2026-08-04, 16:17
Medlem
Förararen på lilla båten skulle bara vänt sig om då och då och för att se , oj jag är i hans väg . Jag viker av till styrbord eller babord så kan fartyget passera på säkert avstånd.

Men nä, inte ska jag hålla uppsikt bakåt alla får rätta sig efter min lilla snipa.
Citera
2026-08-04, 16:18
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Var har info från vilken hastighet snipan hade ifrån?
Vi vet inte, vad jag vet, snipans exakta kurs å ivartfall inte hastighet

Kanske mobildata eller en i Watch eller liknande (om de klarat sig)
Citera
2026-08-04, 16:19
Medlem
Jag hänger med nu, solen går ner mer i nordväst under sommaren. Eftersom detta var ca 10 min innan solens nedgång så var det runt 304 grader enligt Google. Men ggr relativt exakt 90 grader. Kan fortfarande orsaka vissa problem dock

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Nästan helt rätt. Deras kurs var 215 och solden gick ned 21.37 i 309 grader.
Citera
2026-08-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Det verkar onödigt att misstänka lotsen för brott då befälhavaren (kaptenen) har yttersta ansvaret, eller?

Kan inte lotsen ha ansetts vara vårdslös om hen exempelvis underlåtit att informera om risk för fritidstrafik eller andra faror i området, och således gjorde att fartyget gick snabbare än vad det hade gjort annars?

Ren spekulation här. Vore kul om någon med bättre kunskap hoppas in.
Citera
2026-08-04, 16:23
Medlem
Solen går ner med i nordvästlig rikning under sommaren så solen borde isåfall stått ner i rakt 88 grader styrbord än 45 enligt uträkning.......

Kan fortfarande orsaka vissa problem eventuellt...

Hur är det med sjön ni som är mer sjövana, hur mkt glimrar havet vid en solnedgång om man kollar i solens riktning när man är ute med båt...?

Letar orsakar som eventuellt kan försvåra sikten generellt sista 5-10 min innan kollisionen.

Det behöver givetvis inte varit sol, det sägs växlande skurar men vittnen har uppgett att det varit runt väder både kl 21 och 22 och växlande skurar hela kvällen

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja det borde bli så. En lågt stående sol i ca 45 graders vinkel. Sen beror det på hur molnigt det var också eftersom det kom en skur då precis.
Citera
2026-08-04, 16:24
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magchow
Förararen på lilla båten skulle bara vänt sig om då och då och för att se , oj jag är i hans väg . Jag viker av till styrbord eller babord så kan fartyget passera på säkert avstånd.

Men nä, inte ska jag hålla uppsikt bakåt alla får rätta sig efter min lilla snipa.

Så, om du kör en bil med mindre motor än den långtradaren som kommer upp i röven på dig.
Har långtradaren då RÄTT att köra på dig för att du ligger i vägen med din lille pissbil?
Citera
2026-08-04, 16:26
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Enligt aktbilaga 12

I det här fallet finns misstanke om brott mot sjövägsregel 5 (krav på ständig och noggrann utkik), regel 13 (att upphinnande fartyg alltid ska väja för det fartyg som upphinnes).
Om det visar sig i den fortsatta utredningen att siktförhållandena var nedsatta p g a kraftigt regn så gäller inte regel 13 utan regel 19 (föreskriver bl a väsentlig hastighetsminskning) och regel 35 (om att ljudsignal ska avges var annan minut).
Det är klarlagt att inga ljudsignaler avgetts.

Hat vi fått ta del av varför inga ljudsignaler avgetts?
Citera
Medlem
Vill du förklara detta tydligare vad det betyder på svenska

Claude's gissning när han fick se bilden:
X-band: ~1–3 m², dominated by the stainless stern gear and engine, peaking a bit higher broadside where the railings and ladder present the most metal

Och hur mkt av badstegen på bilden ligger ovanför ytan när båten är i sjön?

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Ta en titt på det bruceankaret en eller två gånger. Kättingklys, "ankarbrygga", ankare badstege för en elefant, badplatform. Tillräckligt för att göra en skrothandlare glad:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1700832071460993

Claude's gissning när han fick se bilden:
X-band: ~1–3 m², dominated by the stainless stern gear and engine, peaking a bit higher broadside where the railings and ladder present the most metal.

Citera
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Nej, för det är inte tillåtet att promenera på motorvägen, men han hade all rätt att köra sin snipa i farleden.
Upphinnande har skyldighet att väja om möjligt, och signalera. De har inte ens märkt snipan eller att de körde på dem.
Nej men lika omdömesgillt. Som tur är utreder SHK denna tragiska olycka.
Citera
2026-08-04, 16:27
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Kanske mobildata eller en i Watch eller liknande (om de klarat sig)
Kanske….
Men det är INGET som är kommunicerat så VI VET INTE.

Att då säga att fartyget höll 3 x hastigheten till snipan blir bara en killgissning å sådana ska INTE presenteras som fakta
Citera
2026-08-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Har det framkommit någon om döda vinkeln?
Läste att den kan ha varit upp till 500 meter?

500 meter är den längsta tillåtna döda vinkel föröver för ett fartyg som är 250 meter eller längre. Det är det kortare avståndet av 500 meter och två skeppslängder som gäller. Då Misje Verde är knappt 90 meter långt så är längsta tillåtna döda vinkel knappt 180 meter.
Citera
2026-08-04, 16:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Förklara konceptet då.
Det här skeppet väger alltså 5400 ton, det är en bjässe och ni verkar mena på fullt allvar att föraren av snipan inte har någon skyldighet att ha sådan uppsikt så han upptäcker en sån bjässe?
Det är ju helt bisarrt att ni försvarar ett sånt blindstyre, vad hade han uppsikt på liksom?

Om uppgiften från åklagaren stämmer, så var snipan framför det norska fartyget i farleden.
"På väg i samma riktning". Så den ryske kaptenen gjorde fel.

Spelar noll roll om den ryske kaptenen hade en dinge eller en halvmiljontonare han förde befäl över, han gjorde fel helt enkelt. Deplacementet avgör det inte för fem öre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in