2026-08-04, 17:36
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Många som vill citera ett inlägg som man har gjort citerar hela inlägget (som även handlar om en massa annat) även om de bara vill svara på en enda mening eller ett kortare stycke.

Det gör dels att diskussionen blir svårare att följa för utomstående och dels så är det ett slöseri med bandbredd.

Jag skulle vilja se någon form av möjlighet att anmäla inlägg som citerar en massa saker som det inte ens svarar på.
Citera
2026-08-04, 17:48
Medlem
Bandbredden påverkar knappt ens mätbart. Det är pyttelite extra på grund av det.

Sen kan jag hålla med om att det är lite synd, men har svårt att se ett bra regelverk kring det hela.
Citera
2026-08-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Många som vill citera ett inlägg som man har gjort citerar hela inlägget (som även handlar om en massa annat) även om de bara vill svara på en enda mening eller ett kortare stycke.
Det händer att jag får skäll av andra skribenter för att jag inte citerar allt, även om det jag klippt bort helt saknar relevans för det jag svarar på. Och nej, jag har inget exempel att visa.

Så vissa vill nog göra helt tvärt om.
Citera
2026-08-04, 17:55
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Det gör dels att diskussionen blir svårare att följa för utomstående och dels så är det ett slöseri med bandbredd.

Jag skulle vilja se någon form av möjlighet att anmäla inlägg som citerar en massa saker som det inte ens svarar på.

Jag brukar markera det jag vill svara på i fet stil, så att det skiljer ut sig från resten av stycket.
Citera
2026-08-04, 18:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Jag tror att det i många fall beror på att man skriver på mobil och inte tar sig tiden att radera det man ej önskar eller fetar det man svarar på. Det är ju trots allt pilligare på mobil och större risk att en hakparentes ryker, vilket skulle gjort diskussionen än sämre.

Jag skulle inte vilja se någon form av möjlighet att anmäla inlägg som citerar en massa saker som inlägget inte ens svarar på. Det, om något, skulle vara diskussionsförstörande.
Citera
2026-08-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
inte citerar allt

Det var nog mig b.l.a som du menar.

Ja, när någon citerar ett inlägg och har klippt bort 95%.

Då blir det svårt att känna igen sitt eget inlägg, att veta vad man sa i originalinlägget.

Vem orkar leta upp sitt gamla inlägg i trådar, iband på hundratals sidor, inte jag iaf.

Nä behåll det som det är, ta inte bort möjligheten att citera hela inläggen.

Så anser jag i alla fall.

De som tycker motsatsen kan söka jobb som trådpoliser, dvs ryggkliare åt Moderatorerna på Flashback.
Citera
2026-08-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
[/b]

Då blir det svårt att känna igen sitt eget inlägg, att veta vad man sa i originalinlägget.

Vem orkar leta upp sitt gamla inlägg i trådar, iband på hundratals sidor, inte jag iaf.

De som tycker motsatsen kan söka jobb som trådpoliser, dvs ryggkliare åt Moderatorerna på Flashback.
Det man kan göra om man känner att man inte riktigt förstår citatet och svaret, så kan man klicka på pilen i det citerade. Testa så får du se vad som händer då.
Citera
2026-08-04, 18:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
[/b]

Du klickar ju bara på den lilla bakåtpilen som inleder citatet (den före "Ursprungligen postat av ..." så kommer du direkt till ditt inlägg hur långt tillbaka i tråden det än är.
Citera
2026-08-04, 18:32
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det händer att jag får skäll av andra skribenter för att jag inte citerar allt, även om det jag klippt bort helt saknar relevans för det jag svarar på. Och nej, jag har inget exempel att visa.

Så vissa vill nog göra helt tvärt om.
Mjo, dessa gnällspikar finns överallt. Jag kör ibland med: (...) över raderad text.
I ts exempel tycker jag användare faktiskt ska bemöda sig att läsa hela inlägg alternativt strunta i att svara. Något som triggar gnällspiken i mig är folk som börjar sina svar med att de inte orkat läsa hela inlägget som de svarat på.
Citera
2026-08-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag tror att det i många fall beror på att man skriver på mobil och inte tar sig tiden att radera det man ej önskar eller fetar det man svarar på. Det är ju trots allt pilligare på mobil och större risk att en hakparentes ryker, vilket skulle gjort diskussionen än sämre.

Jag skulle inte vilja se någon form av möjlighet att anmäla inlägg som citerar en massa saker som inlägget inte ens svarar på. Det, om något, skulle vara diskussionsförstörande.

Exakt så
Citera
2026-08-04, 18:33
Medlem
Citat:

Det gör dels att diskussionen blir svårare att följa för utomstående och dels så är det ett slöseri med

Dumt med fler funktioner att anmäla, debatten och yttrandefriheten vi har här är redan så begränsad.
Citera
2026-08-04, 19:38
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:

Möjligheten finns ju redan bara klicka på anmäl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in