2026-07-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Probe
Tyvärr hittade jag inte en enda anledning till att skaffa det. Ingen cashback eller liknande.

I know. Det finns inget riktigt bra kreditkort längre, tyvärr. Däremot finns det skapliga kort, som i alla fall är avgiftsfria.

Exempelvis: Collector Purple, Bank Norwegian (1% Cashback), Morrow Bank, Avida Black.

Rocker (som ägs av Nordiska) är på gång med ett nytt kreditkort. Vad kan dom locka med tro..?
Citera
2026-08-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Du har en kreditlimit som beror på din kreditvärdighet (inkomst etc). Tex 50 000 kr. Då kan du handla på kortet upp till 50 000 kr totalt. Kortet har en viss period där alla köp som gjorts under den perioden samlas ihop till en faktura, tex har mitt Amex 3 april-2 maj. Så alla köp som görs under den perioden samlas ihop och det kommer en faktura som ska betalas i slutet av maj. Betalar man fakturan i tid blir det ingen ränta, betalar man inte i tid eller bara delar av fakturan så blir det ränta och avgifter.

Det fina med Amex Blue Cashback är att du får tillbaka 1,25% av alla köp som en cashback-bonus. Dvs handlar du för tex 10 000 kr får du 125 kr tillbaka i form av att din faktura minskas med motsvarande belopp. Cashbacken betalas ut en gång per år.

Kortet är gratis första året (om du blir inbjuden) och kostar normalt 35 kr/månad.
Handlar du för 2800 kr per månad så får du tillbaka 35 kr/mån, så handlar du för mer än det är ju kortet värt även om man behöver betala månadsavgift.

Det är värt att nämna; Kolla vart du brukar handla och om Amex accepteras där eller inte.

Till skillnad från Visa/MC accepteras inte AMEX överallt. Även om det blivit bättre i större städer och man troligtvis klarar sig långt så behövs ändå ett backup kort.
Det är väldigt tråkigt att inse det när du ska köpa en resa för 100K och dom tar allt utom just AMEX.

Det är m a o inte ”bara skaffa och köra” som många tror. Risken är att du sitter där med ett kort som sällan går att nyttja beroende på vart du bor och handlar och då kan man lika gärna titta på andra kort istället.
Citera
2026-08-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanai
Det är värt att nämna; Kolla vart du brukar handla och om Amex accepteras där eller inte.

Till skillnad från Visa/MC accepteras inte AMEX överallt. Även om det blivit bättre i större städer och man troligtvis klarar sig långt så behövs ändå ett backup kort.
Det är väldigt tråkigt att inse det när du ska köpa en resa för 100K och dom tar allt utom just AMEX.

Det är m a o inte ”bara skaffa och köra” som många tror. Risken är att du sitter där med ett kort som sällan går att nyttja beroende på vart du bor och handlar och då kan man lika gärna titta på andra kort istället.
Precis, allt beror på var du bor och vilka köpmönster du har. Det är därför jag rekommenderar att köra ett prov-år för att se om det lönar sig. Eftersom kortet är gratis första året (om du blir inbjuden) så är det ett perfekt sätt att testa det.

Jag har också ett backupkort även om jag använder Amex till 90%. Jag kör Bank Norwegian Visa som reservkort där inte Amex fungerar. Det kortet är gratis och ger 0,5 % tillbaka på alla köp i form av att fakturan minskas.

Om någon har specifika frågor om de olika korten är det bara att skicka ett PM.
Citera
2026-08-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Precis, allt beror på var du bor och vilka köpmönster du har. Det är därför jag rekommenderar att köra ett prov-år för att se om det lönar sig. Eftersom kortet är gratis första året (om du blir inbjuden) så är det ett perfekt sätt att testa det.

Jag har också ett backupkort även om jag använder Amex till 90%. Jag kör Bank Norwegian Visa som reservkort där inte Amex fungerar. Det kortet är gratis och ger 0,5 % tillbaka på alla köp i form av att fakturan minskas.

Om någon har specifika frågor om de olika korten är det bara att skicka ett PM.

Jag kör som du, Amex cashback blue + Norwegian samt + Revolut när jag är utomlands för att slippa växlingsavgifter.

Dom flesta handlar på livsmedelsaffären för mer än 2800kr per månad. Om den eller de affärenrna tar amex går du plus bara på det så då är det lungt.
Citera
2026-08-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Jag kör som du, Amex cashback blue + Norwegian samt + Revolut när jag är utomlands för att slippa växlingsavgifter.

Dom flesta handlar på livsmedelsaffären för mer än 2800kr per månad. Om den eller de affärenrna tar amex går du plus bara på det så då är det lungt.

Amex är bäst. Jag har två olika.

Guldkortet kostar mig 350$ om året , men det tjänar jag lätt tillbaka.

På alla poäng jag får när det andvänds.
Dunkin kaffe credit
Dining Credit
Hotel Credit

Men detta är i Usa , vet inte vad som gäller i sverige.
Citera
2026-08-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever

Dunkin kaffe credit
Dining Credit
Hotel Credit

Går inte att jämföra amex i USA mot i Sverige,
Sjukt mer fördelaktigt i USA
Citera
2026-08-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever

Dunkin kaffe credit
Dining Credit
Hotel Credit

Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Går inte att jämföra amex i USA mot i Sverige,
Sjukt mer fördelaktigt i USA

Som kakkaduva säger går det tyvärr inte att jämföra AMEX (eller andra kreditkort) i USA med kort inom EU.

En stor anledning är EU's tak på interchange avgifter vilket gör att kortutgivarna har betydligt mindre utrymme för generösa bonusprogram. Det är därför cashback och andra förmåner generellt betydligt sämre här än i USA. Det är ovanligt med cashback över 1% inom EU. AMEX är ett av få kort som fortfarande har högre nivåer men då får man ofta betala högre årsavgifter.

Och som jag nämnde tidigare fungerar inte AMEX överallt eftersom deras avgifter för handlarna ofta är högre än för Visa och MC. Därför väljer många butiker att inte acceptera AMEX vilket gör att det blir svårare att använda kortet till alla köp och därmed maxa bonusen eller cashbacken.

Har själv åkt på denna nit både en och två gånger genom att läsa på olika forumtrådar om Eurobonus poäng där många skriver solskenshistorier som t ex gratis resa till något land i business class där allt betalats med poäng..... men de beskriver sällan hur mycket de behövt spendera eller jaga biljetter för att ta sig dit.

Är du singel eller kanske har en partner där båda maxar sina AMEX varje år och har en hög spend samt flexibla resedatum, då kan det vara väldigt förmånligt.

Men är du en "vanlig svensson" som har ca 150-300K i utgifter varje år och kanske två små barn på det, då kanske ni kan få ihop till 2st 2-4-1 vouchers under ett år.
Men sen kommer poäng jagandet som många inte tänker på för att kunna betala flygbiljetterna med eurobonus. Och när du lyckats samla in tillräckligt ska du börja leta biljetter för 4 pers inom ett visst datum, och jag kan lova dig att ni inte är dom enda som sitter och uppdaterar sidan när biljetterna släpps. Är det under en högsäsong så är det ännu mindre chans att lyckas, lågsäsong är lättare om det är inom EU.

Men bara för att jag "sågar" AMEX betyder det inte att kortet är värdelöst, snarare tvärtom. Allt handlar om vart du bor, hur du lever och vad du har för mål med den cashback/bonus du samlar in. Gör ordentlig research och kolla om det kommer att gå ihop eller inte är mitt enda tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in