2026-08-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Så om någon kliver ut i vägen mitt framför en bil så är det bilens fel, är du en somalier möjligen?
Om bilen inte kan bromsa för att den har sommardäck på vintern, då har föraren av bilen ett ansvar också, oavsett om någon kliver rakt ut i vägen. Bara för att en gör fel så innebär det inte att den andra kan ha gjort fel också.

Den som inte har viterdäck på bilen kommer garanterat att klandras för detta.
Citera
2026-08-04, 09:55
Medlem
Eurypteridas avatar
Om Misja Verde har brustit i uppsikt borde väl det gälla även snipan?
Då borde båda ha skuld men det är en viktig skillnad, det är lättare att upptäcka ett fraktfartyg från en snipa än en snipa från ett fraktfartyg. Sikten på detta fraktfartyg ser katastrofal ut, jag ser ingenting från bryggan. Är tydligen så dessa fartyg är utformade.
Citera
2026-08-04, 09:55
Medlem
Ännu en misstänkt …
Lotsen?
Pappan?
Tror mer på styrmannen.
Citera
2026-08-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Om Misja Verde har brustit i uppsikt borde väl det gälla även snipan?
Då borde båda ha skuld men det är en viktig skillnad, det är lättare att upptäcka ett fraktfartyg från en snipa än en snipa från ett fraktfartyg. Sikten på detta fraktfartyg ser katastrofal ut, jag ser ingenting från bryggan. Är tydligen så dessa fartyg är utformade.
Och om du inte ser något från bryggan i en farled med många fritidsbåtar så är det rlmliga att du har en utkik.
Citera
2026-08-04, 09:56
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
Kan inte tro att det skulle vara Albin som nu är misstänkt… halva familjen förlorad och sedan misstänkt, hur mycket kan en människa klara?
Det är väl inte otänkbart? Två personer har omkommit när båten han förde befäl på förliste efter en kollision.
Citera
2026-08-04, 09:57
Medlem
Kan bara vara två som är aktuella för misstanke om brott, antingen lotsen eller fritidsseglaren, utöver befälhavaren på handelsfartyget.
Citera
2026-08-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är väl inte otänkbart? Två personer har omkommit när båten han förde befäl på förliste efter en kollision.

Nej såklart det kan vara så. Men det var det sista jag önskade honom nu.
Citera
2026-08-04, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vi vet inte om han var upphinnande lilla vän

Tills du får mer bevis så får vi ju kanske lita pä åklagaren?

Båda fartygen hade en längre tid haft samma färdriktning söderut och västerut i Hakefjorden, men fritidsbåten betydligt långsammare så att den blev upphunnen och kraftigt påkörd i aktern.

Eller har du mer information än åklagaren?
Citera
2026-08-04, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och om du inte ser något från bryggan i en farled med många fritidsbåtar så är det rlmliga att du har en utkik.

Exakt! Vi hade ständigt utkik, 24/7! Och då var det inte ett lastfartyg utan ett skolfartyg a la segelfartyg.
Citera
2026-08-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Kan bara vara två som är aktuella för misstanke om brott, antingen lotsen eller fritidsseglaren, utöver befälhavaren på handelsfartyget.

Det är väldigt tyst om nationaliteten helt plötsligt. När det handlade om en rysk medborgare skrek de ut det direkt. Jag antar att personen är svensk eller ukrainsk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vad skulle lotsen gjort för fel?

Lotsen har ju befälet över fartyget när lotsen är ombord, kaptenen får lungt sätta sig vid sidan när lotsen bestämmer hur/när och var fartyget skall färdas.

Lotsen har (allt?!) ansvar så fort han kliver på.
Har fartyget rammat den lilla snipan bakifrån kommer såklart lotsen få det hett om öronen, misstänkt för vållande till annans död av två personer.

De borde kunna se om lotsen försökt kontakta snipan via radio osv.. Kanal 16 är det som gäller
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stokke
Är väl mest troligt lotsen eller?

Lots har man till och från hamn, inte annars. Fartyget var till sjöss, alltså ingen lots under olyckan. (Vad jag vet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in