailormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sneif
Vet inte om det varit uppe i tråden redan men den här videon visar hur mycket sikt man har framåt i lysande solsken när man befinner sig på bryggan.

Från dopet av torrlastaren Misje Verde:

https://www.youtube.com/watch?v=1kfGJJSGy5Q

Den filmen är inte rättvisande, Kranen till lastluckorna surras akterut till sjöss och skymmer inte sikten.
Citera
2026-08-04, 21:39
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Jag har rätt och det är du som inte läser, och har fel.

Sant, i detta fallet har du rätt och jag fel. Ber om ursäkt för mina förhastade uppfattningar och det jag skrev.
Citera
2026-08-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Kollar nästan lika mycket bakåt som framåt?
Återigen visar du att du aldrig varit på sjön.

Som seglare har man utkik i lä (där seglet skymmer)
Akteröver ser man nån gång emellanåt, kanske en titt varannan minut… 5 sekunder av 120 är inte nästan hälften

Ska man inte hålla utkik horisonten runt?
Citera
2026-08-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tråden är så full av oegentligheter att jag inte ids läsa igenom allt
Fastslaget är alltså att handelsfartyget hann ikapp snipan bakifrån och körde över den?

Men hör man inte om ett stort fartyg närmar sig bakifrån?
Väsnas snipans motor så mycket?
Eller hade snipan en förarhytt som dämpade ljud utifrån?
Förklara gärna.

En liten korrigering att det åklagaren säger är inte fastslaget. Det är f n hans uppfattning.
Dock får vi hoppas att han har mer info än vad vi har här.
Citera
2026-08-04, 21:42
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
Det kan inte ha varit så mörkt vid olyckstillfället, då räddarna i motorbåten kunde se pappans flytväst i vattnet med kikare!!! Då borde man också kunnat se ett stort neongrönt fartyg, strax innan!!
Jag tycker det är för mycket begärt av småbåtsförare att se ett 16 meter brett och 90 meter långt fartyg på 5400 ton som dessutom är neongrönt. Helt klart överkurs för småbåtsägare.
Hela skulden ligger på Misja Verdes kapten som inte såg småbåtssocieteten.
Helt oförstående till hur man kan skuldbelägga småbåtsfolket för att de kör som blindstyren.
Upphinnande fartyg ska väja för fint folk, det får man lära sig i småbåtshamnen.
OBS IRONI.
IRONI SLUT.

Hur fan kan man klandra Misja Verdes kapten för han inte såg en liten snipa men inte klandra småbåtsföraren för att han inte upptäckte Misja Verde?!
Citera
2026-08-04, 21:46
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Ska man inte hålla utkik horisonten runt?
Absolut, men ser du inget skepp akterut tittar du ju inte nästa minut igen…

Det föröver du har ditt fokus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in