Citat:
Ursprungligen postat av
Vespasianus
Har vi någon från Filipstad som kan bekräfta bilden av total missär.
Det är knappt att man behöver åka förbi för att inse det. Sveriges rostbälte i stil med den amerikanska södern.
Artikeln nämner dock en infallsvinkel man sällan ser:
Citat:
När det gäller invandrare formulerar vi problemen utan bekymmer. Det gäller ju de andra, de som oftast saknar röst och som är föremål för debatt snarare än deltagare.
Men när samma problem gäller ursvenskar? Det svenska ”hjärtlandet” som kristdemokraten Ebba Busch uttryckte det? Det svenska hjärtlandet är också ett utanförskapsområde.
De blir övergivna av sina egna politiker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Jag lider med folk som har satt sig fast i en ohållbar situation, och ännu mer om de har barn.Men lösningen på problemet är nog snarare mer utbildning, obligatorisk sådan för både barn och föräldrar, försatt bryta ett generationellt problem. Ingen verkar lära dessa människor grundläggande kunskaper för att bli vuxen och leva med eget ansvar, och det förvånar mig att socialdemokraterna med sin historia inte plockar upp denna uppenbara politiska möjlighet. Men dagens sossar verkar helt ha tappat all den förmåga som gjorde att de var en del av att lyfta upp det svenska arbetarsamhället under det senaste dryga seklet.
Istället väljer de att acceptera att svaga människor gör dåliga val, och skyller det på alla andra istället för att skapa en politisk kraft för förändring. Uselt, men jag förväntar mig inte heller bättre från Andersson och co.
Ja S bör återuppta folkbildningstidens folkbildningsideal , broderskapsrörelsens solidaritet och nykterhetsrörelsens folkhälsa. Jag är också förvånad att de inte lyfter sin engång så folkliga politik.