Citat:
Intressant. Helt nytt namn för mig.
Något om honom här:
https://silvermuseet.se/om-museet/doktorn/
(Det var kanske just det museet Kronvraket besökte?)
Han illustrerade tydligen även sina alster.
Han tycks ha levt ett fullt liv.
Jag undrar lite varför han försvunnit. Kanske han lästes mycket av en stor generation med egna minnen av provinserna och enkla förhållanden - men nu finns inte denna generation kvar längre. Kanske C.B.G:s morföräldrar.
Det fanns en tv-serie på 80-talet som på svenska hette: Doktorn kan komma (orig: Flying Doctors). Den svenska titeln är måhända en direkt referens till Wallsquists bok Kan doktorn komma?. Både bok och tv-serie handlar om en sorts provinsläkare.
Något om honom här:
https://silvermuseet.se/om-museet/doktorn/
(Det var kanske just det museet Kronvraket besökte?)
Han illustrerade tydligen även sina alster.
Han tycks ha levt ett fullt liv.
Jag undrar lite varför han försvunnit. Kanske han lästes mycket av en stor generation med egna minnen av provinserna och enkla förhållanden - men nu finns inte denna generation kvar längre. Kanske C.B.G:s morföräldrar.
Det fanns en tv-serie på 80-talet som på svenska hette: Doktorn kan komma (orig: Flying Doctors). Den svenska titeln är måhända en direkt referens till Wallsquists bok Kan doktorn komma?. Både bok och tv-serie handlar om en sorts provinsläkare.
Citat:
Aha, Lappmarksdoktorn? Honom mötte vi när jag var med mina föräldrar o reste runt i norra Sverige på 70-talet. Vi var på något hembygdsmuseum han hade byggt upp och jag minns att det egentligen var stängt men han öppnade för oss eftersom vi åkt så långt. Jag minns att mamma berättade att han var författare också. Däremot minns jag ej några av hans böcker i vårt annars av böcker välfyllda hem.
Precis när jag trodde att jag var den enda under 80 som kom ihåg EW.
Tyvärr har jag aldrig läst honom så jag kan inte komma med några helgjutna teorier som förklarar hans upplevda bortglömdhet. Säker ligger det mycket i Madagascars misstanke om att det var teman som klingade starkt för de generationer som upplevt det han verkar ha skrivit om. Mina morföräldrar från Norrlands inland, födda på 1910-talet, stämmer in bra på detta.
Visst är det Silvermuseet han byggt upp. Jag har varit där både som barn och i vuxen ålder. Det finns t o m en byst av honom utanför entrén till museet. Säkert fortfarande en legend i den egna hembygden.