2026-08-04, 14:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag är sjökapten, men jag trodde att rapporteringen sa att han var upphinnande? Jag gillar inte din ton dock, din sumprunkande lilla landkrabba.
Aha du trodde, bra där.
Citera
2026-08-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Han kanske var för självsäker eftersom han kört där många ggr förut?
Dessutom i mammans båt. Men å andra sidan, då borde han veta om de stora fartyg som passerar.

Nu är ju inte Hakefjorden havets motorväg, det går ju ett par båtar i veckan till Wallhamn och några till Uddevalla etc. Det är ju väldigt annorlunda vs. inloppet till Göteborg eller Singapore (där jag bor). Seglar man i juli från Stenungsund till Marstrand får man ju vara glad om man ser ett fraktfartyg men man ser garanterat 80-100 fritidsbåtar. Och ja, det kanske skapar självsäkerhet.

Tänk dig in i situationen, sen kväll, lite ugget väder och krabb sjö som man får jobba med. Bra koll på navigation men fokus föröver. Där är det skymningsljus med mörka moln, solen går precis ned, akteröver är det redan mörkt. Frugan och dottern slumrar i ruffen. Leden är bred, fortfarande 7-800 meter. Fraktfartyget akterifrån har bara lanternor och föga däcksbelysning. Kommer rakt akterifrån. Genom siktfönstret i kapellet ser man kanske lanternorna på håll, men när de kommer närmre är de 12 meter upp och skyms av kapellet. Ett fartyg förifrån glider tyst. Om någon sjömil skall han runda Älgö Gavel och glider medvetet eller omedvetet närmare mitten av leden.

Helt klart borde han ha legat mer styrbord i leden (om markeringen från Aftonbladet är korrekt. Utkik akteröver är viktigt, lanternor far förhoppningsvis tända tidigt, radarreflektorer är bra.

Inget ovan fråntar ansvaret från det upphinnande lastfartyget.
Citera
2026-08-04, 14:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Är det en regnskur samtidigt skulle jag säga att chansen är nere på noll. Regn syns tydligt på radar och blockerar allt annat. Det finns filter för detta, men återigen, det gör att små plastbåtar ännu svårare att se.

Knepigt att bara bhf och lots var på bryggan. Normalt är vakthavande styrman (såvida inte skepparn går vakt) också där, men man har ju utkik när man går innomskärs såhär. Kan ju vara så att media inte heller har koll. Man brukar vara snabba på att prata om ”kaptenen”, men ofta är det inte kapten/befälhavare som styr, utan en styrman.

Uppgifterna om att endast befälhavaren och lotsen befann sig på bryggan kommer tydligen från åklagaren:

Citat:
På lastfartygets brygga fanns vid tiden för händelsen endast fartygets befälhavare och anlitad lots från Sjöfartsverket.

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/
Citera
2026-08-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Och det är naturligtvis därför de åtalas för vårdslöshet i sjötrafik.
Japp, exakt så!
Jag svarade på ett korkat inlägg som vill lägga all skuld på pappan
Citera
2026-08-04, 14:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det kan också ha varit så att snipan hann börja väja för att dess förare såg fartyget, men inte hann komma ur kurs (jag tänker här på skadorna på styrbords sida av snipan). Dvs att snipans kapten missbedämde hastigheten hos fartyget, eller såg det väldigt sent.

Fartyget höll tre gånger så hög hastighet som snipan så även om man påbörjar en undanmanöver så hinner man kanske inte undan eftersom fartyget också girade åt samma håll. Felet är att fartyget girade utan att försäkra sig om att den nya riktningen var fri. Det är därför som även lotsen misstänks för brott.
Citera
2026-08-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Och vad säger du om att snipan legat 100 meter styrbord om linjen som markerar farleden på sjökortet? Vad är "normala" avstånd?
Tittar man på Stockholms inlopp t ex så ligger man ganska väl ur vägen om man håller 100 meter bort från mitten av farleden.
https://www.google.com/maps/@59.3186183,18.1245568,2025m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDcyOS4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
Linjerna är ju inte exakta eller exakt där man går. Men har snipan legat utanför farleden och ändå blivit påseglad så är det ju solklart ett 100%-igt fel av handelsfartyget.

100m är dock i detta fallet inte jättemkt, men avstånden bestäms ju av hur det ser ut på platsen. 100m på Atlanten är ”rakt på”, men 100m i skärgården är kanske ”gott avstånd”.
Citera
2026-08-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Hur kan du säga det, visa bilder ed som bekräftar att han var upphinnande
" Men juridiskt är det fartygets kaptens fel, ifall han har upphinnande. Det är det ingen tvekan om. "
Du behöver jobba lite på din läsförståelse, din kräkvinspimplande flåbuse.

"Men juridiskt är det fartygets kaptens fel, ifall han har upphinnande. Det är det ingen tvekan om. "

Som sagt, jag trodde det hade stått i någon rapportering att han har upphinnande.
Citera
2026-08-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Visst.
Men nu vet ingen vart utredningen tar vägen. Så motiveringen att vållande till annans död inte är aktuell känns förhastad.

Det är väl känt att utredningar kan hamna precis var som helst som man kanske inte trodde var möjligt.
Finns exempel på folk som blivit åtalade för vållande till annans död och det visade sig vara en osannolik älg! Man ska inte som ansvarig komma med förutfattade påståenden i onödan.

Men det är ju klart, om åklagaren inte tänkt utreda fritidsbåtsförarens ansvar så är det ju enkelt. Jag trodde nog att även en åklagare ska utreda förutsättningslöst. Spec när det är flera dödsfall.

Ja, får nog ta en fundering på JO.

1. Jag vill vara tydlig med att det inte finns några som helst hinder för åklagaren att starta förundersökning, och sedan åtala, om det visar sig att fritidsbåtsföraren begått brott som i sin tur kvalificerar vållande till annans död. Det finns t.o.m möjlighet i 20 kap. 7b§ RB att återkalla en åtalsunderlåtelse om särskilda skäl föreligger. Bara så att vi har detta klart för oss!

2. Sedan vill jag bara tillägga att det skulle vara teoretiskt möjligt att åtalsunderlåta även om det rör sig om vållande till annans död. Detta med stöd av 20 kap. 7§ p.2 RB "om det kan antas att påföljden skulle bli villkorlig dom och det finns särskilda skäl för åtalsunderlåtelse" eftersom att just villkorlig dom är den absolut vanligaste påföljden vid sådana här fall av vållande till annans död ("olycka", tidigare ostraffad, lever ett välordnat liv osv.) Därmed inte sagt att jag tror detta skulle ske om man ansåg att han kunde misstänkas för vållande till annans död.

3. Nej, däremot finns det folk som suttit häktade för mord - där det sedan visat sig vara en älg som dödade offret (läs fallet i Loftahammar 2008). Jag vill också tillägga att förekomsten av att (officiellt) avfärda personer från utredningen inte är samma sak som att komma med förutfattade påståenden. För det händer ju i var och varannat mål att åklagaren gör så - utan att för den sakens skull anklagas för att vara partisk.

4. Att åklagaren skulle ha valt "att inte utreda fritidsbåtsföraren" är väl en tolkningsfråga. Jag menar åklagaren har ju angett i pressmeddelandet att han BEDÖMT att fritidsbåtsföraren inte för närvarande kan misstänkas för brott. Det tyder ju i vart fall på att man granskat honom/fallet, så det handlar ju inte om att man på stående fot lagt locket på...
Citera
2026-08-04, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Är det en regnskur samtidigt skulle jag säga att chansen är nere på noll. Regn syns tydligt på radar och blockerar allt annat. Det finns filter för detta, men återigen, det gör att små plastbåtar ännu svårare att se.

Knepigt att bara bhf och lots var på bryggan. Normalt är vakthavande styrman (såvida inte skepparn går vakt) också där, men man har ju utkik när man går innomskärs såhär. Kan ju vara så att media inte heller har koll. Man brukar vara snabba på att prata om ”kaptenen”, men ofta är det inte kapten/befälhavare som styr, utan en styrman.
Det här fartyget hade ju 7 mans besättning. Minimibemanning.
Skulle gissa 2 nautiker, 3 matroser, kock samt maskinist.
Citera
2026-08-04, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vilken märke på båten?

IW 25a. Finns bilder i denna tråd från den avlidna hustruns instagram.
Citera
2026-08-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fartyget höll tre gånger så hög hastighet som snipan så även om man påbörjar en undanmanöver så hinner man kanske inte undan eftersom fartyget också girade åt samma håll. Felet är att fartyget girade utan att försäkra sig om att den nya riktningen var fri. Det är därför som även lotsen misstänks för brott.
Mycket bra poäng!
Citera
2026-08-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Uppgifterna om att endast befälhavaren och lotsen befann sig på bryggan kommer tydligen från åklagaren:

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/
Då var det så!
Då har man ju klart brustit om utkik bla!
Märkligt att inte lotsen påpekat detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in