2026-08-04, 19:09
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Märkligt att lotsen är misstänkt. För vad, den har ju inget ansvar även om hans råd vore knäppt?
För att ha lotsat fartyg utan tydlig sikt fram pga grävskopan eller kranen? Rådgett för hög fart?

Troligen romans och båda kapten och lots ljög men blackboxen visade sanningen.
Varför påstår du att lotsen inte har ansvar. ??

Kapen har YTTERSTA ansvaret men att jämställa det med att ingen annan kan ha ansvar är en grav feltolkning från din sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tråden är så full av oegentligheter att jag inte ids läsa igenom allt
Fastslaget är alltså att handelsfartyget hann ikapp snipan bakifrån och körde över den?

Men hör man inte om ett stort fartyg närmar sig bakifrån?
Väsnas snipans motor så mycket?
Eller hade snipan en förarhytt som dämpade ljud utifrån?
Förklara gärna.
Eventuellt var det så att snipan hade ett skymmande kapell akterut som inte hjälpte med sikten, fartyget är nåt nytt cuckigt elfartyg som inte låter mycket, snipans maskin dånar nog på ganska bra, samt att det var sent med små barn ombord som kan vara stökiga och få en att tappa fokus i ett par minuter kombinerat med eventuellt dåligt väder och sikt...

Detta är bara spekulationer. Det förändrar inte att handelsfartyget var upphinnande och hade väjningsplikt. Det är åt helvete tragiskt och ledsamt, för alla inblandade.
Senast redigerad av CountBuster 2026-08-04 kl. 19:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jävligt korkad konstruktion på den där skutan. Den ser typ ut att ha ögonbindel på bryggan. Nån borde hitta vad det är för tjomme som konstruerat den.

Det var bland det värsta jag sett när jag kollade videon från bryggan. Varför ens ha fönster liksom... HUR kan man konstruera ett skepp av den storleken med sån urusel sikt?!
Citera
2026-08-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Varför påstår du att lotsen inte har ansvar. ??

Kapen har YTTERSTA ansvaret men att jämställa det med att ingen annan kan ha ansvar är en grav feltolkning från din sida.
Ingen annan HAR ansvar. Kaptenen har ALLT ansvar; för liv och egendom. Så har det varit till sjöss sedan urminnes tider.

Om lotsen stått till rors och gått på grund, är det likväl kaptens ansvar, som det är det när en ljungman står till rors.
Citera
2026-08-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Det var bland det värsta jag sett när jag kollade videon från bryggan. Varför ens ha fönster liksom... HUR kan man konstruera ett skepp av den storleken med sån urusel sikt?!
Den lossar nog kvickt sin last i hamn, vilket betyder mer pengar för redaren. Samma anledning som avlivat sjömän i alla tider. Blods-dubloner, med andra ord.
Citera
2026-08-04, 19:13
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Fastslaget är alltså att handelsfartyget hann ikapp snipan bakifrån och körde över den?

Förklara gärna.
Motorn på fraktfartyget 90 meter bort och sannolikt eldriven, vilket ljud förväntar du att den ska ge..?Har du kapellet nede (pga regn) så hör du inte heller vågplasket förrän det är försent.
Egna motorn väsnas en hel del
Citera
2026-08-04, 19:15
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
En vecka?

Det har tidigare sagts han kom från Tjörn?

Vad har du en vecka ifrån?

Det var jag som skrev att de varit ute en vecka+. Det fanns bilder från Fjällbacka där familjerna varit 3-4dgr innan kollisionen. Sedan kan de mycket väl stannat till på Tjörn, eller kommit från tjörnhållet.

Självklart kan min tolkning också varit fel och att de hunnit hem och vända för att sedan ge sig ut på en dagstur över dagen, men det ser jag som osannolikt.
Senast redigerad av Fucktiskt 2026-08-04 kl. 19:19.
Citera
2026-08-04, 19:16
Medlem
Citat:
Den lossar nog kvickt sin last i hamn, vilket betyder mer pengar för redaren. Samma anledning som avlivat sjömän i alla tider. Blods-dubloner, med andra ord.

Follow the money... du har garanterat rätt.
Citera
2026-08-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Follow the money... du har garanterat rätt.
Ja, jag tror det. Jävla lönnmördande likbjudare.
Citera
2026-08-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ingen annan HAR ansvar. Kaptenen har ALLT ansvar; för liv och egendom. Så har det varit till sjöss sedan urminnes tider.

Om lotsen stått till rors och gått på grund, är det likväl kaptens ansvar, som det är det när en ljungman står till rors.

Vet någon vem lotsen är?
Citera
2026-08-04, 19:19
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Förklara gärna.
Oegentligheter…?
Var?

Felaktigheter, absolut.

Senaste var nån som menade just felaktigheter men skrev oegentligheter som enligt Svenska Akademiens ordlista SAOL betyder bedrägeri, lurendrejeri.
🤣
Citera
2026-08-04, 19:21
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
På den bilden ser ju grävmaskinen ut att vara permanent parkerad för sjögång. Helt klart påverkar grävskopsarmen siktbarheten ifrån fartygsbryggan. Även gantrykranen ser ut att påverka sikten ifrån bryggan i viss mån.

På originalbilden som är en (livephoto bild) så ser man de båda snurrande radar ”balkarna” snurra. Den ena sitter en bit ovanför den andra (oklart vilken som är vilken) men den ena ser ut att gå i linje med grävskopans högsta punkt. Den andra går ovanför grävskopan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in