2026-08-04, 08:54
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Vilket index syftar du på? Finns många att välja mellan.. 🤓
Kör på ett antal kombinerat, egentligen är väl NASDAQ som är teknik-tung kanske bäst för att få riskprofilen att stämma något bättre.

Men högre risk bör generera högre vinst på sikt, av uppenbara skäl. Annars tar jag låg risk alla dagar i veckan. Så jag hade MINST velat dubbla NASDAQ rent procentuellt för att ens tänka tanken på Bitcoin. Något jag absolut inte tror Bitcoin kommer lyckas med långsiktigt, snarare tvärtom.
Citera
2026-08-04, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Kör på ett antal kombinerat, egentligen är väl NASDAQ som är teknik-tung kanske bäst för att få riskprofilen att stämma något bättre.

Men högre risk bör generera högre vinst på sikt, av uppenbara skäl. Annars tar jag låg risk alla dagar i veckan. Så jag hade MINST velat dubbla NASDAQ rent procentuellt för att ens tänka tanken på Bitcoin. Något jag absolut inte tror Bitcoin kommer lyckas med långsiktigt, snarare tvärtom.

Tror du missbedömer hur riskerna med ett bitcoininnehav ser ut (om du håller innehavet i en rigorös cold storage).

Rimligare är i så fall att jämföra med M2 eller guldpriset.

Med det sagt är det svårt att jämföra bitcoin med andra tillgångsslag, då riskerna och fördelarna i vissa avseenden är så väsensskilda.

Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-08-04 kl. 09:35.
Citera
2026-08-04, 09:23
Medlem
En liten signal om att vi kan vara nära botten för denna gång:

Jim Cramer sells Bitcoin after IBM quantum warning
https://www.msn.com/en-us/news/other/jim-cramer-sells-bitcoin-after-ibm-quantum-warning/gm-GM21390940
Citera
2026-08-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Kan uppdatera med att jag har kört 6x kr per dag i ett par dagar nu, eftersom vi ligger under 200 WMA, som numera ligger på ~63,5 kUSD.

Återgår till x kr per dag och avvaktar eventuell tydlig nedgång under 200 WMA.
Citera
2026-08-04, 10:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Återgår till x kr per dag och avvaktar eventuell tydlig nedgång under 200 WMA.
Intresseklubben antecknar igen! Men varifrån får du dessa pengar att köpa för varje dag? Du kan ju inte ha några fiat kvar vid det här laget!
Citera
2026-08-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Intresseklubben antecknar igen! Men varifrån får du dessa pengar att köpa för varje dag? Du kan ju inte ha några fiat kvar vid det här laget!

Han kanske gör som Saylor: säljer BTC för att ”köpa” mer BTC?
Citera
2026-08-04, 11:44
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Tror du missbedömer hur riskerna med ett bitcoininnehav ser ut (om du håller innehavet i en rigorös cold storage).
Du är HELT ute och cyklar om du tror att en teknik som i princip helt saknar adaption 15 år senare är i närheten av säker investering bara för att du gömmer undan den. Särskilt om vi stryker den kriminella aspekten.

Faktumet är ju att en majoritet av förespråkarna i princip har gjort reträtt till "store of value", vilket är ett erkännande att Bitcoin saknar ett riktigt användsområde. Då återstår bara förhoppningar baserade på luft om att priset ska gå upp.

Citat:
Med det sagt är det svårt att jämföra bitcoin med andra tillgångsslag, då riskerna och fördelarna i vissa avseenden är så väsensskilda.
Ser inte skillnaden överhuvudtaget. Alla tillgångar, oavsett om vi snackar aktier, fonder, råvaror, krypto eller en bostad går att jämföra. Men att att ta något av de där och jämföra det med fiat som medvetet har en inflation är uppenbarligen bara en massiv halmdocka.

Citat:
Det är inte skeptikerna som konstant försöker göra någon hjärngympa runt inflation och köpeskraft osv. Alla andra investerare jämför med index av olika slag, håll er till detsamma.
Senast redigerad av Dirty. 2026-08-04 kl. 11:49.
Citera
2026-08-04, 12:10
Medlem
Citat:
Du är HELT ute och cyklar om du tror att en teknik som i princip helt saknar adaption 15 år senare är i närheten av säker investering bara för att du gömmer undan den. Särskilt om vi stryker den kriminella aspekten.

Faktumet är ju att en majoritet av förespråkarna i princip har gjort reträtt till "store of value", vilket är ett erkännande att Bitcoin saknar ett riktigt användsområde. Då återstår bara förhoppningar baserade på luft om att priset ska gå upp.

Ok, du är en bitcoinkritiker, helt enkelt...

Citat:
Ser inte skillnaden överhuvudtaget. Alla tillgångar, oavsett om vi snackar aktier, fonder, råvaror, krypto eller en bostad går att jämföra. Men att att ta något av de där och jämföra det med fiat som medvetet har en inflation är uppenbarligen bara en massiv halmdocka.

Troligen tänker du endimensionellt. Dvs. du ser risk som liktydigt med prisvolatilitet, eller något sådant. Då kan du ju jämföra om du vill, om du ser någon poäng med det.

Citat:
Det är inte skeptikerna som konstant försöker göra någon hjärngympa runt inflation och köpeskraft osv. Alla andra investerare jämför med index av olika slag, håll er till detsamma.

"Alla andra investerare" har skytt bitcoin som pesten sedan begynnelsen...

Ska man jämföra med index av något slag, vilket jag inte ser något fel med i och för sig, så bör man enligt min mening använda bitcoins 200 WMA, som har städat bort bruset. I nuläget stiger detta medelvärde med en hastighet om cirka tjugofyra procent per år.

https://www.coinglass.com/pro/i/200WMA
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-08-04 kl. 12:13.
Citera
2026-08-04, 12:18
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Troligen tänker du endimensionellt. Dvs. du ser risk som liktydigt med prisvolatilitet, eller något sådant. Då kan du ju jämföra om du vill, om du ser någon poäng med det.
Nej, jag ser att Bitcoin har noll fundamentalt värde. Och snälla, jämför inte med halmdockan fiat här. Jämför med en aktie, fond, råvara eller kanske en bostad så fattar du.

Citat:
Ska man jämföra med index av något slag, vilket jag inte ser något fel med i och för sig, så bör man enligt min mening använda bitcoins 200 WMA, som har städat bort bruset. I nuläget stiger detta medelvärde med en hastighet om cirka tjugofyra procent per år.https://www.coinglass.com/pro/i/200WMA
Gjorde en snabb graf med AI för att hjälpa dig förstå hur ditt favoritmått står sig mot ett teknik-tungt index.

https://postimg.cc/gLhkkFp1

Flytta inte målstolparna nu, utan spela mot samma mål som andra investerare tack.
Senast redigerad av Dirty. 2026-08-04 kl. 12:21.
Citera
2026-08-04, 12:29
Medlem
Citat:
Nej, jag ser att Bitcoin har noll fundamentalt värde. Och snälla, jämför inte med halmdockan fiat här. Jämför med en aktie, fond, råvara eller kanske en bostad så fattar du.

Det finns inga likheter med aktier, men det finns vissa likheter med guld, om man ser till de fundamentala egenskaperna. Som du kan se bakåt inleddes denna underdiskussion med att jag postade en graf som mätte priset på bitcoin i just uns guld.

Citat:
Gjorde en snabb graf med AI för att hjälpa dig förstå hur ditt favoritmått står sig mot ett teknik-tungt index.

https://postimg.cc/gLhkkFp1

Ja, de flesta som har spekulerat tungt på teknikaktier de senaste åren har presterat bättre, absolut. För mig personligen har detta aldrig varit ett alternativ, utan alternativet är fysiskt guld och silver, då jag skyr motpartsrisker.

Edit. Grafen som inledde diskussionen, där vi kanske har sett en botten på 12,5 uns:

https://www.tradingview.com/symbols/BTCXAU/?timeframe=YTD
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-08-04 kl. 12:32.
Citera
2026-08-04, 12:33
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Det finns inga likheter med aktier, men det finns vissa likheter med guld, om man ser till de fundamentala egenskaperna. Som du kan se bakåt inleddes denna underdiskussion med att jag postade en graf som mätte priset på bitcoin i just uns guld.
Nu flyttar du målstolparna igen. Du hittar på en egen definition av Bitcoin där det enligt dig enbart kan jämföras med råvaror, vilket uppenbarligen inte stämmer.

Citat:
Ja, de flesta som har spekulerat tungt på teknikaktier de senaste åren har presterat bättre, absolut.
Fortfarande betydligt lägre risk än Bitcoin skulle jag påstå, och enligt mig är AI-bubblan inte ens i närheten av lika stor som Bitcoin-bubblan.

Adaptionen står nästintill still, särskilt utanför spekulation. Användsområde saknas fortfarande, samtidigt som AI t.ex gör framsteg varje dag.
Senast redigerad av Dirty. 2026-08-04 kl. 12:40.
Citera
2026-08-04, 12:41
Medlem
Citat:
Nu flyttar du målstolparna igen. Du hittar på en egen definition av Bitcoin där det enligt dig enbart kan jämföras med råvaror, vilket uppenbarligen inte stämmer.

Vilka målstolpar? Bitcoin är med goda skäl klassad som just en råvara i de flesta länder, eftersom det inte finns någon utgivare, med mera.

Det finns inga väsentliga likheter med aktier, vilket de flesta torde vara eniga om, undantaget en fåkunnig och minskande minoritet av marknaden som förefaller tro att bitcoin verkligen är ett slags riskaktie.

Citat:
Fortfarande betydligt lägre risk än Bitcoin skulle jag påstå, och enligt mig är AI-bubblan inte ens i närheten av lika stor som Bitcoin-bubblan.

Vet inte vad du menar med risk här, men det är väl den bedömningen som gör att du inte är investerad i bitcoin, antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in